Hej,

Kan inte så mycket om pellets och benämningar på delar där så ni får ursäkta om jag skriver lite konstigt.
Vi kollar på en villa som idag värms med pellets. Det är en gammal oljepanna som är konverterad till pellets och behöver bytas säger besiktningsman pga ålder. Antar att det är allt som måste bytas?

Jag har någon gång sett på nätet ett pelletssystem som man kunde "surfa" in till och sänka/höja temperaturen, och lite teknikintresserad som jag är så vill jag ha ett sånt. Vi är ofta borta 2-3 dagar ute på landet och jag vill då kunna sänka tempen hemma, onödigt på vintern att ha 21-22grader när jag kanske kan sänka till 16-17 under tiden. Någon som vet vilka som har denna typ av system? Vad kan det kosta att ta bort oljepanna/pelletspanna och sätta in en ny med hjälp av hantverkare?
Måste man köpa en pelletstank (förråd) eller är det lätt att bygga själv?

Jag bor i sthlm och så gärna leverantörer här i närheten. Skriv gärna om ni har erfarenhet av olika pannor och firmor som varit bra när dom gjort byte hos er.

Vet inte om jag glömt nåt, men jag kan fylla på med mer info om det behövs, tror dom förbrukar ca 28 000kWh/år
 
Till att börja med bör du be besiktingsmannen förklara vad det är för fel på pannan som gör att den måste bytas. Ålder är i sig inget fel. Tvärtom är det ofta så att äldre pannor är bättre lämpade att konverteras till pellets än nya.
Om pannan inte håller på att gå sönder och har en hyfsad verkningsgrad är det antagligen inte ekonomiskt att byta den.

Vad gäller temperaturen i huset styr du inte det via själva brännaren, utan antingen via termostater på elementen, och där finns några olika trådlösa system och något som även ansluter via internet, kommer dock inte ihåg namnet. Danfoss har ett men vet inte om det funkar med internet. Eller så styr du tempen i huset via framledningstempen, dvs via en shunt i pannrummet, vet ej om/vad det finns för internetsystem där.
 
kulle
thomasx skrev:
Till att börja med bör du be besiktingsmannen förklara vad det är för fel på pannan som gör att den måste bytas. Ålder är i sig inget fel. Tvärtom är det ofta så att äldre pannor är bättre lämpade att konverteras till pellets än nya.
Om pannan inte håller på att gå sönder och har en hyfsad verkningsgrad är det antagligen inte ekonomiskt att byta den.
(y)
Håller med dig där.
 
Den är idag redan konverterad, jag vet inte riktigt om det är nåt fel. Bara att den är gammal och att en nyare har bättre verkningsgrad. Men det är inte säkert det behövs, men jag är fortfarande ute efter att med en app eller via internet kunna styra värmen, går det att koppla på befintlig i så fall tror ni?
 
Kolla på ETA eller Fröling pelletspannor, jag tror att båda har möjlighet till Ethernet och stryrning via Smartphone-appar. Men dom är ju lite mer and vad en vanlig svensk skulle se som "normalt", men är du intresserad så kan jag kollla upp det lite. Har själv en Fröling vedpanna, dock en generation för gammal för att styras via ethernet..

Men du bör nog räkna med att pannan ligger på minst 80k
 
Det är nästan omöjligt att få ekonomi i ett byte för bättre verkningsgrad. Säg du behöver pellets för 15000kr/år, byter du system och får 10% bättre verkningsgrad sparar du alltså 1500kr/år - det får du inte mycket ny panna för.
Om det inte är något direkt fel på den så kör den en säson, så vet du kanske lite mer om vad som är viktigt också.
 
Där fick du svar på tal, en riktig panna hör inte hemma i ett svenskt hem bara för att den inte "betalar sig"..
Men lika så kan en vanlig svensson köpa en ny v70 för 450k och allt är fullt normalt?

Sorry, inget illa menat.
 
  • Gilla
Otto Kulladal och 5 till
  • Laddar…
Du kan säkert komplettera ditt värmesystem som jag nämnde med termostater eller via shunt för kontroll via internet, utan att byta vare sig pannan eller brännaren.

För övrigt spelar det ingen roll hur dyr den bil man anser sig behöva är, det lönar sig ändå inte rent ekonomiskt att uppgradera en panna av verkningsgradsskäl.... och jag har då aldrig hört någon som sagt att det skulle löna sig rent ekonomiskt att byta till en sprillans ny bil ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
marpet12A och 1 till
  • Laddar…
kulle
Tobbe78 skrev:
Den är idag redan konverterad, jag vet inte riktigt om det är nåt fel. Bara att den är gammal och att en nyare har bättre verkningsgrad. Men det är inte säkert det behövs, men jag är fortfarande ute efter att med en app eller via internet kunna styra värmen, går det att koppla på befintlig i så fall tror ni?
Jag tycker väl att det är lite dyrt o onödigt "lull lull" ,man kan väl ställa ner värmen till 17 grader innan
man åker till stugan?
 
  • Gilla
Otto Kulladal
  • Laddar…
kulle skrev:
Jag tycker väl att det är lite dyrt o onödigt "lull lull" ,man kan väl ställa ner värmen till 17 grader innan
man åker till stugan?
Fast det är väldigt bekvämt att bara trycka på en knapp för att sänka värmen i hela huset till 17 grader, istf att springa runt till alla element och skruva på en termostat eller ner i källaren och skruva på shunten å inte veta riktigt vad man får ;). Å då är steget till internet kanske inte så långt ändå, därtill kan man höja temperaturen hemma så det är varmt och skönt redan när man kommer hem :)
 
Allt är ju hursomhelst upp till var och en hur man vill ha det, och Pannan är ju inte allt.

Vill man ha ett fungerande system så är ju förluster i villan en prioritet, och styrningar, kulvert.
Men har man allt annat så är ju en rejäl panna som vet hur allt ska styras riktigt bra att ha..
 
kulle
thomasx skrev:
Fast det är väldigt bekvämt att bara trycka på en knapp för att sänka värmen i hela huset till 17 grader, istf att springa runt till alla element och skruva på en termostat eller ner i källaren och skruva på shunten å inte veta riktigt vad man får ;). Å då är steget till internet kanske inte så långt ändå, därtill kan man höja temperaturen hemma så det är varmt och skönt redan när man kommer hem :)
Jo visst är det så, och jag är väldigt road av teknik o "lull lull "själv , men om man ser till kostnaden av o få till den här finessen på ett gammalt system så blir det rätt många tusenlappar innan det är färdigt.
Ska man ändå investera i ett nytt system så är kanske kostnaden mer acceptabel.
Men det är som sagt upp till var och en vad man vill lägga pengarna på. :beer:
 
Redigerat:
Frågan är om det är lönt att fortsätta med pellets när pannan väl är uttjänt. Pelletsvärme ligger väl idag på 0,70 kr/kWh plus sotningskostnader. Värmepumpsvärme är troligen billigare (t.ex bergvärme eller luft-vatten).
 
pelpet skrev:
Frågan är om det är lönt att fortsätta med pellets när pannan väl är uttjänt. Pelletsvärme ligger väl idag på 0,70 kr/kWh plus sotningskostnader. Värmepumpsvärme är troligen billigare (t.ex bergvärme eller luft-vatten).
70 öre är måhända vad vp-ägare räknar med för att få sina kalkyler att gå ihop ;-) men vi som faktiskt eldar med pellets betalar 50 öre/kWh. I mitt fall var investeringskostnaden 25000 ink allt och den gamla pannan lär hålla många år till. :) sotar gör vi själva.

Vetskapen att sedan värmepumparna är behäftade med frekventa och höga reparations- och ljudisoleringskostnader värmer oss bara ännu mer. ;-) Sen tillkommer ju livslängden, som många missar i sin kalkyl.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Redigerat:
  • Gilla
roli och 1 till
  • Laddar…
Faktum är oxå att vi bor i ett kallt land och verkligheten är ju att värmepumpar har som sämst verkningsgrad när det är kallt och pellets som bäst. Inte roligt att värma med enbart elpatron vid dryga minus 25. Men allt har sina för och nackdelar. Bara att försöka hitta vad man själv prioriterar.
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.