Har problem med fukt i källare och skall därför lägga om dräneringen och skydda med platonmatta. Kan det löna sig att samtidigt (värme-)isolera (enl. "System Platon")? Temperaturen blir säkert högre sommartid och därmed rel. fuktighet lägre, men blir förbättringen så stor att den är värd priset? Jag har ju fortfarande avkylning från golvet, som inte är något riktigt golv, utan berg med skrevor och sprickor fyllda med mackadam. Huset är ett fritidshus, ca 60 kvadratmeter och ca 30 år gammalt.​
 
Personligen hade jag kört mattan, isodränn, fiberduk
 
Andper skrev:
Personligen hade jag kört mattan, isodränn, fiberduk
Varför isodrän? Jag hade kört platonmatta och cellplast.
 
Bättre mot fukt än cellplast
 
Platonmattan skyddar ju redan väggen mot fukt så då är det isoleringen som är det intressanta och där vinner ju cellplasten.
 
Nja, isodrän är just cellplast men även en dränerande och uttorkande effekt pga bitumen limmet
 
Ska du isolera så är det ju nu som gäller. Så jag tror att det är en bra idé även om det inte är för stor merkostnad.
 
Tack för alla tips, men jag kan inte förstå varför man skall blanda "Platon" med "Isodrän", när platonsystemet innefattar Platon isolering.
 
Med isolering blir merkostnaden ca 15 - 20 %.
 
En varmare (isolerad vägg) blir en torrare vägg. Om man ändå gör jobbet så är det dumt att snåla på isoleringsskivorna som borde vara en väldigt liten del...
 
  • Gilla
Riggen
  • Laddar…
Tack, Ugglan! Precis mina tankar men det känns bra att få dem bekräftade.
 
Om man använder isodrän/pordrän behövs väl inte platonmattan? isodrän/pordrän är ju per definition dränerande. Mitt förra hus hade pordrän, fiberduk och återfyllnad. Källaren användes som bostadsutrymme med sovrum efter det och det funkade klockrent tills vi flyttade.
 
Det är möjligt, men jag har kommit för långt för att kunna byta system.
 
Tänk då på att platonmattan skall läggas ytterst; alltså husgrund | isodrän/pordrän | platonmatta. Men normalt använder man bara kombinationen av dränskiva i kombination med platonmatta när det är risk för stort vattentryck mot väggen. Platonmattan förhindrar då att detta vatten går in i dränskivan, vattnet rinner istället utmed mattan och ner i dräneringen och belastar inte dränskivan.

Vänder du ordningen så har du inte alls samma nytta av dränskivorna och du förlorar sannolikt en av de största vinsterna med skivorna, nämligen att du flyttar kondenseringspunkten ut ur väggen så den ligger i dränskivan istället.
 
  • Gilla
Riggen
  • Laddar…
Känns ju som att platonmattan är fullständigt överflödig i den varianten. Platonmatta skyddar mot fukt sedan isolerande material. Att först ha isolerande och dränerande material och sen en form av fuktspärr verkar helt onödigt i mina ögon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.