litet sidospår kanske men jag har aldrig sett en sån värmare i drift i europa men i asien har jag sprungit på ett gäng olika och dom som går på el är inga höjdare blir inte riktigt varmt vatten med dom.
Gasol varianterna är däremot rätt giftiga det blir skållhett av dom
bästa alternativet är nog en liten vv beredare billigare iiköp och drift
 
ikeo skrev:
litet sidospår kanske men jag har aldrig sett en sån värmare i drift i europa men i asien har jag sprungit på ett gäng olika och dom som går på el är inga höjdare blir inte riktigt varmt vatten med dom.
Gasol varianterna är däremot rätt giftiga det blir skållhett av dom
bästa alternativet är nog en liten vv beredare billigare iiköp och drift
Har heller aldrig sett någon och jag vet inte heller vilket land som säkrar upp mer än vad vi gör. Vad jag vet så brukar andra länder ha mycket mindre huvudsäkringar...
 
I lägenheter i Tyskland de väldigt vanliga, en anledning är nog att man inte kollektivt vill dela på uppvärmningskostnader. Det brukar finnas två varianter; i äldre lägenheter ofta en stor gasdriven grunka men i renoverade ofta elektriska.
I min förra lägenhet (tyskland) hade jag hursom en sådan (siemens). Funktionellt en perfekt lösning, relativt liten och drar enbart ström när man öppnar varmvattenkranen. Det var inga problem att tappa upp badvattnet till och med. MEN, den var på 24 kw och konsumerade i proppskåpet 3x35A. Mig veterligen får man inga 35A i Sverige inte... Och därför ser man nog inte heller så många genomströmningsvärmare. En 11Kw borde dock gå att driva på 16a om jag minns min ellära rätt
 
Skulle nog Mao inte vilja påstå att det är vanligt med den typ av avsäkring i Europa. Då man där inte använder el till samma grad för uppvärmning. Jag har bla bott i hus med 6A huvudsäkring men då har VV, värme och spis varit Gas.

Men kontentan av tråden är väl ändå att denna typ av värmare är olämplig i ett bostadshus i Sverige. Tänk bara när man står där en kall dag innan jul o lagar mat och elradiatorerna står o vibrerar och samtidigt spolar man lite varmvatten.... Pofffff!
 
Redigerat:
Ok, då är jag övertygad om att det blir en vanlig VVB. Tack för alla svar, det var lärorikt....Agneta
 
Krilleman
Konstigt att ingen har sett en genomströmningsvärmare i drift i sverige...
Clage:s sortiment av CBH & CBX (6,9 - 13 kW) lagerförs bla annat av Dahl Sverige AB.
Med leverans dagen efter beställning! Samt flera stora svenska VVS-butiker online har dessa.

Åretrunt boende skulle jag inte rekommendera denna till men varför inte i en sommarstuga/gäststuga som används desto mer sällan?

Fördelar:
Inget stillastående vatten i onödan
Du värmer vatten efter behov = det finns varmvatten när du kommer dit

Nackdelar:
Kostar en slant i drift då effekten stiger med VV-förbrukningen, och du kan behöva säkra upp elcentralen om den är klen.
 
Redigerat:
krilleman_215 skrev:
Konstigt att ingen har sett en genomströmningsvärmare i drift i sverige...
Clage:s sortiment av CBH & CBX (6,9 - 13 kW) lagerförs bla annat av Dahl Sverige AB.
Med leverans dagen efter beställning! Samt flera stora svenska VVS-butiker online har dessa.

Åretrunt boende skulle jag inte rekommendera denna till men varför inte i en sommarstuga/gäststuga som används desto mer sällan?

Fördelar:
Inget stillastående vatten i onödan

Du värmer vatten efter behov = det finns varmvatten när du kommer dit

Nackdelar:
Kostar en slant i drift då effekten stiger med VV-förbrukningen, och du kan behöva säkra upp elcentralen om den är klen.
Och vad är fördelen menar du?
Om hundra liter vatten står stilla i en servisledning, en hydrofor eller en VVB med 60° temperatur väljer jag nog helst det sistnämnda.
Bidrar med sin spillvärme till att hålla torrt (och frostfritt) inomhus också.
 
Jag har sett en sådan i drift. Det var i ett pentry på ett bergrum där jag gjorde en del av min värnplikt. Där var det ju inga problem med eltillförsel.
 
Jag tycker det är märkligt att VVS-firmor saluför dessa då de tydligen inte bör användas i permanentbostäder.
Men skulle det inte vara tillräckligt att ha 16 A......i en del inlägg skrivs det att man behöver säkra upp och i andra att man behöver säkra ner.....jag fattar ingenting....
 
Även om den är olämplig i vanliga hus sådan den ju passa i industrifastigheter som har en mycket större huvudsäkring.
När det gäller säkringarna så är dom större 3fas så visst går det att köra på 3x16A, men grejen är ju att i huset har du ju andra saker som belastar huvudsäkringen som gör att hela husets elbehov inte kan täckas när beredaren drar igång.
 
Jaha, ok. var bara lite nyfiken, men jag har nog bestämt mig för att det blir en vanlig VVB iaf. :p
 
Krilleman
KnockOnWood skrev:
Och vad är fördelen menar du?
Om hundra liter vatten står stilla i en servisledning, en hydrofor eller en VVB med 60° temperatur väljer jag nog helst det sistnämnda.
Bidrar med sin spillvärme till att hålla torrt (och frostfritt) inomhus också.
Ja, men det är ju just det som är fördelen i mindre installationer, inget behov att slå på av en beredare... Typ mindre användning i sommarhus.

CBH7 är på 6,7 kW 400V (alltså som en helt vanlig elpatron) och ska säkras upp med 10A.
Sen finns det självklart större med (16A & 20A) men det är overkill i en vanlig mindre installation.
 
krilleman_215 skrev:
Ja, men det är ju just det som är fördelen i mindre installationer, inget behov att slå på av en beredare... Typ mindre användning i sommarhus.

CBH7 är på 6,7 kW 400V (alltså som en helt vanlig elpatron) och ska säkras upp med 10A.
Sen finns det självklart större med (16A & 20A) men det är overkill i en vanlig mindre installation.
Men 25graders höjning vid 4l/min är inget som lockar mig in i duschen o Gud nåde den som rör en annan kran i huset samtidigt som jag duschar :)
 
Krilleman
Absolut, men här gäller du ju att skilja på vanligt hus och mindre användningsområden!
 
Nimajneb skrev:
Men 25graders höjning vid 4l/min är inget som lockar mig in i duschen o Gud nåde den som rör en annan kran i huset samtidigt som jag duschar :)
Det var lite det jag tänkte på, finns ingen buffert för att någon tappar upp diskvatten samtidigt.

En annan aspekt:
Om genomströmningsvärmaren får upp duschvattnet till 40° (15 + 25 t.ex.) står man och duschar i en legionella-lösning.
Om man i stället tar vattnet ur en VVB som håller 60°, vilket är det vanligaste, är vattnet säkert att duscha i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.