Status
Tråden går ej att kommentera.
Asperi skrev:
Tryckte på stopp igår för att justera klipphöjden och då fortsatte den gå så jag fick stoppa den med on/off knappen. Är det normalt? Är det bara klippningen som stannar med stop eller tar det ett tag innan den stannar?
Maskinen skall stanna när du trycker på stopp. Det är ju liksom ett nödstopp utifall att...
Men för att fixa felet måste du lämna in den. Maskinen måste öppnas och några delar bytas.

Jag inbillar mig att alla auktoriserade åf kopplar upp en ny automower innan leverans och registrerar ägaruppgifterna i autocheck (som lagras via nätet hos hq) Då har man ett extra spårningshjälpmedel om maskinen blir stulen eftersom det direkt syns vems maskinen är om den blir inlämnad hos en auktoriserad verkstad. Jag tvivlar starkt på att de som handlar med dessa över postorder gör den registreringen (Den är ju näst intill omöjlig att packa ner i samma kartong igen om man tagit upp den ur emballaget... :D) /jm
 
Var ut och inspekterade knivarna efter en dags körning. När jag sedan skulle starta vill den ha pin men inget händer när jag trycker på knapparna. Så jag antar att det blir ett samtal med ÅF. Om dom har registrerat den eller inte vet jag inte men jag ser på Hq hemsida att dom är sveriges största ÅF så jag antar att dom är seriösa. Antar att jag snart får prova på att packa ned den i kartongen ;(

Tack för assistansen!
 
Har suttit och läst en hel del i tråden men hittar men hittar inte svar på en fundering jag har.

Läser man spec:en på en AM 305 står det att den klarar 500m² ± 20%. Det står även att har man mer större tomt än 80% av vad 305:an klarar ska man gå på en modell större.

Vi har ca 550m² tomt jag funderar trots allt att köpa en 305:a. Är det nån som har samma dilemma som jag och testat 305:an på lite större yta än 500m²?
 
550 - hus - uteplats - garage - uppfart = omkring 350kvm ?
Borde väl funka bra i så fall? :)
 
markusla skrev:
550 - hus - uteplats - garage - uppfart = omkring 350kvm ?
Borde väl funka bra i så fall? :)
Nä området som automowern ska gå på är 550m². hela tomten är på strax över 800m².
Inkluderat i de 550m² är en kort stensatt gång mellan väg och hus. Men där måste den ta sig över för att komma till en liten gräsplätt.
 
MZM skrev:
Nä området som automowern ska gå på är 550m². hela tomten är på strax över 800m².
Inkluderat i de 550m² är en kort stensatt gång mellan väg och hus. Men där måste den ta sig över för att komma till en liten gräsplätt.
Enkel tomt kan fungera, men är den komplex med passager mm så går det inte. Sedan hänger det ju på hur bra gräset växer också...
 
pacman42 skrev:
Enkel tomt kan fungera, men är den komplex med passager mm så går det inte. Sedan hänger det ju på hur bra gräset växer också...
Gräsmattan är plan, inga lutningar eller träd. En stensatt gång den måste gå över. Passagerna runt husets kortsida är 3 resp 5 m breda.
 
MZM skrev:
Gräsmattan är plan, inga lutningar eller träd. En stensatt gång den måste gå över. Passagerna runt husets kortsida är 3 resp 5 m breda.
Enkel tomt alltså. Då hänger det mest på hur mycket gräset växer. Det kan nog fungera, men det hänger ju på de lokala förutsättningarna. Jag skulle dock satsa på en 220AC i alla fall. Du tjänar nog in pengarna på sikt ändå i form av färre batteribyten under apparatens livslängd. Alternativet är att gå på Jula och köpa en Worx, med de för och nackdelar det innebär.
 
Jag skulle köpt en worx från början, men sen läste jag att det var 4,5m mellan slingor till angränsande slingor som gällde.
Grannarna har AM allihop så worx:en faller bort. Tyvärr tycker jag 19kkr:- är i saftigaste laget för en gräsklippare till 550m².

Det hela började med att jag snart behöver en ny gräsklippare. Då var det en vettig klippare med multiclipp och uppsamlare som stod på inköpslistan. När en worx kostar 8100:- blev suget efter en robot lite större (prisskillnad på 2,5-3kkr mot motorgräsklipparen jag tänkte köpa). När denna inte var kompatibel med AM sneglade jag på AM 305. 14kkr är även det i saftigaste laget men att pröjsa 13-14kkr mer än jag hade tänkt från början känns inte aktuellt i dagsläget.

Blir kanske att jaga begagnat trots allt
 
sm7tog skrev:
Jag inbillar mig att alla auktoriserade åf kopplar upp en ny automower innan leverans och registrerar ägaruppgifterna i autocheck (som lagras via nätet hos hq) Då har man ett extra spårningshjälpmedel om maskinen blir stulen eftersom det direkt syns vems maskinen är om den blir inlämnad hos en auktoriserad verkstad. Jag tvivlar starkt på att de som handlar med dessa över postorder gör den registreringen (Den är ju näst intill omöjlig att packa ner i samma kartong igen om man tagit upp den ur emballaget... :D) /jm
Jag är rädd för att det kan vara just "inbillning".... Det har skrivits en del i tråden tidigare om att maskinen skall kopplas upp av åf vid leverans och registreras på köparen. Det gjordes inte när jag köpte en 220 AC nu i våras och när jag senare ringde åf fick jag beskedet att den hade registrerats med serienumret (står på kartongen) på mig och att det är det normala förfarandet. Eftersom även initierade källor i detta forum hävdat att uppkoppling skall göras ringde jag Husqvarnas Helpdesk (tel.nr. står i manualen) och där bekräftar de vad min åf sagt.... Alltså att maskinen inte alls behöver kopplas upp vid leveransen. Rent allmänt kan man undra varför en uppkoppling skulle vara nödvändig? Enda anledningen jag kan se är att programkod skall laddas till maskinen, att hantera en central databas med serienummer, ägaruppgifter och stöldanmälan kan inte vara direkt raketforskning....!?
 
Tänkte bara meddela att Skalman är ute och klipper igen. Det var microbrytaren till stoppknappen som var trasig. Som straff får han klippa i natt för att komma ikapp efter två vilodagar. Tack till ÅF som hjäpte mig med felet. Imponerad av deras service. 24 timmar efter felanmälan funkar maskinen igen och det är ändå 130 mil emellan.
 
Jag kör en 305a på ca 520 m2 det funkar men den får gå konstant för att hinna med.
 
Nu har jag fått ett nytt spännande meddelande av min klippare: "Dagen klippning fullgjord, nästa start fre 00:00" någon som har koll på vad som inte stämmer?
 
Ben1 skrev:
Nu har jag fått ett nytt spännande meddelande av min klippare: "Dagen klippning fullgjord, nästa start fre 00:00" någon som har koll på vad som inte stämmer?
Hur ser Timerinställningarna ut?
 
JayJay skrev:
ringde åf fick jag beskedet att den hade registrerats med serienumret (står på kartongen) på mig och att det är det normala förfarandet. Eftersom även initierade källor i detta forum hävdat att uppkoppling skall göras ringde jag Husqvarnas Helpdesk (tel.nr. står i manualen) och där bekräftar de vad min åf sagt....
Absolut. Den skall MINST garantiregistreras. Men jag inbillar mig fortfarande att en seriös ÅF även kopplar upp den och för in maskinen i autocheck. Då syns vem som äger maskinen direkt när man kopplar upp den i fortsättningen. Vad som står i garantibevisen syns inte där eftersom garantibevisen och autocheck inte har någon koppling mellan sig. Jag tycker inte detta är konstigare än att varje "vanlig gräsklippare" skall leveransservas och funktionsprovas innan leverans.
Jämför med en vanlig klippare. Om en stulen klippo kommer in på service, kommer åf då direkt se att den är stulen? Kommer han att kolla vem garantin står reggad på? Inte chans om det inte råkar vara så att man hävdar garanti. Men om det kommer in en stulen AM som är reggad i autocheck så kommer han omedelbart att se att det är nått konstigt med ägandeskapet. Är den bara garantireggad så missar han den infon. Så jag vidhåller att varje seriös åf bör göra denna uppkoppling även om det inte är ett krav. Autocheckreggningen ger en extra stöldmärkning och klart ökad möjlighet till spårning. /jm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.