Vi bygger 1,5 plans hus i traditionell stil, lösvirke. På fasadritningen är fönstrens överkant placerade i liv med dörrarnas överkant. På insidan betyder detta att fönstren måste placeras ganska lågt från golvet. Tittar man på äldre hus är fönstren ofta placerade 70-80 cm över golv och går nästan upp i tak. I moderna hus är fönstren placerade lägre och överkanten går i liv med dörrarna.
Vad är snyggast ?

:-/
 
Vi placerade våra fönsters (140 höga) i överkant med dörrarna (210 höga). Brösthöjden på fönsterbänkarna blir då 72cm, vilket är precis så högt ett normalt (våra) bord är. Blir väldigt snyggt när man ställer ett bord mot ett fönster.

DSC01639.jpg
 
Det känns rätt självklart att i ett normalt hus ha fönster som linjerar med dörrarna. Vill du inte ha så låga fönster så anpassar du ju fönsterhöjden istället

Har man riktigt höga väggliv och vill ha fönster upp till tak gäller förstås andra principer.

Titta tex på fönster och altandörrar, dom är gjorda för att sitta i samma höjd i överkant - då linjerar nämligen glasöppning, spröjs etc med varandra.

Vad har ni för storlek på fönstren? Med dörrar som är modul 21 höga och fönster som är 13 höga så har man väl rätt normal, traditionell fönsterhöjd? Kanske är det ännu vanligare med modul 10 fönster på äldre hus.
 
Ja Johans snygg-hus är ett bra exempel på vad jag just sa. Titta tex på de nedre fönstren på sidogaveln som linjerar fint med spröjsen på altandörren runt hörnet och de andra fönstren på framsidan.
 
130 cm höga fönster kan väl knappast vara normal fönsterhöjd !? I a f inte om man eftersträvar äldre stil.
Min sambos bror som byggt lösvirkeshus i äldre stil har sina fönster 160 cm höga !
Vi har tänkt oss 150 cm, har måttat på min mammas 100 åriga hus, fönstren är ca 100 x 150, är normalstora, har sett större. Tittar man på äldre hus så har de ofta fönster ovan ytterdörrarna och på det sättet symmetri.
Jag det är jättesnyggt när fönstren går högt upp i rummet, känns lite pampigt och blir framför allt ljust. Men det blir som sagt lite bekymmer med dörrarna ...
 
I vårt hus från 1910-talet är fönstren 160 cm höga och sitter 72 cm över golvet. Dörrarna är inte så höga, och det ser lite lustigt ut på baksidan där ett fönster sitter mycket nära bakdörren. Men det får man ta, det är bara baksidan, och jag tycker att gammaldags fönster är mycket snyggare än moderna låga.

/EB
 
Pius skrev:
130 cm höga fönster kan väl knappast vara normal fönsterhöjd !? I a f inte om man eftersträvar äldre stil.
Min sambos bror som byggt lösvirkeshus i äldre stil har sina fönster 160 cm höga !
Vi har tänkt oss 150 cm, har måttat på min mammas 100 åriga hus, fönstren är ca 100 x 150,  är normalstora, har sett större. Tittar man på äldre hus så har de ofta fönster ovan ytterdörrarna och på det sättet symmetri.
Jag det är jättesnyggt när fönstren går högt upp i rummet, känns lite pampigt och blir framför allt ljust. Men det blir som sagt lite bekymmer med dörrarna ...
Jag gjorde en inventering i trakterna öster om Göteborg innan vi gjorde ritningarna. På gamla hus i samma stil som mitt (här ovan) var det uteslutande 11x14-fönster.

Det som var mer intressant var att priserna på fönster sjönk 5-6% på 11x14-karmen. Både hos Allmogefönster, Tanumsfönster och RM som vi slutligen valde. Sökte aldrig någon förklaring till detta, men antog att förekomsten av 11x14-karm kanske hade en tillverkningsekonomisk fördel...eller estetisk.
 
Mikael_L
Om man eftersträvar högre fönster (högre upp mot tak), men ändå vill linjera med dörrarna så kan man väl ha överljus ovanpå dörren.
Iaf på den pampiga entredörren borde det bli snyggt.
 
Jag beställde i stället extra (+10cm) höga dörrar (både ytter/inner) just för att liva med mina fönster!

 
Hej!
Höjden på dörrarna går att beställa efter hur högt du vill placera fönstren. Takhöjden i huset är en viktigare paramerer du behöver tänka på , hur mycket vill du ha ovanför fönster/dörren för tex. gardinerna. Standard är 2,4 meter tak och 2,1 merters dörr, altså 30cm mellan dörr och fönster! Vill du ha höga fönster och normal bröstning så måste du ha en högre takhöjd än sandard!
Jan
 
Jo det har vi nog tänkt på. Vi skall ha 2,60 i takhöjd. Vi har s.g.s. bestämt oss för att beställa dörrarna 220 höga.
 
Johan Gunverth skrev:
Jag gjorde en inventering i trakterna öster om Göteborg innan vi gjorde ritningarna. På gamla hus i samma stil som mitt (här ovan) var det uteslutande 11x14-fönster.

Det som var mer intressant var att priserna på fönster sjönk 5-6% på 11x14-karmen. Både hos Allmogefönster, Tanumsfönster och RM som vi slutligen valde. Sökte aldrig någon förklaring till detta, men antog att förekomsten av 11x14-karm kanske hade en tillverkningsekonomisk fördel...eller estetisk.
Jag vet att tråden är från 2006, men undrar vilket typ av RM fönster valde du och är du nöjd nu några år senare
Sitter och ritar på ett hus i äldre stil och har tittat lite på RM fönster i 10x14 eller 10x16. (takhöjd 2,70).

.
 
Vi valde 2+1 utåtgående standard med vitlackad kassettlist i innerbågen. Det senare är viktigt för att dölja tvåglaskassetten.
11x14 blev väldigt bra med med alla varianter på fönstren vi valda. 11x10, 11x6, 6x10, 6x14,16x14 och balkongdörrar 10x21, 12x21 dubbel. Alla spröjs linjerar och glasytorna mellan är kvadratiska.

Mycket nöjd än så länge. :)
 
  • Gilla
PAF
  • Laddar…
Det finns ju möjligheten med att använda överljus över dörren för att få upp fönstren från golvet men ändå liva med dörrpartiet.
 
cecar33 skrev:
Det finns ju möjligheten med att använda överljus över dörren för att få upp fönstren från golvet men ändå liva med dörrpartiet.
Runt 70-75cm brösthöjd är snyggt i ett hus med gammal stil, så vill man ha högre/större fönsterbågar blir det ju snyggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.