Status
Tråden går ej att kommentera.
CAS01 skrev:
Någon annan som har stor gräsyta ca 2500-3000 som använder 230 acx? hur fungerar det för ex
Kanske två Husqvarna Automower® 220 AC för 36 600 kr tillsammans. Vad tycker ni om det. Tar mindre yta än den stora klipparen han funderar på men vore väll praktiskt till tvådelad gräsmatta med liten i mellan gång. Jag har för mig att några i tråden satsat på detta.
 
6
johnjensen skrev:
Kanske två Husqvarna Automower® 220 AC för 36 600 kr tillsammans. Vad tycker ni om det. Tar mindre yta än den stora klipparen han funderar på men vore väll praktiskt till tvådelad gräsmatta med liten i mellan gång. Jag har för mig att några i tråden satsat på detta.
Varför inte välja en Wiper One istället som klarar från 3500m2 upp till 6000m2 beroende vilken modell av den man väljer. Den klarar ju även av flera zoner. Finns ju även med de nyare borstlösa motorerna.
 
Redigerat:
Jaha, då har jag nästan bestämt mig.
Behöver det kloka forumets hjälp med lite frågor och ideér kring kabeldragning.
Ytan jag skall klippa ligger på ca 2200 m2 vilket naturligt styr mig in på 230-modellen.
Stegat upp ungefär hur mycket kabel jag behöver och det är ca 600 m. Notera dock att detta är med min egen idé kring kabeldragning vilken säkert är långt från optimal.
Tanken är att "kojan" skall stå på den grå plätten framför huset längst upp på bilden.

Några funderingar.
1. Ritat en väldig enkel skiss över gården. Brandgula fyrkanter är hus. Grått är grusgångar (singel) och grönt är gräsytor. Ritat in några ljusgröna bubbliga saker och de är häckar.
Glesa på sina ställen (skulle 230:n kunna köra fast om man inte kablar in utgår jag från)
Hur skulle ni dra kabeln på bästa sätt?

2.Den gröna högra plätten framför den stora byggaden längst ner i bild hade jag tänkt att den skulle vara en egen liten ö som jag lyfter klipparen till. Främst för att det blir en så lång guidekabel från basen. Gissar på 50 meter. Den vänstra plätten framför den stora byggnaden struntar jag nog i helt och handjagar.
Finns det smartare sätt att göra det på för den högra plätten? Jag har ju bara två guidekablar att tillgå och en tänkte jag nyttja till den gröna triangeln framför det det vänstra huset med grusgångarna framför.

3. Om jag väljer att ha ovan plätt separat. Räcker det med att jag kopplar den till en närliggande slinga för att den idén skall funka?

4. Bör man ha någon guidekabel för den stora sammanhängande gräsytan så klipparen hittar lättare till alla ställen? Ytan är ju ganska utspridd och och den finns ju några passager som inte är så breda.....

5. Annat att tänka på?

Tror det var allt för nu. Har så gott som bestämt mig för en 230 (skall bara sälja åkgräsklipparen först). Egentligen bestämt mig utan någon större marknadsundersökning på egen hand, men den känns etablerad och säker.

Capture.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tjenare. Nu är jag inne på mjukvaran till en 220AC denna gången, någon som vet vad den senaste heter?
Jag har 02.80.

Vad står datumet Oct 20 2010 för? Tillverkning?
 
Joachim skrev:
2.Den gröna högra plätten framför den stora byggaden längst ner i bild hade jag tänkt att den skulle vara en egen liten ö som jag lyfter klipparen till. Främst för att det blir en så lång guidekabel från basen.
Ett tips: Gör inga öar. Lägg stenläggning så att klipparen tar sig över gruset. Manuellt läge kör dessutom slut på batteriet snabbare än auto-läge (något jag fått lära mig den hårda vägen). Jag skall om någon vecka skära upp asfalten på min tomt (med vinkelslip och diamantklinga) för att bli av med den ö som jag har...

Jag hade försökt placera laddaren på den högra sidan av tomten istället och dragit guidekabeln ned till den isolerade plätten nedanför (genom öppningen i häcken) samt den andra guiden runt huset (ganska nära huset) för att minimera mängden guide.
 
Ett tillägg till min fråga och ritning. En anledning till att jag vill ha en "ö" längst nere till häger på bilden är att vi bor längst ner på byvägen och det vänder sopbilar och tanter med hatt som är ute och Söndagsåker inne på vår gård. Vore olyckligt om min nya husdjur precis passerar över "vägen" för att klippa den ytan.
Kanske det är den främsta tanken med att inte inkludera den ön i den stora slingan.
 
Fått tillbaka min nu, servad och lagad på garantin. Håller tummarna.
 
Någon mer än jag som har problem med "följa slinga ut" med hjälp av guidekabeln?

Har ställt in min 230 (2010) att följa slingan ut (guide 1) i X antal meter. Det går bra, men när den nått rätt antal meter så vrider den sig 90 grader åt vänster och börjar klippa istället för att vrida sig åt höger. Det gör att den inte åker in i det område jag vill och således blir det området sämre klippt då det ligger lite illa till för att klipparen ska hitta dit under normal drift.

Saken är den att när klipparen var ny så vred den sig åt höger. Men efter en fabriksåterställning förra sommaren så började den vrida sig åt vänster. Vid service i höstas så fick den ny programvara men det förändrade inget.

Så här är den inställd:
Följ slinga ut->Område 1->Sträcka = 7 meter
Följ slinga ut->Område 1->Riktning = Guide 1
Följ slinga ut->Område 1->Proportion = 20%
...
De andra fyra områdena har jag samma inställning på men olika sträckor bara.

Hur gör era klippare. Vilket håll vrider sig de åt?
 
Redigerat:
Min klippare slumpar klippriktningen när den följt slingan färdigt. 220ac programvara från oktober 2009

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
Hej!

Är ny på forumet och har en fråga.
Är det någon som vet något om att styra sin automower med wlan från dator eller mobil?
Har sett det finns sådana på nätet.
Är det någon som har ett kopplingsschema på kopplingsplinten som sitter på styrkortet till Automower 220AC

mvh Sven
 
Det enklaste är nog att låta "Guide 1" ta en omväg inom det svårtillgängliga området. Jag har inte hittat någon inställning för rotationsriktning efter fullföljd "guideföljning".
 
Hej, har en automower 220 som har börjat bete sig underligt när den följer begränsningsslinga in för att ladda, tidigare följde den slingan smidigt och utan konstigheter men nu så följer den slingan 2 meter, vrider nosen in mot slingan i en båge, stannar och vrider ut nosen och går 2 meter igen, så ryckigt håller den på tills den kommer fram till laddaren, nån som har en idé varför den börjat göra så.
/Krille
 
Med en lågt ställd korridorbredd beter den sig så har jag märkt.
 
CAS01 skrev:
Någon annan som har stor gräsyta ca 2500-3000 som använder 230 acx? hur fungerar det för ex
Har ca 4000 kvm för en 230 ACX, fungerar kanon. När det växer som mest får den gå 24/7.
 
Pärrko skrev:
Tjenare. Nu är jag inne på mjukvaran till en 220AC denna gången, någon som vet vad den senaste heter?
Jag har 02.80.

Vad står datumet Oct 20 2010 för? Tillverkning?
Någon som vet?
Datumet får jag fram genom att hålla inne 0 knappen?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.