Hej!

Jag är ny här på forumet och detta är mitt första inlägg.
Vi köpte hus för 6 månader sen. Efter den kalla Februari månaden som hade en skyhigh elräkning så funderade jag på att isolera om nu till sommaren. Men efter en kompis pratade om FTX-ventilation så blev jag lite osäker vilket som är ett bättre alternativ.

Vi har just nu självdrag som ventilation.
På vinden ligger det ca 30mm spån och på det en 100mm isolering.

Vilket tror ni som kan lite mer än mig är ett bättre alternativ att satsa på?

Tacksam för svar
 
Tycker du ska börja med att isolera vinden om det bara är 100 mm isolering (30mm spån har en försummbar isoleringsförmåga) kanske lägga på 500 mm lösull om det är plats.
Vet ju inte vad du har för fönster men se till att dom är dragtäta innan du skaffar FTX.
 
Jag har svårt att se att FTX kan vara ett alternativ till att isolera. Har du problem med luftkvaliteten inomhus kan det vara bra att skaffa en FTX. Har du problem med höga värmekostnader kan det vara bra att isolera. En FTX fungerar mig veterligen inte lika bra i ett gammalt hus, och den minskar inte hur mycket värme som läcker genom tak och väggar.

Erik
 
Tack för svaren.
Jag har en elpanna med vattenburet system, luftvärmepump och en kamin. I vintras när vi eldade så försvann värmen snabbt. Min kompis menar att en ftxpump skulle blåsa ut den värmen i andra rum i huset. Men jag sa att värmen försvinner igenom taket det är därför. Och jag tror också som ni säger att isolera är ett bättre alternativ. Ville bara ställa frågan i det öppna så man får mer kunskap.
Tack för svar
 
Både och om ekonomin tillåter.
Ta bort befintlig isolering, installera rör och aggregat, blås lösull, enkelt istället för att isolera med skivor kring rör etc.

Det behöver inte vara jättestort undertryck i byggnaden bara för att man har FTX.
Är det välbalanserat så tror jag att det går utmärkt även om det är ett hus med inbyggd ventilation (springor o glipor).
 
Bäst effekt per investerad krona kanske det är att byta elpannan till en värmepump? Återvinna ventilationsvärmen fyller knappast någon effekt med så lite isolering i ett gammalt hus. Dina största förluster sker ju troligen inte via utgående ventilationsluft. Du behöver istället minska behovet av inmatad energi genom isolering eller skaffa billigare energi (värmepump) eller kanske en braskamin.
 
Redigerat:
Lessthan,
om du i dag har självdragsventilation, så är stjäl ventilationen troligen ganska lite värme.
Det är ju det som är självdragsventilationens akilleshäl: Den är ineffektiv.

Så att byta en ineffektiv självdragsventilation mot ett FTX-system minskar troligen inte energibehovet,
men kan naturligtvis göra inomhusklimatet bättre, ge bättre luftkvalitet helt enkelt.
Men du kommer inte att spara några pengar.
Värmebehovet kan ju faktiskt öka i stället när du bättrar på ventilationen.

Satsa i stället, som andra här nämnt, på att förbättra isoleringen.
Det kan nog göra underverk.

Om du sedan med tätning runt fönster och dörrar, tätningslister i fönstren osv,
märker att ventilationen blir ännu lägre än tidigare (du får kondens på fönster, handdukar torkar inte i badrummet osv),
så är det dags att se över ventilationssystemet.
Och då är helt klart ett FTX-system oslagbart, om man kan få in det i en gammal kåk.

Good luck!
 
Precis så....
Bra luft är bra för alla, men FTX gör inte jobbet ensamt här att minska el/värme-behovet drastiskt.
Om ni vill ha bättre ventilation utan att öka uppvärmningskostnaden så är FTX bra.
vill ni minska uppvärmningskostnaden så är det isolering som gäller.
Och om man har pengen till det installera FTX först och sedan isolera för enkelhetens skull.
 
Hej igen.

Tack för svaren jag får. Verkligen tacksam. Glömde säga att det är 3glas fönster på huset som är bytta i början på 2000 (minns inte exakt)

Jo om man har ekonomi som ni säger så är det väl bra att byta isolering och sedan installera en FTX pump samtidigt. Jag tror att jag tjänar mer pengar på att bara isolera. Och det var det igentligen jag ville ha svar på.

Jag ska ta ett par kort och lägga upp och visa vinden hur den är byggd. Bilder kommer inom kort.
Tack
 
Hej!
Jag var uppe på vinden alldeles nyss och tog några kort på hur det ser ut.
Typiskt att batterierna var slut i min riktiga kamera så jag fick använda mig av mobilen. Ber om ursäkt för kvaliten.

030.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förra ägaren har inte någon gång på isoleringen så dom har lagt plankor och gått på. Rakt på isoleringen

031.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
032.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag är ingen expert på isolering men ser inte detta ut som bombnedslag?
Under ligger som sagt sågspån.

Jag var hos en bygghandlare igår och han sa att jag ska isolera med lösull och det jag köpta av honom skulle bygga 500mm. priset var ca 6400. Taket är 100m2 ungefär. Ska man ta bort all befintlig och lägga bara lösull?
Jag köper vindskivorna till luftspalten i masonit.

mvh
Lessthan
 
Nej, ta inte bort befintlig isolering. Tänk bara på att isolera med samma typ av isolering, dvs. glasfiberbaserad.

Tänk också på att det inte är riskfritt att isolera vinden, du kan få problem med fukt istället. Det är en god investering att placera ut en luftfuktighetsmätare på vinden så du kan se vad som händer de första åren.
 
Eller fästa plast uppifrån mellan takstolarna och mot innertaket för att förhindra fuktvandring uppåt, fast då är man tvungen att ta bort allt först. Men man blir mer tålig mot fukt som går uppåt när du iom tillägsisolering kommer sänka din temperatur på vinden...
 
JOW skrev:
Men man blir mer tålig mot fukt som går uppåt när du iom tillägsisolering kommer sänka din temperatur på vinden...
Det där får du gärna utveckla, menar du att risken för fukt minskar med sjunkande temperatur?
 
Nä jag menade tvärtom..
För att få dit plasten på rätt plats måste man ta bort befintlig isolering inkl spånet.
Mycket jobb, "men man blir mer tålig mot fukt" då risken för fuktproblem ökar när man sänker temperaturen på vinden (pga mindre värmeläckage till vinden iom tilläggsisolering...)
 
Då fukt från bostaden inte längre kan tränga upp på vinden...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.