Status
Tråden går ej att kommentera.
Krille57 skrev:
Hej,

2. Kan AM störa trådlöst huslarm, radiostyrda klockor eller annat? Om så är fallet vad göra?
3. Om man har en passage på 1 m bredd 1 m lång mellan pool och häck och man lägger begränsningsslingan dickt häck och pool, tar sig AM igenom och klipper där?
5. Vad händer om man lägger begränsningsslingang runt ett staket i hönsnät. Störning eller?
2. Kan vara lite problem med att radioklockor inte justerar sig som de ska men de ställer inte om sig till fel tid.
3. Detta är inget problem, den biten kommer att bli klippt.
5. Hönsnätet kan göra slingsignalen lite svagare men det bör inte vara något problem på en liten komplex tomt. Då är klipparen alltid nära slingan så det gör inget om signalen blir lite försvagad.
 
Reservdelsfråga:

Har bla. en Automower G1 där ena hjulet lutar. La den på sidan och skruvade av hjulet, döm om min förvåning så är metall-locket (antar att det är metall) som hjulaxeln går genom och är skruvad i spräckt/knäckt vid skruvinfästningarna vilket då gör att hjulet blir snett.
Tycker synd om den lille stackarn som nu lutar på ena sidan och linkar fram :)

Kan man få tag på och byta ut sidostycket (höger sida)?
 
savio skrev:
Okej, så att bygga ett litet "krypin" till den känns överambitiöst alltså?

Det står ju också i instruktionsboken att roboten ska ha fritt spelrum åt båda sidor, då kanske det inte är bra om den har en liten koja?
Det går att trixa till med en väl förlagd guidelina och rätt konfig. Det är dock inte rekommenderat av HQ.
Man kan ju däremot tänka sig att ett litet tak med tre fria sidor gör susen för batteriets livslängd om laddplattan står i solen.
 
Kan svara på mitt eget inlägg; kan beställas som reservdel till kostnad 250:- ink.moms/sida... art.nr 5350614-04 (HÖ) 5350614-03 (VÄ)
 
Nonkan skrev:
Microbrytaren till stoppknappen är trasig.
Ok, bara att lämna in då... Tack för svar

Ben1
 
S
Nu är det tyvärr som så att min granne tagit en bit av begränsningskabel med sin åkgräsklippare, och jag behöver skarva, hur många skarvar kan man ha på en begränsningsslinga utan att man får signal fel alt minskad signal? använder HQ 3M skarvar dom skickar med.
dvs kan det vara någon fara med 4st skarvkopplingar på tråden?
 
Simba83 skrev:
kan det vara någon fara med 4st skarvkopplingar på tråden?
Kan inte föreställa mig att det är några problem så länge skarvarna är bra. Skulle tro att du kan ha betydligt fler bra skarvar. En enda dålig lär dock ställa till det.
 
  • Gilla
orparn
  • Laddar…
Asimow skrev:
2. Kan vara lite problem med att radioklockor inte justerar sig som de ska men de ställer inte om sig till fel tid.
3. Detta är inget problem, den biten kommer att bli klippt.
5. Hönsnätet kan göra slingsignalen lite svagare men det bör inte vara något problem på en liten komplex tomt. Då är klipparen alltid nära slingan så det gör inget om signalen blir lite försvagad.
Tack för ett bra svar Asimow!

Som sagt jag har en gräsyta på c:a 700m3 med många buskar (20 st) och på ena långsidan av huset så har jag en passage mot granne som är 2,5 meter bredd och 13 meter lång som leder sedan till nästa gräsyta. Totala längden på begränsningskabel blir c:a 270 meter runt hela trädgården. Jag vet att 2,5 meter mellan begränsningsslingorna är inget problem men vi har där också fyra stycken stora plymspirea som växer mot grannes staket så min bredd blir 1 meter mellan ena begränsningslingan och roten på en av plymspirerna. Jag funderar på att lägga en guidslinga mitt mellan ena begräsningsslingan och roten på plymspirean. Tror Ni AM tar sig igenom där och tillbaka? Så sammanfattningsvis så är jag rädd för att AM kör fast mellan buskar i min trädgård och min ÅF säger att det är bara att göra öar i så fall runt buskar men nackdelen då blir ju mycket manuell klippning och det vill man ju inte om man investerar stora pengar i en AM. Vad är Er erfarenhet kring fastkörning?

Jag funderar på en 230 eftersom min ÅF säger att med så komplex trädgård så kör inte 230 fast lika lätt fast samt att jag får tillräckligt med kabel till min trädgård.
 
Redigerat:
Krille 57,
Det är ju en ganska lång passage så det finns risk att det blir lite sämre klippt i den, Om du gör som du säger att lägga kabeln så att det blir största möjliga avstånd, drar en guide i mitten och ställer ner korridorbredden till noll (0) så kommer den att kunna ta sig till och från LS utan problem.
Se till att klipparen inte följer begränsningskabeln (genom att sätta fördröjningen till 99 minuter) annars finns risk att den fastnar när den ska till LS.
En 230 har två guidekablar vilket är bra om man har en krånglig tomt.
 
Krille57 skrev:
Vad är Er erfarenhet kring fastkörning?
Är din trädgård/gräsyta plan? Då behöver du inte vara orolig.

Jag har väldigt kuperad tomt och har lagt begränsningskabeln i en sluttning (Precic som man INTE skall göra enligt installationsmanualen) och där har det hänt att AMen kört fast när det har regnat kraftigt. Dock bara ett fåtal gånger..

Lycka till, har svårt att tro att du blir besviken..(y)
 
Automover skrev:
Är din trädgård/gräsyta plan? Då behöver du inte vara orolig.

Jag har väldigt kuperad tomt och har lagt begränsningskabeln i en sluttning (Precic som man INTE skall göra enligt installationsmanualen) och där har det hänt att AMen kört fast när det har regnat kraftigt. Dock bara ett fåtal gånger..

Lycka till, har svårt att tro att du blir besviken..(y)
Den har en svag lutning i en del av tomten men det är inte där jag är rädd för att den ska fastna utan mellan buskarna. Även mellan buskar och grannens staket där det är ibland 0,5-0,6 meter bredd. En annan fråga är också om man märlar ned kabeln vid häcken och sedan behöver kratta där efter man klippt häcken, är det risk att skada kabeln och vad säger Ni?
 
d98tp skrev:
Hej alla

Jag har fortfarande problem att få min robot att följa just guidelinan genom en lång smal passage hem till laddaren. Det måste ju finnas många som har samma problem som kommit på en lösning...

Kan det vara så att min guideslinga blir för lång, signalen blir dålig och då kan den inte följa slingan så bra? Hade det hjälpt att bredda passagen något (står i manualen att 30cm på var sida om guiden ska räcka)? Kan roboten ta vilket håll han vill på guideslingan för att komma hem? Jag skulle ju vilja 'tvinga' den att ta det håll som går längs med guidelinan till laddaren.

Hittade en film där en robot går via en smal ramp och där funkar det ju. Någon som har en ide om hur han gjort för att den ska gå så perfekt mitt i rampen? Han måste ju också 'tvingat' den att gå hem på bara guidelinan och inte på begränsningslinan/guideslingan. Precis så här vill jag att min robot ska bete sig!

5:50 går han upp på rampen
7:15 går han ner för rampen
[video=youtube_share;8YZFVBJJQaw]http://youtu.be/8YZFVBJJQaw[/video]

Hoppas någon kan hjälpa mig!
/Tobbe
Hej Tobbe,

Hur gick det för dig? Hittar AM till och från LS? I så fall hur gjorde du?
Jag själv funderar på en 230 men har inte kommit till skott pga samma problem som du har och jag är inte så sugen på att skapa biyta och lyfta AM dit. Hörde också av min ÅF att man kan lösa problemet med att ha två LS med separata ytor. Någon som testat?
 
Jag har gjort en passage över en 3-4 meter bred grusgång till min andra gräsyta. Passagen är 1,5 meter bred. Begränsningsslingorna ligger 30 cm från passagens kanter. Alltså är avståndet mellan begränsningsslingorna 90 cm.
Guidekabeln ligger 30 cm från ena begränsningsslingan.
30 cm är närmsta tillåtna avstånd mellan begränsning och guide har jag för mig.
Eftersom klipparen alltid går till höger om guiden ut och till vänster om guiden in. Får man tänka sig för vilken del av begränsningsslingan man drar guiden närmast. Har för mig att jag ställt in korridorbredden för guiden på 3.
Får klipparen problem att följa guiden genom passagen, är mitt första tips att minska korridorbredden.

Har kört så i drygt 2 månader nu och det fungerar hur bra som helst.
 
bild (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild (3).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite bilder på mitt nybyggda garage till min HQ ATM 220AC.
Taket är bandtäck och panelen är lockläkt panel, panelen är målad i huset färg (Järngrå 121
 
Redigerat:
  • Gilla
Stickan56 och 3 till
  • Laddar…
peternicklas
Krille57 skrev:
Hej,

Ny i forumet och jag funderar på att köpa en AM 230 och har några frågor även om jag läst det mesta i forumet. Är fortfarande inte övertygad även om många är helnöjda men jag ser också att många har problem. Jag har en komplex tomt på 700m3 med många öar och smala passager.

1. Kan AM störa ADSL telefon när dess kabel ligger under AM begränsningsslinga? Om så är fallet, vad göra?
2. Kan AM störa trådlöst huslarm, radiostyrda klockor eller annat? Om så är fallet vad göra?
3. Om man har en passage på 1 m bredd 1 m lång mellan pool och häck och man lägger begränsningsslingan dickt häck och pool, tar sig AM igenom och klipper där?
4. Om man sätter blombågar i stål runt buskar, stoppar AM mot dem så man slipper lägga begränsningskabel?
5. Vad händer om man lägger begränsningsslingang runt ett staket i hönsnät. Störning eller?
De FÅR inte störa annan utrustning såsom ragiostyrda klocker och liknande, om den gör så uppfyller den inte CE märkningen vilket är ett krav.
 
  • Gilla
Wulfram Zneijderhaan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.