Hej allesammans,
ska snart spicka 170x45 stående panel med lockläkt 20x45 mm
det jag undrar är hur står mellanrummet mellan dom stora brädorna ska vara
20mm ? mindre/större ?
Och framför allt ? Räcker det för ordentlig med ventilation bakom fasaden ?
Annars brukar man ju få bra mycket utrymme med vanlig lockpanel enligt
bilderna här :
Däremot får man det ju inte om man spickar så tätt som man gör med lockläkt.

Lockpanel
Lockläkt

Hur gör man för att få ordentligt ventilation ?

MvH
Hobbit
 
Du ska väl ändå inte ha 45mm tjock panel? Fasaden blir väl ventilerad horisontellt mellan spikläkten? De visar ju på bilderna att lockläkten ska överlappa 20mm på varje sida. Så lockläktens bred 45-40=5mm mellan 170 panelen. Fast jag det känns inte så mycket direkt. Svårt att spika igenom lockläkten utan att träffa bottenbrädan.
 
En alternativ vore att borra 10mm hål genom spikreglarna.
Eller kanske fräsa spår i dom.
Blir ju ett jäkla jobb ...........
 
Men, det behövd väll inte? Det täcket väll med att den ventilerad horisontellt?
 
Japp, som gullegrizen säger och länkar (t.ex. avsnitt 10) en vertikal spikregel eller en distans (har sett t.ex. de som kör med små masonitbitar) som skapar ett utrymme mellan spikläkt och isolering.
Sen om det BEHÖVS eller inte är en annan sak; jag noterar när jag river i min yttervägg som haft stående lockläktspanel (visserligen 145 breda, inte 170) att utrymmet mellan brädorna är högst 5 mm, och att det inte finns någon luftspalt alls bakom dem (ingen spikläkt heller, de är spikade direkt mot vindpapp som i sin tur sitter direkt på råsponten i väggen). Och det ser hur friskt ut som helst efter 68 år.
 
Redigerat:
Hur stor ska alltså den vertikala spikregeln vara ?
Vanlig lockläkt 20 x45 kanske ?
 
Ja du, de jag sett som kört med masonitbitar har väl sällan haft tjockare avstånd än ca 10 mm. Och som byggbeskrivningslänken säger så gäller det ju "i utsatta miljöer".
 
Har sett att man använt stående 21x45, men den sprack visst ganska ofta, så numera används vanligen 21x70 utan bekymmer.

Tror också att det är väldigt liten risk för problem om man skippar den helt, men det är dumt att chansa om man har möjlighet att få dit en. På mitt hus har lockläktpanelen bara liggande spikreglar och jag har inga problem i dagsläget, men huset är bara 7 år gammalt.
 
1cm bör räcka, men vad är utsatt miljö? Nära havet på västkusten?
 
För nära poolen ?
Där grannarna brukar rasta hunden ?
Vattensjuk träsk ?

vad vet jag
är vi inte alla utsatta ;-))
 
Tänker nog skippa den vertikala spalten själv och bara köra horisontell och 5mm mellan bottenbrädorna. Men valet är inte lätt, helst ska man ju dessutom fasa spikreglarna så att eventuellt vatten rinner utåt panelen.

Har också funderat lite som TS att man skulle t.ex. borra eller dra ett tag med typ en elhyvel i dom horisontella spikregelarna kanske. I mitt fall med västkustskiva skulle ett alternativ vara att ta längre distanshylsor. Men som sagt idag är det ingen spalt alls på huset och det har hållit i 70 år så just nu (för att spara tid) är nog planerna att bara köra horisontell spalt. Och inte ens göra fasningen på spikreglarna.

Men vem vet hur det blir....
 
Luftningen bakom panelen räcker det med att lägga remsor av massonit men luftning skall det vara om man använder difftät färg sådan som oftast används idag, med slamm färg eller liknande så behövs ingen luftning,. Luftningen är till för att ev. kondens skall kunna vädras bort. 170mm panelbräder bör man undvika för de kommer att spricka och ju mörkare färg dessto säkrare kan man vara på att bräderna spricker. Springan mellan panelbräderna skall vara så stor så bräderna kan svälla och krympa utan problem,lockläckten skall spikas så att de klämmer fast panelen och inte i genom den, panelbrädan spikas med en spik i mitten endast.
 
cecar33 skrev:
170mm panelbräder bör man undvika för de kommer att spricka och ju mörkare färg dessto säkrare kan man vara på att bräderna spricker. .
Vilka ska ja ta ?
Större / mindre :x
 
Det beror på vad du tycker är snyggast kolla runt lite på hus i omgivningen men 120-145mm blir nog både bra och snyggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.