saturnus skrev:
Nej, det tryckta virket kommer från ByggMax, spröjsen är vanliga 45X70 som jag fräst fals till glasen i, ovan och botten lejd är lite grövre virke. Lufterna kommer från ett äldre växthus, liksom glasen = 80 år gamla.
Mycket snyggt!
Ingen risk att vid mycket snö att takstolarna inte kan hålla väggarna då det inte finns någon hanbjälke? Eller vikten blir kanske aldrig så hög så detta blir något problem?
 
En riktig iaktagelse, Skånelängan, det omöjliga, kan bli möjligt ibland. Men jag resonerade så, att huset är inte längre än 4.2 meter, gavlarna tar upp en stor del av detta tryck, dessutom är nock och däckbräda samt lejd, av kraftigt virke. f ö finns inga takstolar, endast takspröjsen som vilar på lejden. Men OK, skulle lejden ge sig utåt av något tryck, så går det att borra hål i lejden, sticka igenom ett 10mm rundjärn, som är gängat i ändarna, och dra till det. Rundjärnet på insidan kan man använda till att binda upp tomatplantorna i, eller hänga rocken på................
 
Jag har endast en vinter "bakom mig" sedan vi köpte hus, och det var ju en rätt snöig sådan så det är mest därför som jag frågade. Att förstärka i efterhand om det skulle behövas bör vara rel enkelt, antingen med gängstav eller man en mindre hanbjälke mellan takspröjsen.

Snyggt bygge iaf. Hur är det att fräsa i tryckt virke? Sliter det extra på stålen?
 
Nej, det är ingen skillnad på tryckt eller icke tryck virke när det gäller bearbetningen, men man bör ha i minnet, att aldrig välta ned timmerlasset på marken, för då sliter sten o grus extra på verktygen.
Jag hörde att t ex Beijers, inte åtar sig jobb med tryckt virke = (hyvling, fräsning) p g a att det innehåller kemikalier, så man får allt görat själv.
 
Nu är det i princip klart det här :)
 
  • DSC_2032.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
Snyggt !!!
 
Tjusigt, roligt med annorlunda design. Jag antar att det då är i enlighet med bostadshuset?
 
Visa ditt växthus heter ju tråden. Jag har hittills bara tittat på andras fina hembyggda hus men kan faktiskt bidra med eget byggsatsalster också. Alltså lite bilder på vårt enkla växthus. Växthuset är från JULA förra våren av aluminium och plast. Det överlevde denna säsongs stormar, var lite misstänksam om det innan :confused:. Nu är det mesta planterat och jag önskar att värmen håller i sig. Nu har vi 6 gurk, 4 tomat, 1 vindruva + sallad o rädisor. Den största gurka är nu ca 5 cm. Automatbevattningen är bara provkörd ej driftsatt. Väntar på att plantorna blir större o kräva mera vatten.

Vy från utsidan
Växthus.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Största gurkan

Växthus_Gurka.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3 gurkplantor + rädisor

Växthus_Gurkor_Rädisor.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vy innefrån

Växthus_Inne.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske kan bli några vindruvor

Växthus_Vindruvor.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


mvh
 
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Stiligt! får man fråga hur du gjort planteringskaren, egen konstruktion ?
 
Oj vad långt gurkorna kommit redan.
Jag satte mina relativt tidigt men dom har just börjat få ämne..
Riktigt tjusigt växthus du har.
 
Tackar för de fina orden!
> Planteringskaren
Ena långsidan (3 st) 60 djupa, 40 under plattnivån. Tryckt virke 6 rader *95. La byggplast på insidan De står på en singelbädd m markduk över/under, dräneringsrör går ned under vinrankan. Brunnen är ca 110 för dräneringspumpen. Lådan för vinrankan liknande, men 60*60 samt 80 djup, utan vägg mot utsidan.
Den andra långsidan har 2 lådor pss, 30 djupa, 20 under plattnivån.
 
largab skrev:
Automatbevattningen är bara provkörd ej driftsatt. Väntar på att plantorna blir större o kräva mera vatten.
Vilket fabrikat av bevattning har du valt?
 
> Fabrikat bevattning...
Jag köpte Hydromat Termo inför förra säsongen. Det fungerade skapligt till slut.
Principen är ju enkel med väldigt få ingående delar.
 
En skymmningsbild på vårens pyssel:
växthus.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Willabs Euro Serre Mural. Byggd på en grundmur av lecablock. Golvet är sänkt ungefär 35cm under markytan vilket gav väldigt mycket extra rymd, utan att behöva köpa till dyra förhöjningssatser eller tvinga boden bakom att bli för hög. Dessutom blev det lätt att göra bra förhöjda odlingsbänkar på så vis.

Och jo, jag hade inte bara flyt att växhuset passar så exakt på boden. Den är byggd för just det växthuset.
 
  • Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
Stiligt!
Ser du att några växter tar stryk av solen eller skyddar taket och trädet i bakgrunden tillräckligt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.