Har ett väldigt ojämt 22mm trägolv (uppreglat 14 cm från mellanbjälklaget av betong) som jag eventuellt tänkte bryta upp för att jämna av golvåsarna och sedan lägga glespanel med golvvärmeslang. Gör jag så kommer det nya parkettgolvet (14 mm) att ligga i samma riktning som glesen vilket inte är funkis.

Därför undrar jag om det skulle räcka att lägga 3,2 mm hård board flytande alternativt skruvat ovan glesen för att kunna lägga parketten längs med. Skulle underlätta en hel del.

Vad tror ni?

Detta är den board jag tänker på
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=43323
 
Det fungerar nog rätt bra. Men...
Det finns en likande som är lite tjockare (6mm) och spårad med not så man kan limma ihop skivorna.
Då kan man lägga den flytande i hela rummet och få ett golv som rör sig lika, och är stabilt.
Huntonit http://www.byggmagroup.se/dt_article.aspx?m=2943
 
Du vet inte vad de kostar?
Vill gärna hålla ner m2-priset då det rör sig om drygt 140 m2. Boarden går på drygt 21 kr/m2
 
Jag la parketten längs med glesen i ett par rum och märker ingen skillnad mot rummen där jag la den tvärs glesen.
 
jeppeknaster: Tyvärr inte.
Hur tätt ligger din gles?
om du ser till att skarva skivorna på en gles är det nog inga bekymmer
 
Para, då borde det ju inte bli sämre av en tunn board.

Corre, glesen kommer att bestå av 21x120 mm virke med ca 30mm mellanrum (slangen cc30)
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Låter bra, borde fungera om det skarvas över en gles :)
 
Vad blev det, hur blev det?
 
JOW skrev:
Vad blev det, hur blev det?
Tyvärr inte riktigt framme vid det momentet ännu:) Håller på att byta fasad just nu men som det ser ut nu så kör jag som jag tänkt
 
Ok, ja jag kom i liknande sits.
Jag hade tänkt köra 22mm golvspån för att kunna lägga golven fritt.
Men rummen är så stora så slingorna blev så långa.
Så antingen blir det två slingor per rum på hela övervåningen eller gå upp till 20mm slang.

Men det är bara i ett rum som det blir "rätt" riktning på golvet.
Så ditt alternativ lät lockande.
Funktionen med den hårda boarden är ju endast att understödja övergolvets skarv, om den hamnar mellan två glespanelsbrädor.

Men nu så började jag fundera på att köpa 28x95 slätspont.
Såga bort fjädern på en bräda, såga bort noten på en annan och sätta en osågad i mitten och limma skarven.
Lämna 25mm skarv till nästa "3brädorspaket" för slangen.
Det blir nästan cc 300 (3x95 + 25 = 310).
Ja fast sågar man även bort noten så blir det ju inte 3x95 utan man kryper närmre 300.
 
Fast jag tänkte lite fel, slätsponten täcker ju inte 95 utan 85. Länk.
Så med 3x85 + 30 + 10 (fjädern) = 295 mm cc mått.

Dvs inte såga bort något...
Man kanske kan tycka det är merjobb att limma skarven, men jag hade ju tänkt lägga golvspån, som då ska limmas överallt, så att dra en limsträng i noten bör gå rätt bra... Detta är ju för att förhindra knarr.

Hur som helst, nu ska jag sluta kapa tråden... ;)
 
Jag la också mitt klickgolv längs med glesen. Tycker det funkar fint. Glesdimentionerna jag använde va 120*21 och 145*21, vilket ger ett cc på 285mm.
Det är smidigt att göra glipan till slangen så pass tight så att slangen stannar kvar. Tex mha en uppställd bräda.
 
Redigerat:
21mm tjock gles på cc60 bjälkar?
 
Ni ska väl ha värmespridarplåt under i alla fall så då har det väl ingen betydelse åt vilket håll glesen går?
 
JOW skrev:
21mm tjock gles på cc60 bjälkar?
Menar du mej?
Gles på golvspån på cc60 bjälkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.