jaha =( håller på med små renoveringar hemma och fick i tråd innan tips om
att hänga av fronten på min ivt ht plus c pump, för att upptäcka att den verkar
läcka vatten från varmvattenberedaren.
det läcker ut vatten på golvet så den har i alla fall inte läckt så kraftigt innan.

står jag inför faktum att byta ut värmepumpen? :confused:
 
Nu vet jag inte exakt vilken pump du har, men på min IVT Greenline Plus C7 så sitter det en avluftningsventil högst upp på tanken. Kolla så att den är stängd och så att det inte läcker från den. Om man har otur så kan det komma in vatten i en box på höger sida, gissa hur jag har lärt mig det....
 
Y
klypert skrev:
jaha =( håller på med små renoveringar hemma och fick i tråd innan tips om
att hänga av fronten på min ivt ht plus c pump, för att upptäcka att den verkar
läcka vatten från varmvattenberedaren.
det läcker ut vatten på golvet så den har i alla fall inte läckt så kraftigt innan.

står jag inför faktum att byta ut värmepumpen? :confused:
Hej! Vet inte hur gammal pumpen är men det kan vara så enkelt att det är än koppling som behöver dras åt eller byte av packning.Om du luktar på vattnet så det inte luktar sprit och känn på undersidan av isoleringen på varmvattenberedaren om det känns blöt och i så fall kan det hända att den har börjat rosta och det händer ibland.Kolla även cpn så inte den läcker
 
Redigerat:
Pumpen en HT plus C9 är 6 år och 4 månader och där med 4 månader sedan trygghetsgarantin gick ut =(

Kan hoppas på en packning eller två, men varmvattenberedaren är i alla fall rostig på utsidan/under.

varför skulle det lukta sprit ? och vad är cpn?

tack för svaren
 
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
luktar det sprit så är det köldbärarkretsen som läcker (från borrhål/markvärme) cpn är cirkulationspumpen gissar jag :)
 
Y
klypert skrev:
Pumpen en HT plus C9 är 6 år och 4 månader och där med 4 månader sedan trygghetsgarantin gick ut =(

Kan hoppas på en packning eller två, men varmvattenberedaren är i alla fall rostig på utsidan/under.

varför skulle det lukta sprit ? och vad är cpn?

tack för svaren
Hej! cpn är din cirkulationspump på värmesidan VB-pump och men du har en KB pump med som är för din kalla sida (slangarna som går ner till berget) Om KB-pumpen läcker luktar det lite sprit men är det rost på undesidan på beredaren får du försöka se om det verkligen läcker där och skulle det visa sig att det kommer från beredaren så tycker jag du ska kontakta firman som satte dit pumpen för det kan ju hända att det går på garantin men som sagt det beror på firman med tanke på garantitiden.Det är inte så bra om det visar sig att du måste byta ut beredaren på så kort tid men försök att se vart det läcker ifrån.
 
Om det nu blir så att du måste byta beredare kan du köpa en separat och installera på sidan om.
 
Ne det är inte köldmedium som läcker, i alla fall är nivån i burken konstant.
Även trycket på manometer som sitter vid expantionstanken är konstant så och den misstänker jag visar trycket i elementen, så antar att det är tappvatten sidan som läcker.
Nu när det är både tappvatten och värmevatten i beredaren så utgår jag ifrån att de är separerade ?

och det är inte cirk-pumpen som läcker heller.
utan det kommer vatten från beredartanken i bakkant "inne" i pumpen"

har kontaktat ivt, så de kommer i morgon. återkommer med den rätta lottoraden =)
 
Du får väl hoppas på det bästa!
 
Y
klypert skrev:
Ne det är inte köldmedium som läcker, i alla fall är nivån i burken konstant.
Även trycket på manometer som sitter vid expantionstanken är konstant så och den misstänker jag visar trycket i elementen, så antar att det är tappvatten sidan som läcker.
Nu när det är både tappvatten och värmevatten i beredaren så utgår jag ifrån att de är separerade ?

och det är inte cirk-pumpen som läcker heller.
utan det kommer vatten från beredartanken i bakkant "inne" i pumpen"

har kontaktat ivt, så de kommer i morgon. återkommer med den rätta lottoraden =)
hej! Okej har du tur så kan det hända att det är en koppling som inte är tät men som sagt troligtvis så har rosten gjort sitt sen får vi se vad dom säger om det finns en chans på garantin eller inte
 
BVP IVT HT plus C9.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har IVTs servicerepresentant varit här, varmvattenberedaren är väldigt rostig och läcker helt enkelt, som det verkar från toppen och nedåt, troligtvis har det pågått i flera år men inget har synats förens nu.
Serviceteknikern trodde inte det hade med installationen att göra utan att en svets i tanken varit dålig från början, han hade varit med om liknade fall förut

Kostnad för att byta hela varmvattenberedaren är 17-18 tusen kronor. Med 3 års avdrag, plus självrisk borde jag hamna på ca 6-7 tusen kronor själv. Känns surt mitt i badrumsrenoveringen, men det får man väl räkna med som husägare.

Några följdfrågor uppstår, eftersom serviceteknikern själv påstår att det förmodligen pågått under många år, samt
att det är en tillverksningsmiss som orsakat felet, borde man egentligen kunna reklamera själva tanken, trotts att
den är "väldigt gammal", felet har varit dolt under isolering man inte kan ta bort.

Andra frågan är, kan något annat ta skada av detta, tex så sitter någon typ av "kondensor" under tanken som det har läckt rostvatten på.....



tack på förhand

/RF
 
Redigerat:
Inte kul! :(. Uppenbarligen har den läckt en (längre) tid men hur kan det komma sig att det inte synts tidigare?

Du ska kräva reparation genom garantin eftersom felet har uppstått inom garantitiden. Man har två månader på sig att meddela fel på varan från det felet upptäcks.

Så här står det i konsumentköplagen:

"21 § Har säljaren eller någon annan för hans räkning genom en garanti eller liknande utfästelse åtagit sig att under en viss tid svara för varan eller en del därav eller för en egenskap hos varan, skall fel anses föreligga, om varan under den angivna tiden försämras i det avseende som utfästelsen omfattar."

23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. I fall som avses i 1 § andra stycket kan meddelande om felet i stället lämnas till näringsidkaren.
S2.pngHar någon annan än säljaren åtagit sig att för dennes räkning avhjälpa fel i en vara, kan reklamationen i stället göras hos honom.


Det du behöver ha bra belägg för är varför du inte sett felet tidigare. Följdskador skall också repareras, tänker här då tex. på kondensorn om den tagit stryk.
 
Redigerat:
harry73
Det skadar inte att oberopa garanti pga fabriksfel, men om du har rätt till garanti beror på omständigheter.
Köpte du pumpen för 6 år och 4 månader sen eller köpte du huset inkl. pump?
För garanti är något mellan säljare och köpare
 
Bra påpekande harry73 :)
Jag är rätt säker på att det är arctic som försäkrar IVT's pumpar. Det är samma som på min NIBE. Villkoren kan naturligtvis skilja. På mina villkor står det något i stil med: "Försäkringen kan också gälla annan som senare gjort ett lagligt förvärv av objektet". Lite lagom luddigt!

Om nu TS inte köpt pumpen själv så är det ju inte värre än att föregående ägare hjälper till eller skriver under en fullmakt i ärendet. Det borde ju varje normalt funtad person göra.
 
harry73
Visst, men om TS köpte huset med pump skulle det här faktisk kunna vara ett dolt fel,och har hussäljaren ett ansvar mot TS men IVT borde värna om sitt ryckte och avhjälpa felet på ett bra sätt.

Det skadar säkert inte att TS startade den här tråden, och han får gärna hålla oss uppdaterad om hur IVT sköter det här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.