Hej

Har en timrad stuga i väglöst land. 1,5 våningar. Mått ca 8x5 meter. Huset ligger i en sluttning. Avlutningen från huset har varit bristfällig. Huset är byggt i början av förra seklet. Då var det en enkelt timrat hus med torpargrund. Det byggdes om på 60 talet och då murades en krypgrund på huset samt det försågs med brädfoder, allt i syfte att ge bättre isolering. När jag inspekterat huset har jag noterat en svag mögeldoft vid kraftig uppvärmning. Vidare har jag tagit bort brädfoder för att inspektera de nedersta stockarna mot grunden och sett att de i den övre, dåligt avrunna sidan varit relativt murkna. Misstänker visst mögelangrepp i grund och lägsta stockarna närmast grunden.

Nu har jag grävt en djup tillfällig dränering och skall nästa åt schakta och försöka vinkla omgivande gräsmatta i större vinkel från huset samt förse huset med takavvattning för att få regnvattnet längre ut.

I nuläget finns ventilation in i grunden enbart från två sidor. Min plan var då att göra ett flertal hål för ytterligare ventilation. Efter vad jag har läst är det dock inte så enkelt som att mer ventilation nödvändigtvis är bättre eftersom varm fuktig luft under den varma årstiden kan leta sig in i grunden och kondensera där. Det kommer inte att kunna eldas kontinuerligt i vedkaminen för att värma upp murstocken tilfyllest.

- Vi kommer inte använda huset på vintern. Skulle det då kunna vara en bra ide att återskapa torpargrunden genom att demontera den gjutna krypgrunden? Det skulle ge fantastiskt bra ventilation, och lite golvkyla är inget problem.

- Hur kan man ta reda på att inte den gjutna betonggrunden är bärande?

Inne i huset är det ganska fuktigt, sannolikt har husets innandöme räddats av att brädfodret är väldigt glest och dåligt isolerat. Jag skulle vilja kunna lämna kvar böcker, tyg och tavlor utan att dessa fuktskadas.

- Finns det någon på forumet som har erfarenhet av Solarventi? Skulle en sådan produkt kunna hjälpa upp problem med fukt och dålig lukt? Vad ligger priset på för en sådan mackapär ungefär?

MVH och tacksam för svar!
 
Detta handlar om ett hus där det inte finns möjlighet till så stora reparationer, grundarbeten eller liknande. Det verkar som att grunden är delvis fukt- och mögelangripen. Skulle det kunna vara ett alternativ att hacka loss ditgjuten betong, lämna kvar hörnstenarna och få tillbaka tidigare torpargrund?

Finns det verkligen ingen som tycker att detta är en bra eller vansinnig idé?

:(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.