Hej,

Vad har jag för skydd som konsument i detta fall?

Jag är bosatt utanför Sveriges gränser och ska bygga hus i Sverige. Vi har träffat husleverantör och entrepenör och allt har känts kanon. Vi skrev kontrakt med husleverantören genom att signera båda kopiorna och sedan skicka dom med rekommenderat brev till företaget. Företaget mottog brevet enligt posten för en vecka sedan. Vi har inte fått någon bekräftelse från dom att dom har signerat och skickat tillbaka vårt kontrakt (ett av två kontrakt).

Vad har jag som konsument nu satt mig i för soppa?

1. Då jag inte har fått kontraktet returnerat har jag inte egentligen något avtal med dom, kanske dom inte skrivit på kontraktet?
2. Vi hade inte avtalat om någon tidsfrist då kontraktet ska skrivas på av dom, finns det generella lagar för detta?
3. Kan jag häva köpet om dom inte signerar kontraktet och returnerar det inom rimlig tid? Vad är så fall rimlig tid?

/Orolig
 
Jag tror att det hade varit värre om det gällt köp av ett "begagnat hus". Då är det helt förskastligt att skriva på utan att säkerställa att den andre också skriver samtidigt.

Det skulle kunna vara så enkelt att firmans ansvarige är på semester.

Har du kollat firman så att den inte är konkursmässig?
 
Firman är inte konkursmässig enligt historik, men man vet ju aldrig.

Jag känner mig maktlös i detta skede. Om vi lägger på detta att säljaren blivit lite passiv efter kontraktet har mottagits av dom så gör det mig inte mindre oroilg.
 
Det är ett beklagligt men ganska normalt fenomen att säljaren blir passiv. Hans jobb är då klart (mentalt), han får sin provision iom. att ni skriver på. Allt han gör efter det är en "nödvändig" kostnad för honom. Hans enda intresse nu är att hitta nästa som kan skriva på.
 
Jag ska också kolla upp vad som gäller ångerrätt m.m. Detta kan vara ett gränsfall då vi faktiskt har gått in i kontrakt på "distans". Vid normala regler gäller 14 dagar för distansköp, men jag vet inte om detta stämmer överens då det är ett husköp. Inget som säger att jag vill ångra mig, men jag vill jättegärna veta vad jag har för rättigheter. Detta är nog ett annat ämne skulle jag vilja säga :) Skapar en ny tråd...
 
Fast regeln om 14 dagar gäller dels från den dag varan levereras, dels gäller den bara om säljaren informerar dig om att du bara har 14 dagar på dig att ångra, annars gäller 1 år.

Så frågan är om lagen överhuvudataget är applicerbar på ett köp av husbyggsats.

Kontraktet du skickade in, gäller det bara byggsatsen, eller gäller det även entrepenaden?
 
Inte för att detta hjälper dig nu, men i mitt arbete så sitter jag emellanåt och tar emot offerter/avtalsförslag från leverantörer och vi har som princip att leverantören skickar ett av dem underskrivet avtal och vi skriver under och skickar tillbaka en kopia. Är det något som skall ändras så skapar leverantören en version B av offerten, skriver under den och skickar den till oss. På så sätt har vi säkrat att vi vet när avtalet är ingånget trots att vi inte möts när avtalet tecknas.

Så jag rekommenderar alla som ska teckna avtal på distans att leverantören/säljaren skickar ett underskrivet avtal i två kopior till köparen som skriver under och returnerar den ena kopian.
 
  • Gilla
tronen och 1 till
  • Laddar…
tronen skrev:
1. Då jag inte har fått kontraktet returnerat har jag inte egentligen något avtal med dom, kanske dom inte skrivit på kontraktet?
2. Vi hade inte avtalat om någon tidsfrist då kontraktet ska skrivas på av dom, finns det generella lagar för detta?
3. Kan jag häva köpet om dom inte signerar kontraktet och returnerar det inom rimlig tid? Vad är så fall rimlig tid?
1. Ett muntligt avtal är också gällande även om det kan vara svårbevisat. Iom att du skriver att de fick kontrakten för en vecka sedan så utgår jag från att du skickat dem rekommenderat och att du därmed har någon typ av bevis för att de mottagit dessa?

Du kan se det som att (utöver att ni redan ingått ett muntligt svårbevisat avtal) skickat ett anbud/ offert till dig vid sändandet av avtalen till dig. Acceptfristen på en sådan är om inget annat anges inom skälig tid. då ni redan var överens utgår jag från att ni skrev under och skickade tillbaka dessa inom just skälig tid. Anbudet är då accepterat och motparten är bunden vid sitt anbud så länge acceptfristen inte har löpt ut. Se 1 och 2§§ AvtL.

Kort och gott. Jo du har ett avtal med dem oavsett hur man vrider och vänder på det. Inför framtiden hade jag rekommenderat dig att ta en kopia på de av dig undertecknade avtalen innan du skickade tillbaka dem. På så sätt har du säkrat bevis om frågan skulle uppstå.

2. Inom skälig tid. Dock gäller denna fristen dig. De är redan bundna vid avtalet. 1 och2 §§ AvtL

3. Ja men det är oklart på vilka grunder utan att man satt sig in i problematiken ytterliggare. Du kan inte häva avtalet pga att du inte får avtalskopian. Detta är enbart ett dokument för bevis och har egentligen inte med avtalet att göra i sig. Dock kan du häva köpet (OBS väldigt generellt nu) om du inte får tag på motparten inom skälig tid. Om motparten är onåbar till den grad att avtalet inte uppfylls (inte kan börja bygga osv) så är det en grund.
 
Det är ju fortfarande en princip som bygger lite grann på "heder". Om vi antar att du säljer en produkt som det råder brist på, du har valt att sälja till kund A, men du har inte produktion som räcker till kund B, inom den tid som B vill ha.

Kund A chansar och beställer 5 ggr. mer än han vet att han behöver. Du skickar ett avtal till A och förväntar dig det i retur. A är då fräck och väntar till hans planer blir lite klarare med att skriva på, i värsta fall kanske du inte får det alls, och då har du missat även kund B.

En sådan här situation är troligen otänkbar i industrin, efterssom både säljare och köpare är beroende av att kunna fortsätta att göra affärer. Men ett hus säljer en säljare en enda gång till en specifik kund. Båda parter kan agera ungefär hur skamligt som helst, ingen av dem är överdrivet beroende av förtroende från den andre.

Risken för ovanstående scenario är överhängande vid köp av en fastighet, det är en unik produkt, säljaren har bara en att sälja. Där kan du råka ut för att köparen luras att skriva på ett bindande kontrakt, säljaren skriver inte på, Säljaren kan då fortsätta att sälja huset och hoppas på ett högre bud. På tillträdesdagen står köparen där med sitt flyttlass och får reda på att huset såldes till någon annan för en timme sedan. Det förstärks av att muntliga avtal är ogiltiga i fastighetsaffärer, så köparen kan invaggas i en falsk säkerhet av en säljare som lovar att "visst har jag skrivit på, det måste ha kommit bort i posten, vi fixar det".

Men nu gäller frågan en husbyggsats som inte är någon unik produkt, firman är förhoppningsvis intresserad av att sälja till alla som vill köpa. Därför är det svårt att se något "ont motiv" bakom att inte returnera avtalet påskrivet. Möjligen om en utlovad tidsplan inte håller.
 
  • Gilla
tronen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.