Vp slipper tyvärr inte slita hårt för vp kommer ju fortfarande att jobba med dom temperaturerna den är sämst på men den kommer naturligtvis att jobba mindre timmar och få mindre starter men hur mycket det är värt är nog svårt att värdera.
 
Mina simuleringar visar att pumpens drifttid minskar med ca 500 timmar per år med solfångare installerade. Jag har då räknat på en längre teknisk livslängd på det systemet än det med solceller men tyvärr blir solfångarsystemet inte ekonomiskt ändå.
Det är dock simuleringar och jag har ännu inte nog med mätdata för att validera dessa.
 
Nej har man redan vp är det svårt att få lönsamhet med komplement gäller ved som sol. Senast jag kollade på solceller tyckte jag det verkade svårt att få lönsamhet på det även fast man fick bidrag men priserna har kanske gått ner.
 
Komplement som konkurrerar med värmepumpen är extremt svårt att få lönsamhet på. Solfångare för tappvarmvattenproduktion i kombination med värmepump som bereder tappvarmvatten är rent idiotiskt om man tittar på det ekonomiskt. Många installerar nog solfångare av andra skäl än ekonomiska och det har jag inga synpunkter på.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
HansR skrev:
Komplement som konkurrerar med värmepumpen är extremt svårt att få lönsamhet på. Solfångare för tappvarmvattenproduktion i kombination med värmepump som bereder tappvarmvatten är rent idiotiskt om man tittar på det ekonomiskt. Många installerar nog solfångare av andra skäl än ekonomiska och det har jag inga synpunkter på.
Precis, men det är väldigt irriterande att det inte ska gå att räkna hem en solvärmeanläggning när man har bergvärmepump. Men det är för mycket pengar för att ta av hobby-budgeten. :)
 
mexitegel skrev:
Precis, men det är väldigt irriterande att det inte ska gå att räkna hem en solvärmeanläggning när man har bergvärmepump. Men det är för mycket pengar för att ta av hobby-budgeten. :)
Jag det är ju väldigt mycket pengar. Jag skall installera ett PV-system på taket till mitt hus. Det gör jag mest för att jag har ett brinnande intresse och är i branschen. Fördelen med ett PV-system är ju att det inte konkurrerar med värmepumpen samt att den kombinationen leder till hög solenergitäckningsgrad i byggnaden.
 
Ja, det är sant men om jag minns rätt av dina diagram så låg återbetalningen på c:a 24 år idag för ett sådant system. Det är nog för de flesta på tok för lång tid för att vara intressant. Men vad tiden lider så lär väl priserna gå ner och då blir ju kalkylen mer intressant. Jag skulle tro att smärtgränsen för gemene man ligger runt 5 år eller kanske lite längre.
 
Om man kan acceptera en återbetalningstid på 10 år så måste priset ner till ca 15 000:- per installerad toppeffekt.
 
innebär det en halvering av nuvarande priser ungefär?
 
Inte riktigt en halvering men nästan.
 
När priserna går ner så det lönar sig kommer antagligen bidraget försvinna det är ju det som gör att det finns en marknad i dag.
 
En sak som jag glömt nämna. Jag har inte räknat med bidrag för installation av solceller pga av osäkerhet över hur länge det kommer att finnas och hur stor möjligheten att i dagsläget få det är.

Med inräknat stöd på 45% av totalkostnaden är återbetalningstiden för systemet 10 år.
 
Tycker jag låter grymt bra när jag räknade med bidrag hamnade jag på ca 15 år och då var det inte intressant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.