Mina vänner, jag lyfter på hatten och bugar!
Jag kommer köra på denna:
400198.jpg

och koppla på denna kontakt på sladden:
400189.jpg
för att sedan hänga denna lampa:
basisk-taklampa__53427_PE156592_S4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

men då avlasta sladden så att den inte hänger i stickproppen.

Kruxet är att jag helst inte vill ha en krok om jag kan slippa, den blir för framträdande.
Finns det någon men en idé om något annat jag kan använda med liknande resultat?
Jag tänker mig en "klämma" av något slag, liknande en som man försluter påsar med och skruva fast klämman i väggen:
813-2338-thickbox.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack för era goda råd!!

// Azkel
 
Det finns mindre krokar. Säkert vita också.
 
Kanske, beroende på om c/c för skruvarna passar i en apparatdosa (takdosor är större än apparatdosor). Den används ju dock oftast i taket. Personligen skulle jag föredra ett lamputtag för vägg och en separat krok.
 
Demmpa skrev:
Det finns kronuttag enligt "nya" standarden (halvmåneformad) [bild] [länk]
Just ja, sorry... :surprised:




Angående att hänga kabeln med krok - det finns speciella mojänger för att just avlasta lampsladd till krok. Förr var det en plastbricka med tre hål i rad där man trädde sladden genom två hål (så att tyngden på lampan får sladden att "nypa fast") och det tredje hålet hänger man på kroken. Det finns/fanns också en variant som är som en rundad 90-gradersböj man trär kabeln igenom, med en skruv som dragavlastar kabeln, och på utsidan av 90-graders-"kurvan" så finns ett hål att hänga i krok.

Nån annan är nog bättre på att hitta vad jag menar.

Jag tror inte det är en bra idé att använda en påsklämma, då är det nog faktiskt bättre att knyta fast sladden runt kroken.
 
Tack uno83, du har rätt, jag törs nog inte chansa på att den kommer fungera i en apparatdosa, kan heller inte läsa mig till c/c-mått i beskrivningen.

yxis, nu börjar det bli spännande, det var precis det där jag menade, fast minus kroken då förstås. :) Jag kan väl ändå inte vara den första som vill hänga mina lampor på detta sätt och slippa använda krok. Nej, jag ska inte använda en riktig påsklämma, det skulle se riktigt illa ut och kanske till och med skada kabeln, jag nämnde bara påsklämma för att illustrera vad jag sökte.

Finns det något tips på lösning där man slipper krok? Någon?

Tack!!
 
Azkel skrev:
...Finns det något tips på lösning där man slipper krok? Någon?

Tack!!
En skruv går lika bra, men det förstod du nog ;)
Kroken är ju avsedd att hänga saker på. Något måste den ju hänga på.

namnlös.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Precis en sån som KnockOnWood visar tänker jag på!
 
Tack mina vänner, jag får klura vidare på min "påsklämma", ni hjälpte mig verkligen med grunderna i form av vad för kontakt etc som jag ska använda!

// Azkel
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
yxis skrev:
Kör på KnockOnWood's "påsklämma"!
Hallå, det är inte vilken påsklämma som helst, det är IKEA original!
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.