Det är märkligt det här med hur man uppfattar färger. När jag jämför provbitar med faluröd panel som bakgrund är den ljus engelskt röda inte ett dugg lik panelfärgen. Visserligen förvränger och förstärker kameran kulörerna, panelen ser tex lilaaktig ut vilket den inte alls är i verkligheten, men ändå. Se bild 1, från vänster till höger - mörk järnoxidröd, (Gysinge) engelskt röd samt ljus engelskt röd:

DSC_1304.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kolla sedan bild 2 med fönster målade med ljus engelskt röd jämfört med den faluröda panelen:

DSC_1306.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Visst är de röda kulörerna nu lika?

Bild 3 visar de 3 provbitarna på vit bakgrund bredvid faluröd panel. Även här, tycker i alla fall jag, är ljus engelskt röd (till höger) klart lik panelfärgen:

DSC_1308.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har du hunnit provmåla något med engelskt röd?
 
Med förbehåll för att både kameran och datorskärmen kan luras, så tycker jag nog ändå att den ljusa engelskt röda är ljusare än den faluröda väggen på alla bilderna. Detta är tydligast på bild 1, men även på de andra bilderna, tycker jag. Därmed inte sagt att de inte passar ihop! Jag tycker det är snyggt med fönstrena som du har målat, men det röda på fönstret är ljusare än väggen. Att du uppfattar dom som lika är kanske ett exempel på vad Ottosson skriver i sin katalog om hur man uppfattar färger på stora ytor? På ett hus uppfattas färgen som ljusare och skarpare än när den är målad på en mindre yta. Det mystiska är att färgtonen skiljer sig mellan bild 1 och 3. På bild 3 drar alla utom ljust engelskt rött lite mera åt blått än väggen, vilket inte är fallet på bild 1.

Sedan kanske det gula också har en effekt på hur man uppfattar det röda? Har också gul-röda fönster och tycker att det röda alltid ser annorlunda ut när det är målat för sig än när de kommer ihop med det gula, vilket gör det ännu svårare att välja.

Att mörk järnoxid skulle vara samma färg som den faluröda slamfärgen tycker jag dock inte! Den är betydligt mörkare. På bild 1 är det kanske brädan i mitten som ligger närmast väggen i kulör. Eller? Tyvärr har jag inget falurött hus i närheten som jag skulle kunna jämföra mina provbrädor med.

Vad gäller mina måleriövningar så har är jag inte färdig med den täckande färgen på hyvlat. Däremot har jag målat den utspädda färgen på ohyvlat, dels i mörkt järnoxid, dels mörkt engelskt rött. De är väldigt lika i färgtonen, men engleskt rött är ljusare/klarare. Dessutom tycks den mig mindre tät, dvs man ser mera av träets ådring genom denna färg jämfört med mörk järnoxid. Båda färgerna är märkliga på det viset att de drar åt brunt eller åt rött beroende på belysning och väderlek. En sak till: jämför jag brädan jag målade med mörkt järnoxid nu med de fönster som målades i samma färg förra året, så är förra årets målning mycket dovare än det som är nymålat. Den röda lystern kommer inte fram ens i solsken. Med andra ord, slutresultetet vet vi inte om vi inte lämnar våra provbrädor utomhus i ett år!:)

Det jag grunnar på nu är om jag ska kombinera de båda färgerna: engelskt rött på fönstrena och mörk järnoxid på gavelpanelerna, eller tvärtom? Avvaktar när jag är färdig med tre strykningar på hyvlat.
 
Redigerat:
Fortsätter på min fundering angående färgsättning. Om jag målar panelen i mörk järnoxid och fönstren i mörkt engelskt rött borde ögat uppfatta de som samma färg. Om jag gör tvärtom borde ögat uppfatta skillnaden som större än vad den är, dvs panelen betydligt ljusare och rödare än fönstren. Kanske lite mera spännande med sådan kontrast?
 
Teorin ang färgsättningen låter rimlig. Hur jag uppfattar vår målning stöder detta. Frågan är hur mycket ork och tid man har att experimentera? Sedan var det ju också frågan med det autentiska...

Vi gillar som sagt den engelskt ljusa kulören men vi gillar inte alls att färgen är sträv! Kanske den är något för ljus i vissa sammanhang, men ganska ok. På fönster alltså. Frågan är dock hur den blir uppmålad på en hel vägg. Har hittat att den lokala traditionen här säger att fönster målades med 80% engelskt röd. Antagligen motsvarar det ganska väl ljus engelskt röd.

Har fått tag på en provburk Ottossons (mörk) engelskt röd. Var "tvungen" att köpa efter allt velande när den nu fanns på plats. Undrar om den skiljer sig från Gysinges? Återkommer...
 
Har nu målat två lager mörk engelskt röd på en provbit. Den skiljer sig mycket från den ljusa vad gäller strukturen. Ingen strävhet alls - det märks att det är olika pigment. Även stor skillnad att måla med färgen. Den mörka flyter ut fint, medans den ljusa känns som om det vore mjöl i.

Har även målat ett lager ljus engelsk röd med olja i, vilket gav bättre utflytning. Återkommer när det har torkat!
 
Kan konstatera att det skiljer ganska mycket mellan Gysinges och Ottossons engelskt röda. Ottossons engelskt röda är klart ljusare, känns som en mycket trevlig kulör. Har tagit en ny bild för jämförelse:

DSC_1347.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Från vänster till höger - mörk järnoxidröd, Gysinge engelskt röd, Ottossons engelskt röd samt Ottossons ljus engelskt röd.

Vi gillade Ottossons engelskt röda såpass att vi faktiskt målat en fönsterbåge i denna färg. Skall försöka komma ihåg att ladda upp en bild.

Hur har det gått för dig, är du färdig med provmålning på hyvlat?
 
Tack för rapporten! Jag gillade också Ottossons engelsk röd ( den mörka). Har målat färdigt mina provbitar. Vill du se bilder?

På grund av regnandet har måleriet lagts åt sidan. Har ägnat mig åt puts och kalk i stället. Och snart är det slut för säsongen.
 
Redigerat:
Jo, det har ju regnat lite i sommar. Vi kör med luckor för fönstrena vid målning, så vi passar på att måla mellan skurarna. Det gäller bara att vara snabb upp med luckan när man ser att regnet närmar sig. Lite bökigt men vad gör man...

Laddar upp en bild där vi målat några bågar med Ottossons mörk engelsk röd:

DSC_1352.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske lite knepigt att jämföra då vi inte hunnit måla karmarna på denna sidan än. Kontrasten mot det vita gör väl att bågarna uppfattas ännu mörkare. I alla fall, det vänstra fönsterparet är målat med 90% mörk engelsk röd, det vänstra fönstret i högra fönsterparet är målat med outspädd mörk engelsk röd, samt det högraste ljus engelsk röd. Vi tycker, konstigt nog, inte att det syns någon skillnad på den 90%-iga och den rena mörkt engelsk röda. Man kan ju tycka att 10% vitt borde göra en viss skillnad.

Ladda gärna upp några bilder! Kan vara kul att jämföra.
 
Jag kan inte heller se någon skillnad mellan 100% engelskt rött och 90 %, inte på bilden i alla fall. Kanske den lilla inblandningen av vitt inte gör någon skillnad när det gäller en så pigmentintensiv färg? Har ingen åsikt om vilken f'ärg som är snyggast. Då måste man se huset i verkligheten.

Mina egna färgprover hann jag tyvärr inte fotografera. Kom i tidsnöd då vi stängde efter sommaren och reste hem till stan. Kanske det blir ett tillfälle senare i höst.

Det är inte i första hand regnet som har avhållit mig från linoljefärgsmålning denna sommar utan luftfuktigheten som konstant varit hög. Har dåliga erfarenheter från en annan regnig sommar när luftfuktigheten ledde till att alla mina nymålade fönster blev helt svarta av mögel. Jag hoppas ju att jag nu använder en bättre färg som inte möglar lika lätt, men jag skulle inte våga ta risken.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.