Mikael_L
Fin fönsterinfattning! (y)


Själv har jag bara köpt laminatgolv till ett rum, inte ett dugg mer gjort i/med/till/för huset.



pelpet skrev:
Sådär, nu är golvet lagt också i övre hallen. Tidigare var taket träfärgat och golvet vitt, nu är det tvärtom.
Var det någon idé då? :p
 
Dagens jobb har varit att mäta av spishällens kokzoner med IR-termometer eftersom vi tyckte att vattnet kokade upp segt på en av zonerna. Lyckligtvis hittade jag inget fel, så förhoppningsvis var det ett rent handhavandemisstag eller glapp i reglaget.
 
Igår kväll fällde jag in nya fasta spröjs i två fönster. Fick på olja och grundfärg på ett av dem. Hittills idag har jag fortsatt att måla fönster. Nu, en paus för andra aktiviteter, men det blir mer fönsterjobb ikväll.
 
Mikael_L skrev:
Igår hämtade jag ytterligare drygt 2 m3 kutterspån till mellanbjälklaget, men nu räcker det..
Nyfiken bara, varför valde du kutterspån i mellanbjälklaget om du som jag fattade det hade mineral- eller glasull i taket? Är själv i ungefär samma fas och undrade om det var något speciellt fiffigt med kutterspån just i mellanbjälklaget.

Här så är det idag läggning av golvspån i andra halvan av nedervåningen som gäller.
Min pappa är här ett par dagar, vi har arbetat in ett smidigt samarbete och det är jättekul att jobba tillsammans.

Idag åkte idag sista mineritskivan upp i blindbotten (jippie, tristgöra!), plasten från grunden tejpades rikligt med prisvärd tysk T-flex-kopia-tejp, isolering åkte ner i golvbjälklaget och första golvspånet kom på plats. I morgon fortsätter vi med golvspånet och nu när allt (nästan) förberedande pillerill som man glömmer bort att räkna med är klart så räknar jag med att det går fort.

Äsch, kom just på att jag hade tänkt spruta fogskum på ett ställe i grunden, vilket av olika strategiska anledningar bör göras så det är stelt innan vi lägger igen golvet i morgon :( !

Precis vad man vill göra efter att ha duschat, klätt om från arbetskläderna, druckit byggölen under beundran av dagens arbete, ätit en god middag och druckit sitt kvällste. NOT!
 
Dagens jobb var sånt som man helst slipper. Kräla runt på blött och halt eternittak för att täcka över takfönstret och skorstensgenomgången med en presenning för att hindra fuktinträngning i väntan på att taket ska kunna bytas.
 
Mikael_L
Idag har jag gipsat färdigt de två sovrummen, i det ena var det väldigt lite kvar att gipsa, det andra väldigt mycket. Så det blev väl ca 1 sovrum, tillsammans.
Och spacklat och remsat skarvar, och spacklat lager #2 i v-rum, utom där jag inte kom åt pga prylar i vägen.


Crebel skrev:
Nyfiken bara, varför valde du kutterspån i mellanbjälklaget om du som jag fattade det hade mineral- eller glasull i taket? Är själv i ungefär samma fas och undrade om det var något speciellt fiffigt med kutterspån just i mellanbjälklaget.
Egentligen vill jag stoppa allt ljud men ingen värme, från att gå genom bjälklaget.

Kutterspånet har dubbla densiteten (= bättre ljuddämpning) och dubbla lambda-värdet (=bättre värmeledning).
 
Idag har jag satt upp en ny handdukstork, som ersättning för den biltemaprodukt,
som var nära att bränna ner mitt hus för en månad sedan.

Den nya är av fabrikatet LVI, vilket känns mer betryggande.

Dvs, jag har inte satt upp den i det brandskadade duschrummet än, där är inte reparerat än.
Utan i det andra badrummet där jag hade en likadan handdukstork, som nu är återlämnad.

Två talesätt:
Av skadan blir man vis
Att köpa billigt är att köpa dyrt
 
Har skurit till gipsskivor som ska upp på en timmervägg. Fick sluta när jag skar upp handen på en spiken i väggen. Sen köpte jag nytt kylskåp och frysskåp. Imorgon blir det att installera garderobsbelysning

skickat från dumluren
 
Har inte grejat inne på ett bra tag, haft fullt upp med markdränering, kabelgrävning och markarbeten för tillbygget åt väster men nu tröttnade kärestan på att vi inte har toalett på nedervåningen så idag har jag satt taket, spottar och högtalare. Ett fasligt jobb trots att det är väldigt litet. Imorgon blir det tak i tvättstugan och därefter tätskikt på golvet.

En kommentar till diskussionen om kutterspån - det har högre fuktkapacitet än mineralullen också. Det innebär att en ändring i RF går trögare jämfört mot mineralullen om de skulle utsättas för samma fukttillskott.
 
Nu är det projekt i sommarstugan... Idag gjutit en plint och bultat en stolpe i en klippa. Skall bli ett räcke så morsan inte bryter benen i trappan av natursten då hon är här och hälsar på. Hann även med en runda till brädgården och lära dottern cykla :)
 
Prövade putsning i helgen :surprised:
 
  • 2012-07-08 10.02.04.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Börjat snygga upp elen i garaget.
 
Mikael_L skrev:
Egentligen vill jag stoppa allt ljud men ingen värme, från att gå genom bjälklaget.

Kutterspånet har dubbla densiteten (= bättre ljuddämpning) och dubbla lambda-värdet (=bättre värmeledning).
Aha! Låter som något jag hade velat anamma med, men eftersom förberedelser och inköp redan har passerat point of no return så får det vara...
(Pojkvännen läste över axeln och muttrade beklagande, han lägger stor vikt på ljudisolering runt sovrummet. Sen knyckte han min byggwhisky och erbjöd glutenfria lussebullar och en barnskallra i stället. Argh!)

Dagens insats: Nu kan man dansa vals i nedervåningen om man vill, allt golvspån lagt.
Plastning och isolering i övervåningen har också flutit på en bit till.
 
Mikael_L
Då kan jag väl glädja er med att det inte gjorde någon märkbar skillnad i ljudisoleringen, när jag slet ut 170mm mineralull och hällde i ca 150mm kutterspån istället.
Egentligen självklart, då viktandelen för spån eller MU av hela bjälklagets vikt är rätt låg.

Jag skulle väl egentligen ha fyllt bjälklaget med sand eller bitar av gipsskivor eller nåt sånt.
Men då hade jag vida överskridit den dimensionerade vikten, så ...


Nåja, i detta hära huset då...
Igår det förbi en hjulgrävare och en dumper. Så flyttade vi på en hög (ca 40m3) med gamla schaktmassor och fyllde ut ett lågt parti på tomten.
Sen fick hjulgrävaren fylla, och dra av och trycka ihop osv osv till att gräsmatteytorna blev jämna och fina. Nu ska vi invänta att det får bli några regnfria dagar så det torkar upp och det går att hantera matjord. Då kommer dom tillbaka och strör ut 5-10 cm matjord över allt.

Sen idag har jag spacklat klart ett rum, satt in en friskluftsventil, och gjort fint runt ett fönster och gjort en fönsterbräda och lite av smyginklädnaden.
 
Mikael_L skrev:
Då kan jag väl glädja er med att det inte gjorde någon märkbar skillnad i ljudisoleringen, när jag slet ut 170mm mineralull och hällde i ca 150mm kutterspån istället.
Egentligen självklart, då viktandelen för spån eller MU av hela bjälklagets vikt är rätt låg.
Jag hade unnat er en förbättring med den arbetsinsatsen, men vi kan istället avundas er att ni nått spacklingstadiet (även om spackling och efterföljande slipning är något jag glatt kommer att leja bort). Får väl ändå räknas som nära slutspurten!
Liiiite längre dit för oss...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.