Är det någon som känner till någon tomt i Karlstad eller Hammarö. Vi söker något som ligger inom Råtorp, Färjestad, Lövnäs, Nolgård, mm.
 
Kommunala tomter finns på Södra Råtorp i Karlstad (helt nytt område, 300.000:) samt Jonsbol på Hammarö. Båda områdena erbjuds till personer i de kommunala tomtköerna, sist jag hörde fanns det tomter kvar på Jonsbol efter de gått igenom hela tomtkön. Pris 250.000 för dem. Plus att k-d kommun har några kvar på Granhult.

Sen tror jag att det finns en tomt på Lillängen som Smålandsvillan har. Tror även att det finns ytterligare fyra privata tomter runt Lillängen, här kan Värsåsvillans försäljare veta mer + att han kan veta om det finns några tomter på Nolgård (han har sålt tomter där tidigare). Alla områden kanske inte var intressanta, men jag vräkte ur mig det jag vet.

/Pillan
 
Tack för dina tipps pillan. Jag känner dock till de du nämnt!
Råtorp verkar det som om vi missar i första etappen, Jonsbol har de som tomter som var tänkbara gått. De som återstår kräver mycket fyllning för att komma i nivå.
Lillängen är mycket sank så där kommer nog ingen att vilja bygga.
Men kommer du på något mer så är jag intresserad av alla uppslag.

Mvh
Roger
 
Vi har precis tackat ja till en tomt på Granhult och samtidigt avstått en tomt på Henstad som vi haft reserverad en tid. Med andra ord är den på Henstad ledig nu. En kommunal tomt.
"Problemet" med den är att det med största sannolikhet behöver pålas där. Detta har vi konstaterat efter att ha sett markundersökningarna från tidigare byggda hus i området. Därför valde vi Granhult i stället.
Du verkar insatt, så det kanske är gammalt det med...
/Pillan
 
Tack för dina tipps Pillan och ja jag känner till att det var två tomter på hensta som man dessutom har restriktioner på att husen ska smälta in med Hensta Gård.

Jag tycker att Granhult verkar vara ett trevligt område, men jag lever kvar i det gamla ryktet om Kronoparken. Man hamnar ju onekligen nära!
Men där ligger det många fina hus och tomtpriserna är överkommliga. Men där är väl mycket berg på de tomter som är kvar?

Fortsätt att tipsa, det kan finnas något som är rätt för oss.

Roger
 
Ja, på en del av tomterna är det mycket berg och enl detaljplanen får man nog bara bygga sutteräng på vissa av dem. Vad jag har sett så finns det i stort sett 1,5 tomter utan berg. Den ena (bredvid våran) behöver dock fyllas något och den andra har lite berg längst in på tomten. Tycker området är trevligt därför att det redan är "klart", dvs man ser hur det blev och är inte så där kalt som nya områden kan bli. Dessutom är det ordentligt kuperat.

Jag lovar att hålla öron o ögon öppna...

/P
 
åk ut och leta på egen hand efter privatya tomter i områden som ni kan tänkas bo, det gorde vi och kan bli mycket bättre priser.
 
Vi har varit ute och letat och hittat flera tänkbara tomter. Men kommunen sätter stopp. De kräver att någon gör en detaljplan innan man får påbörja bygge. Jag har inga möjligheter att göra detta.

Vi vill inte bo för långt ifrån bebyggelse och då krävs det ju att man kommer närmre stadskärnan, om man nu kan kalla det så i Karlstad.

Men jag fortsätter att leta och tack för tippset.
 
Men om ni har hittat tomter inom området så måste ni väll inte göra en detaljplan?
Vi åkte till hammarö komun och tittade på deras kartor och hittade då en "tom" tomt och sökte förandsbesked o.s.v
 
Vi har tittat norr om Färjestad och där råder det byggstopp tills någon bekostar en detaljplan. Det är både kostsamt och tidskrävande.

Jag hoppas att det blir en tomt till oss på Södra Råtorp eller Anneberg på Lövnäs.

Vi vill inte komma för långt bort med tanke på kompisar och så för barnen.
 
Vi har en tomt till salu ute på Hammarö med ca. 150m till Vänerns strand. Förhandsbesked på bygglov finns om 60+20kvm. Tomten är på 1500kvm.
Hör av dig om intresse finns.
 
clrknt skrev:
Vi har en tomt till salu ute på Hammarö med ca. 150m till Vänerns strand. Förhandsbesked på bygglov finns om 60+20kvm. Tomten är på 1500kvm.
Hör av dig om intresse finns.
Tack, men finns det möjlighet att få bygglov på mer än de 60+20?
Jag vill bygga ett permanentboende och en total boyta på ca 155-175 kvm.

Jag tror inte Hammarö kommun tillåter större byggen nära Vänern.

Men visst låter det intressant!

Mvh.

Roger
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.