Hej!

Har kört windows phone i två år och är nöjd med operativsystemet. Dock har jag nu blivit tvungen att gå över till iphone4s då det är några appar som jag behöver för min hobby som inte verkar komma till wp7. Övergången har väl inte varit helt enkel om man säger så... jag undrar hur man gör följande på Iphone (jo jag har googlat):

1) Kontakter... i WP7 räcker det att lägga upp sitt facebookkonto så kommer kontakter därifrån snabbt och enkelt in i adressboken (People). Jag har hållit på i flera timmar med iphone men har inte löst detta. Alla guider säger jag ska starta facebook-appen, trycka fram menyn i övre vänstra, sen bläddra ner till Friends, välja och sen trycka knapp uppe till höger och välja "sync contacts". Problemet är bara att jag INTE HAR någon sådan knapp. Jag har bara "find friends". Vad är fel? Den iphone jag har är direkt från paket idag, senaste versionen av iOS och senaste fb-app. Kollade på min frus iPhone, hon har inte ens Friends som val i menyn i facebook-appen. Samma version av app som jag. Hjälp!!! Har läst att iOS 6 löser detta dock men vill inte vänta tills dess. Vet också att det finns en massa betal-appar som ska fixa detta. Men vill lösa det native som det står på varenda guide att det ska gå...

2)Går det att göra det smidigare att hantera flera brevlådor? Nu måste jag trycka mail och sen brevlådan. Plus att mail-huvudmenyn visar dels brevlåsor och dels konton. Går det inte att rensa upp lite här? Och går det inte att lägga upp olika ikoner på "skrivbordet" en för varje brevlåda? Så slipper man steget att välja brevlåda?

3) Antar det är lika hopplöst i Cupertino som i Redmond, man vägrar totalt att få fram veckonummer i kalendern. Tydligen ingen bugg heller.......

4) Hur gör jag telefonen tyst på ett bättre sätt än med hårdvarutangenten? Jag har ett skal som gör det svårt att komma åt denna, vill helst göra det genom standbyskärmen eller via volymknappen (utan att behöva dra ner tilll 0 manuellt) :)

I övrigt en trevlig telefon med bra mycket bättre skärm än gamla wp7. Men iOS känns lite "osmidigt" i jämförelse, det märks att det har några år på nacken. Största fördelen är att man ha alla appar...

Tack på förhand
Steve
 
steve5432 skrev:
4) Hur gör jag telefonen tyst på ett bättre sätt än med hårdvarutangenten? Jag har ett skal som gör det svårt att komma åt denna, vill helst göra det genom standbyskärmen eller via volymknappen (utan att behöva dra ner tilll 0 manuellt) :)
Min iPhone är inställd på engelska menyer, men där gör man så här:

Settings>General>Accessibility>Assistive Touch ON

Man får nu upp en liten fyrkant med en inskriven cirkel på skärmen. Nudda vid denna så kommer det fram touchkontroller för diverse funktioner, inklusive mute.

Screen Shot 2012-09-07 at 7.03.06 AM.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rena
  • Laddar…
steve5432 skrev:
Hej!

1) Kontakter... i WP7 räcker det att lägga upp sitt facebookkonto så kommer kontakter därifrån snabbt och enkelt in i adressboken (People). Jag har hållit på i flera timmar med iphone men har inte löst detta. Alla guider säger jag ska starta facebook-appen, trycka fram menyn i övre vänstra, sen bläddra ner till Friends, välja och sen trycka knapp uppe till höger och välja "sync contacts". Problemet är bara att jag INTE HAR någon sådan knapp. Jag har bara "find friends". Vad är fel? Den iphone jag har är direkt från paket idag, senaste versionen av iOS och senaste fb-app. Kollade på min frus iPhone, hon har inte ens Friends som val i menyn i facebook-appen. Samma version av app som jag. Hjälp!!! Har läst att iOS 6 löser detta dock men vill inte vänta tills dess. Vet också att det finns en massa betal-appar som ska fixa detta. Men vill lösa det native som det står på varenda guide att det ska gå...
Jag har för mig att det på vissa plattformar finns en förbryllningsfaktor i FB-appen, då det finns både alternativet "Find Friends", och lite längre ner alternativet "Friends", i den meny du talar om. Skulle kunna vara en förklaring. Vet inte hur det förhåller sig med iOS5 dock.
 
steve5432 skrev:
3) Antar det är lika hopplöst i Cupertino som i Redmond, man vägrar totalt att få fram veckonummer i kalendern. Tydligen ingen bugg heller.......
Du behöver en tredjepartsapp: Week Calendar. Den är bättre än den inbyggda kalendern i övrigt också.
 
  • Gilla
Kattvovven
  • Laddar…
steve5432 skrev:
2)Går det att göra det smidigare att hantera flera brevlådor? Nu måste jag trycka mail och sen brevlådan. Plus att mail-huvudmenyn visar dels brevlåsor och dels konton. Går det inte att rensa upp lite här? Och går det inte att lägga upp olika ikoner på "skrivbordet" en för varje brevlåda? Så slipper man steget att välja brevlåda?
Det går såvitt jag vet inte att "rensa upp". Det finns ett antal tredjeparts mejlklienter men "net wisdom" verkar vara att ingen egentligen är bättre än den inbyggda, förutom för specifika saker som t ex gmail-appen. Om du vill ha egna ikoner för varje brevlåda kan en lösning vara att använda en specifik mejlklient för varje.
 
1) kika smartsync. Synkar dina Fb kontakter med bild/födelsedagar/telefonnr/adress osv.

Ett tips är även Week Calender. Kostar lite, men utökar funktionen med kalendern.
 
Redigerat:
Vill du ha "default" appen för din kalender och kör med gmail så kan du nog bara lägga till "veckonummer" kalender i din gmail så får du dessa i kalender.
 
MMR skrev:
Vill du ha "default" appen för din kalender och kör med gmail så kan du nog bara lägga till "veckonummer" kalender i din gmail så får du dessa i kalender.
En fördel med Week Calendar är att man ser veckonumret direkt på ikonen.
 
Hmm, på min ikon syns inget veckonummer. Är det nån inställning?
 
Settings -> general -> badge
 
Funkar även att gå in på WebCal.fi, där kan man lägga till veckonummer bl.a.
 
Picke skrev:
Hmm, på min ikon syns inget veckonummer. Är det nån inställning?
Två steg: 1. Inställningar - Notiser - I Notiscenter - välj Week Cal - Programsymbolbricka
2. I Week Cal - kuggghjulet - inställningar - allmänt - bricka - välj veckonummer.
 
Hej!

Faktiskt så börjar iphone och facebook-appen reta gallfeber på mig. Söker man på google efter "sync facebook contacts to iphone" så får man massor med bra tips. Dock inget som funkar!

1) Många föreslår att man ska gå in under Friends i facebook-appen och välja "sync contacts". Kul bara att jag inte har detta valet och jag fattar inte vad det är jag kan ställa in som gör att detta menyval dyker upp. Hittar ingen dokumentation värd namnet för facebook-appen heller. STORT plus till WP7 där detta "bara funkade"...

2) Andra rekommenderar att man använder smartsync. Har installerat programvaran (som gav mig kalla kårar då den krävde rättigheter till både det ena och det andra), men jag gav ut rättigheterna för detta problem börja reta upp mig... Problemet med denna app är att den inte verkar synka totalt utan endast synkar mellan befintliga kontakter, och eftersom jag endast har 1 kontakt lokalt i adressboken i iphone synkade den bara denna (min frus). Totalt värdelöst med andra ord. Jag testade att aktivera alla "skriv-över" val, men det hjälpte inte. Endast en kontakt blir synkad.

Vågar inte köpa någon app då det inte framgår på någon om den verkligen synkar (tar bort borttagna och lägger till de som saknas) eller om den bara kopierar info mellan redan existerande (fusk-synk)...

Ärligt talat verkar det skumt att Apple som verkar vara världsledande på dessa produkter ligger så pass långt efter när det gäller integration med sociala medier. Det går inte ens att publicera en bild direkt på facebook efter att man har tagit den med kameran.

Har sökt lite och det verkar att IOS 6 löser dessa problem i och med att man har någon slags stöd för facebook, men det verkar diffust när denna släpps.

Har någon nåt förslag på hur jag får över mina kontakter från fb till telefonen/icloud så är jag idel öra. Hade också varit intressant att veta varför facebook-appen inte fungerar så som alla bloggar och tutorials på nätet påskrinar att den ska göra...

Sen en annan grej som jag bara undrar hur man tänkte hos Apple, varför i hela friden KAN JAG INTE TA BORT saker som "Game Center", "Tidningskiosk", "Aktier" etc. Är det jag eller Apple som äger min telefon??? Att flytta den till en annan "skärm" känns bara som en löjlig workaround, givetvis skulle det lilla krysset för "ta bort" visas även för dessa. Hoppas IOS 6 löser även detta. Varför ska jag ha ikoner för program som man inte använder? WP7 och Andriod löser detta utan problem....
Vänligen
S
 
Redigerat:
iOS6 släpps antagligen på onsdag, så håll ut!

Sedan har Facebook's app på iPhone tidigare inte varit något vidare, jag avinstallerade den för länge sedan efter en mängd problem. Detta är inte Apple's ansvar utan det vilar på FB.
 
mycke_nu skrev:
iOS6 släpps antagligen på onsdag, så håll ut!

Sedan har Facebook's app på iPhone tidigare inte varit något vidare, jag avinstallerade den för länge sedan efter en mängd problem. Detta är inte Apple's ansvar utan det vilar på FB.
Kan tipsa om den nya som släpptes någon vecka sedan. Helt plötsligt fungerar den faktiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.