Efter en månads tålamod känner jag mig nödgad att söka råd här.
Historik:
Då jag bor i en liten etta med kök i vardagsrummet så letade jag efter en jättetyst kyl/frys till min nyrenoverade lägenhet. Hittade IKEAs inbyggnadsmodell Frostig BCF 162/65. Den anges att den är på 36db. Köpte nöjt denna, liten i storlek var den också. Detta är inte den första kylen eller frysen eller för all del kyl/frys som jag har stött på i mitt liv så döm av min förvåning när jag noterar att den var verkligen knäpptyst tills.... kompressorn drar igång.
Problem:
Den sörplar och gurglar och man hör hur vattnet forsar som vore den ett läckande kylsystem i en bil eller något liknande. Ofta kör den också. :(( Några 36 db är den inte (vad jag kan tro) Hur kan man mäta upp detta utan att riskera att betala flera tusen i felsökningsavgift? Omöjligt att sova i rummet, knappt ens med hörselproppar.
Kuriosa:
Har lyssnat på andra människors kylar och frysar (även den tidigare i lägenheten samt i min andra lägenhet) och denna är i en klass för sig.. åt fel håll.
Tillägg:
Kylen är inte inbyggd ännu, hur mycket tystare kan den bli om jag köper till ett skåp? Anges ljudnivån med eller utan inbyggnadsskåpet?
Kylmedium är R600a så den borde vara tyst-tyst?
Frågeställningar:
Skall det vara såhär? Någon som upplevt något liknande, kanske t.o.m har samma kyl/frys? Kan jag göra något åt saken? Går ljudnivån att påverka? Kan något göras så att den inte låter såhär? Transportskydd som kanske är kvar (om sådana finns på), vadsomhelst?

Av vad jag har förstått så om man felanmäler och de för får sig att kylen skall vara såhär så får man betala felsökningen själv? Isåfall så vill jag varna för IKEAs uppmätta decibelvärden för ljudpeakarna håller en sömnlös, och jag är van vid att bo nära tågräls med full transport på och det här är etter värre (gnäller inte i 1a taget) :((

Kan även tillägga att det står i bruksanvisningen lite prydligt: "Gurglande, väsande och surrande ljud som kommer från kylsystemet är helt normala" Så snyggt friskriver man sig från ljuden...
 
Bara åka och reklamera. Ikea ska ta ansvar när dom säljer skit och inte avskräcka kunder med felsökningsavg. Sen åker du till elgiganten eller någon liknande och köper en märkeskyl, om än billig sådan.
 
Ljudnivån för en inbyggnadsprodukt mäts naturligtvis i dess rätta omgivning... Inbyggd. En vanlig kyl/frys tystas ned av ytterhöljet vilket saknas på inbyggnadsskåpet.
 
Den ska inte låta så där. Åk tillbaka och byt ut den. Du kommer säkert bli nöjd efter det.
 
Fråga IKEA hur den är uppmätt borde väl vara det enklaste?
Du kan säkert förklara för dem hur det är och hur det låter.

Det är väl en bra början att höra med de som har sålt den innan man börjar måla fan på väggen?
 
Innan produkten är färdigmonterad så kan man ju inte säga om den är bra eller inte. Det är ju som att gnälla på IKEA att bordet är rangligt innan man skruvat åt skruvarna eller att bilen bullrar innan man fått på ljuddämparen.
Har mycket svårt att se att IKEA skulle acceptera ovanstående reklamation på detta stadium.
 
Sörplar den och gurklar är någonting fel. Tanken är inte att ljudet skall döljas av att den står i ett skåp. Självklart kan du åka tillbaka till IKEA med den.
 
JonasSun skrev:
Sörplar den och gurklar är någonting fel. Tanken är inte att ljudet skall döljas av att den står i ett skåp. Självklart kan du åka tillbaka till IKEA med den.
Vad envis du är ;)

I princip alla kylskåpsbruxar står det klart o tydligt att det är helt normalt att kylskåpet gurglar då kylvätskan pumpas runt.
Därför är ju naturligtvis frågeställningen som jag sa, låter det för mycket när kylskåpet är färdigmonterat?

Att råda TS att lägga kylskåpet på ryggen o släpa det till IKEA innan det är färdigmonterat är ju riktigt elakt förslag till hen. :)
 
Hej JNL78,

ditt problem är väl egentligen att du har en väldigt liten lägenhet.
Kylskåp låter lite, en del "gurgel" och surr från kompressor och fläktar,
men i "normala" bostäder så stör det inte så mycket.
Ljudet avtar med kvadraten på avståndet , så det som stör dig på två meters avstånd
hörs knappt om man är sex meter bort.

Två saker att fundera över:
1.
Gurgel, rinnande ljud och liknande kan bero på hur skåpet har hanterats innan det startades.
Ofta står det i manualen att skåpet måste stå upprätt x antal timmar innan det startas.
Man lägger ju gärna ned skåpet när man transporterar det och bär in det i lägenheten,
och det behöver sedan "acklimatiseras" i upprätt läge.

2.
Om man har kylskåpet väldigt nära sig där man lever och sover, kanske man borde skaffa ett absorptionsskåp i stället.
Det är den typ av kylskåp som fanns innan man kom på tekniken med kompressor.
De är avsevärt tystare, men drar lite mer ström.
Brukar kallas barkyl eller liknande, och är avsedda att installeras i kontorsrum, hotellrum etc.
Nu bor du ju i en liten etta, så det kanske vore grejen för dig :)

PS
Min unge son bor i en mycket liten etta med en nyinstallerad kyl/frys, som inte hörs,
så det borde gå att lösa även med kompressorskåp.
 
Bygg givetvis in den innan du tar dit nån som skall mäta ljudet på den. Riktigt dåliga förslag om att åka tillbaka till Ikea med den. Det behöver ju inte alls något fel på den.
 
Man kan inte förutsätta att ett kylskåp ska byggas in, ljudvärdet ska anges för ett fristående skåp.
Det finns decibelmätnings-appar till smartphones. Mät, filma displayen med en annan telefon så får du både bild- och ljudbevis.

Kjell
 
mlkjhr skrev:
Man kan inte förutsätta att ett kylskåp ska byggas in, ljudvärdet ska anges för ett fristående skåp.
Det finns decibelmätnings-appar till smartphones. Mät, filma displayen med en annan telefon så får du både bild- och ljudbevis.

Kjell
Ett inbyggnadskylskåp förutsätts naturligtvis att det....byggs in ;)
Eftersom tråden handlar om ett sådant kylskåp så............:)
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
mlkjhr skrev:
Man kan inte förutsätta att ett kylskåp ska byggas in, ljudvärdet ska anges för ett fristående skåp...
Nimajneb skrev:
Ett inbyggnadskylskåp förutsätts naturligtvis att det....byggs in [bild]
Eftersom tråden handlar om ett sådant kylskåp så............[bild]
Hallåååå

Tror någon att de bygger kompressor mm med andra bullernivåer för inbyggnadskylskåp än för fristående?

Jag är med i klubben kylskåp som kylskåp.
Samma maskineri, samma ljud.
Klart att ljudet upplevs annorlunda om det avskärmas med 18 mm spånskiva åt sidorna,
men framåt/uppåt/nedåt gör det nog inte så stor skillnad.

Väldigt få "fristående" kylskåp står väl för övrigt helt fritt.
De står oftast i hörn eller i nisch.
 
KnockOnWood skrev:
Hallåååå

Tror någon att de bygger kompressor mm med andra bullernivåer för inbyggnadskylskåp än för fristående?

Jag är med i klubben kylskåp som kylskåp.
Samma maskineri, samma ljud.
Klart att ljudet upplevs annorlunda om det avskärmas med 18 mm spånskiva åt sidorna,
men framåt/uppåt/nedåt gör det nog inte så stor skillnad.

Väldigt få "fristående" kylskåp står väl för övrigt helt fritt.
De står oftast i hörn eller i nisch.
Det är möjligt att det finns någon som tror att det är så, jag vet iaf att det är så.
Vitvaror är som oftast helt modulbyggda vilket gör att större detaljister tom kan specialdesigna sina produkter från en vitvaruleverantör. Dom kan därmed välja olika prestanda på olika ingående komponenter. Detta gör ju att man kan välja en kompressor som kanske är lite billigare men bullrar mer om den ska in i ett inbyggnadsskåp.

Nu var det ju inte kompressorn som var grejen här men om man ser till skillnaden på ett fristående skåp och ett inbyggnadsskåp så är inbyggnads smalare utanpå (56 vs 59,5) även om dom har samma bredd inuti för motsvarande fristående. Samma fenomen är det oftast på ovan o undersida. Dessutom tillkommer det en dörr på framsidan.
 
Nimajneb skrev:
Det är möjligt att det finns någon som tror att det är så, jag vet iaf att det är så.
Vitvaror är som oftast helt modulbyggda vilket gör att större detaljister tom kan specialdesigna sina produkter från en vitvaruleverantör. Dom kan därmed välja olika prestanda på olika ingående komponenter. Detta gör ju att man kan välja en kompressor som kanske är lite billigare men bullrar mer om den ska in i ett inbyggnadsskåp...
Nimajneb, du påstår en hel del saker med hänvisning till att "jag vet iaf att det är så".

Jag tycker att det är dags att du styrker dina uttalanden, som jag ser som rena tyckanden tills vidare, med lite handfasta data. Siffror, fakta, dokumentation, ja du förstår säkert.
Kom igen Nimajneb, upp till bevis för dina påståenden!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.