Går det att vända på termostaten / värmeratten på ett sånthär vattenelement? Som de sitter nu är de lite ivägen för ett skåp.

M_20120812-IMG_4094.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Klart det går!

Om du pillar lite med något vasst, typ morakniv, under termostaten. Kan du se vad det är för packmaterial som dom dragit termostaten med?

Bara hoppas det är lin...


termostat2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
borde väl gå även om de inte är lin, så länge man inte backar kopplingen, eller?
 
Krilleman
Tejp kan man ej lita på, lin är kungen av gängtätning på vatten och värme, och man kan lätt gänga/backa ett halvt varv utan problem (självklart finns det undantag, men aldrig lika ofta som tape)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Tack!

Jag tror det är lin (för de är de på alla andra element) men jag ska dubbelkolla ikväll.

Hur går jag tilläväga?
Vilka delar är det jag ska lossa, vrida och skruva fast igen?
Behöver jag lägga nytt lin + tätmedel?
 
Krilleman
Du lossar den kromade muttern ovan termostaten något varv (bara så termostaten kan "snurra med") Var beredd med handduk, kan komma lite svart vatten...

Sen behövs lite känsla, ska du ställa termostaten rakt ut eller åt andra sidan?
Om den ska ställas rakt utåt är det bara att dra åt den ett kvarts varv.
Om den ska åt andra hållet får du själv bedöma om du ska backa ett halvt varv eller dra åt ett halvt varv. Beroende på hur termostaten ser ut att vara pågängad på röret...

Nej behöver inte mer tätning,
 
Wow! Tack! Jag fixar det då :)
 
Krilleman
Oavsett vilket ingrepp du gör på ett värmesystem så är det alltid bra att men vet hur man ska gå tillväga för att snabbt tömma hela rasket!

Gamla värmesystem kan vara lite hur som helst och man kan råka ut för en del problem... Inte roligt att få en läcka och inte själv kunna åtminstone kunna stänga ner värmepanna och tömma... Hellre det än vattenskada och akut utryckning av röris = $$$$$ dyrt

Bara ett litet tillägg, inte bara för denna tråden utan för gemene man som "pular hemma"

(y)
 
Redigerat:
Jag fick loss den översta muttern och de kom lite rent vatten. Men jag lyckades inte vrida på termostaten (jag vågade inte ta i så mycket). Får samla mod :)
 
Håll emot med en rörtång eller polygrip på röret så går det lite lättare och det är mindre risk för att röret rubbas i någon eventuell gängskarv nere i golvet. Den övre muttern behöver du bara lossa såpass att det går att vrida termostatventilen.
 
Det va bara inåt de gick att vända på den annars tog det stopp. Men de funka fint.

Tack så mycket för hjälpen!
 
Hej, en gammal tråd men den passar perfekt så jag tänkte låna den lite.
Har ett liknande problem där jag vill vända termostaten utåt pga ett skåp som ska byggas i det nyrenoverade köket.
Tror ni det är görbart baserat på min bilder? Rörmokaren var här idag i annat ärende och han lät ganska osäker på det.
 
  • Radiatorkoppling med termostat nära vägg, en potentiell utmaning för placering av skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit radiator med termostat vänd inåt, nära väggen, med synliga rör och skyddsplast på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den sitter ju med gängtape, det borde inte vara något problem.
 
D Daniel 109 skrev:
Den sitter ju med gängtape, det borde inte vara något problem.
Okej, tror du jag kan göra det så som Krilleman instruerade TS?

Krilleman Krilleman skrev:
Du lossar den kromade muttern ovan termostaten något varv (bara så termostaten kan "snurra med") Var beredd med handduk, kan komma lite svart vatten...

Sen behövs lite känsla, ska du ställa termostaten rakt ut eller åt andra sidan?
Om den ska ställas rakt utåt är det bara att dra åt den ett kvarts varv.
Om den ska åt andra hållet får du själv bedöma om du ska backa ett halvt varv eller dra åt ett halvt varv. Beroende på hur termostaten ser ut att vara pågängad på röret...

Nej behöver inte mer tätning,
 
Ja det stämmer, om man backar riskerar det att börja läcka. Men jag gissar att du ska dra åt en kvarts varv. Man kan sänka trycket för att minska läckaget.
 
  • Gilla
1939
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.