Jo det ska vara ramstyvt, det är alltså syftet med att plugga diagonalt.
Pluggarna kan vara runda, men lätt "koniska" så att de "kilas" in. Fördelen med handtäljda pluggar lär vara att de sitter hårdare helt enkelt.
 
Gruvberget skrev:
Jo det ska vara ramstyvt, det är alltså syftet med att plugga diagonalt.
Pluggarna kan vara runda, men lätt "koniska" så att de "kilas" in. Fördelen med handtäljda pluggar lär vara att de sitter hårdare helt enkelt.
Min tanke som jag gärna tar återkoppling kring är att; sätta 2 st 10 mm ekplugg i vardera hörn och limma allt med Pu-lim klass D4. Kommer även limma 12mm plywood under glaset för att få ytterligare stöd mot skjuvning. Satsar således på att få konstruktionen så styv som möjligt. Virket är 30 år gammalt så det borde vara så formstabilt det kan bli. Är det för vild chansning att limma även plywooden?
 
Nu kan jag bara referera till ett klassiskt allmogefönster med ett glas per båge och då är det inte fråga om något lim för att foga ihop delarna till bågen. Men generellt ska man undvika att blanda olika material om det inte är fråga om ren kosmetika, dvs design/ intarsia osv. Ekplugg i t ex furu vet jag inte om det är så vettigt. Vad plywooden ska ha för uppgift kan jag inte riktigt se framför mig, men även här är det en riskkonstruktion eftersom plywood + massivträ = skevning / buktning.

Till fönsterbågar som ska sitta på utsidan ska virket hålla en fuktkvot på 10-12%, dvs helt möbeltorrt virke är fel val. Nästan bättre köpa brädgårdstorrt.
 
Jag förstår inte riktigt hur du menar med plywooden hur skall du limma den. I kittfalsen eller tar du bort en del av furubågen och ersätter med plywood. För du tänker väll inte göra en större vinkel och limma på den befintliga bågen istället för dom små metallvinkel-beslag som finns att köpa?

Om virket är 30 år gammalt så är fönstret bygd på 80 talet och är inte dom bågarna limmade?

Pär
 
Glasdörren kanske har en panel utan glas, eller endast ett mindre glasparti?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.