Jag har nu läst en mängd trådar och tittat på dimensioner för bärlinor och golvreglar osv. Men jag är inte säker på att jag fattar spännviddstabellen som cirkulerar här på forumet rätt.

Har jag tänkt rätt vad gäller bjälkar och reglar här (jag bifogar en enkel skiss, altan sedd från två håll)? Har aldrig byggt en altan förut så mycket att lära. Först måste jag ju få ordning på själva grundarbetet :)


entrealtan.png

//frimson
 
Ja, där fanns mycket att titta på. Ser ordentligt ut. Och det är något åt det hållet jag ska försöka mig på. Tack för tipset.

Det såg t.ex. rejält ut med den här typen av järn mellan bärbjälkarna och reglarna:
http://mugglo.net/byggteknik/altan/PICT6729.JPG
 
Skulle säga att det är overkill med de järnen, skruva snett med skruv och är du osäker kottla lite så kommer trallen låsa allt.
 
Du har säkert rätt. Så har snickarna gjort som byggde vår altan för några år sedan. Finns väl många sätt att lösa det där på antar jag.
 
sir_daniel skrev:
Skulle säga att det är overkill med de järnen, skruva snett med skruv och är du osäker kottla lite så kommer trallen låsa allt.
Nja, det är nog inte riktigt byggt som ni tror. Detta är en liten specialare där de reglar som går från vänster till höger i bild hänger i dessa vinkeljärn. Mao, inte overkill. Det övre vilplanet är nog lite mer enligt skolboken.

Låsning mellan golvreglar och bärlinor görs på de flesta ställen i denna entre mha de stolpar som bär vilplanet, det är en mycket effektiv låstning som stagar konstruktionen i alla ledder.
 
Ja, nu ser jag vad du menar.
Korta stolpar kommer jag också att använda mig av.

Åtminstone vid en punkt ... kanske även inne vid husvägg.
 
MathiasS skrev:
Nja, det är nog inte riktigt byggt som ni tror. Detta är en liten specialare där de reglar som går från vänster till höger i bild hänger i dessa vinkeljärn. Mao, inte overkill. Det övre vilplanet är nog lite mer enligt skolboken.

Låsning mellan golvreglar och bärlinor görs på de flesta ställen i denna entre mha de stolpar som bär vilplanet, det är en mycket effektiv låstning som stagar konstruktionen i alla ledder.
Verkar vara för att hålla upp trappsteget som går ut till höger. Helt OK konstruktion förutsatt att steget pallas upp mot marken senare samt att jag nog hade satt några ankarskruvar till.
 
Alltså, jag gissar inte varför det är byggt som det är byggt eftersom det är min trappa och jag som byggt den....;)

Empiriska tester under 3-4 år har visat att det undre steget är klippstabilt utan ytterligare stöd eller ankarspik. Att bygga utan stöd var ett litet test som visade sig fungera utmärkt. (y)

Men, häng inte upp er på detta nedre vilplan - jag tror att trådskaparen får bättre inspiration av det övre vilplanets konstruktion.
 
MathiasS skrev:
Alltså, jag gissar inte varför det är byggt som det är byggt eftersom det är min trappa och jag som byggt den....;)

Empiriska tester under 3-4 år har visat att det undre steget är klippstabilt utan ytterligare stöd eller ankarspik. Att bygga utan stöd var ett litet test som visade sig fungera utmärkt. (y)

Men, häng inte upp er på detta nedre vilplan - jag tror att trådskaparen får bättre inspiration av det övre vilplanets konstruktion.
Jag tycker iaf att lösningen var intressant och det verkar som du var i samma tankar som jag spontant kräkte ur mig när jag såg det. :)
 
Jag ska inte hänga upp mig på det trappsteget! :)

Jag tycker som sagt det fanns mycket intressant att titta på. Jag kommer att rita ihop ett förslag, bl.a. med hjälp av dina bilder MathiasS, och visa en snickare som kommer vara på plats i nästa vecka för att fortsätta med vår övriga renovering.

Så i nästa vecka drar det igång :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.