Mikael_L
men phl har väl rätt?

Det är väl samma maskin, med olika gasflaskor på?
 
Ja, men det fanns (finns?) en bilplåtssvets som var optimerad för kolsyra och gick ganska bra med det. Anledningen är det lägre priset på "brandsläckarflaskor.
 
Du kan köra en vanlig MIG/MAG-svets på billig kolsyra men åsikterna går isär om hur bra resultatet blir...
 
Göran.W
Kolsyra funkat bätre på plåt som inte är helt metal ren som bil plåt.
Den ända nackdelan jag kan se är att det sprutar lite mer om svetsen med kolsyra.
 
A
mattiasp skrev:
Men du menar givetvis MMA
Nu hänger jag inte med, vad har MMA med den här tråden om MIG/MAG att göra? Eller har jag missat nåt i tråden?
 
Läs inlägg #10, #11 och #12 igen så kanske det klarnar. ;)
 
Förklaring: Phl sökte efter en MIG/MAG, men köpte i stället en Kemppi Minarc MMA (TIG)
 
Matss skrev:
Jag gav 2000:- för min begagnade proffsmaskin på 250 A. Går inte att jämföra med en ny hobbysvets för 10.000
Jisses, var fyndar du svets så billigt? Tycker även det mest slitna i industriklass går loss på 10 000 och mer för begagnat... i varje fall om man tittar på blocket

Håller med för övrigt, ESAB, Kemppi och Migatronic hör också till mina favoriter. Tänk bara på att industrikörda beg svetsar kan ha gått hårt och framförallt handtag och ev slangpaket kan behöva rustas upp och det kan bli lika kostsamt som hela begpriset för svetsen. Bara ett Kemppi munstycke sticker iväg på 150 kr
 
F
mattiasp skrev:
Förklaring: Phl sökte efter en MIG/MAG, men köpte i stället en Kemppi Minarc MMA (TIG)
Med risk för att jag miisförstår dig men MMA är pinne, inte TIG.
 
F
Vilken maskin du skall köpa beror till stor del hur du skall använda den. Skall du finlira i riktigt tunn plåt så kanske inte en stepmaskin är att föredra.
 
A
mattiasp skrev:
Förklaring: Phl sökte efter en MIG/MAG, men köpte i stället en Kemppi Minarc MMA (TIG)
Ok, då är jag med, är inte nog hemma på Kemppi, så jag antog det var en Mig/Mag eftersom det var det som efterfrågades, nu ser jag ju att det är en liten Inverter.

(FSN, så det går ju att ha en tillsats för TIG till den)
 
Kolsyra som gas funkar utmärkt på vissa maskiner,vissa inte.På min Kempi Migger 150 Amp märktes ingen större skillnad när jag bytte från dyr Aga-gas till skitbillig kolsyra.Dessutom så räcker kolsyran väldans mycket längre.Nackdelen är att det inte syns på gasklockorna när gasen är på upphällningen,det tar tvärslut.Man får ha en våg och väga tuben isåfall om man ska ha koll hur mycker det är kvar. / Mats
 
F
Amarace skrev:
Ok, då är jag med, är inte nog hemma på Kemppi, så jag antog det var en Mig/Mag eftersom det var det som efterfrågades, nu ser jag ju att det är en liten Inverter.

(FSN, så det går ju att ha en tillsats för TIG till den)

Är det så? Trodde inte det fanns till Minarc 150 utan bara till den större 220. Sen är det nog skrapstart som gäller med TIG tillsats på en MMA maskin.
 
Visst är det skrapstart. Kommer dock inte testa något DC-TIG:ande innan jag fyndar en gasflaska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.