Jag har ett altandäck som ser hemskt ut. Altanen har blivit renoverad par omgångar så det är lite blandad ålder på trallen, på vissa ställen är trallen mörkare och den är flammig på vissa ställen etc.

Om jag lägger på en "ljus" träolja (eller lasyr) kommer underliggande deftekterna lysa igenom, så nu funderar jag på att lägga på något med verkligt mörkt pigment. Jag kan t.o.m tänka mig en helt svart altan (tror det faktiskt kan bli snyggt). Inbillar mig att det blir lättare underhålla sen eftersom efterföljande påstrykningar inte borde bli så känsliga färgmässigt.

Finns det några nackdelar med mörkt altandäck? Ska man välja pigmenterad träolja eller däcklasyr? Något annat man ska tänka på?
 
Ingen som har åsikter om mörkbrun (eller svart) altangolv? :) När jag nu läst igenom några fler trådar här, tycks det som många starkt ogillar mörk altangolv. - Ingen här som t.ex mörklaserat sitt altangolv ?
 
Du kan inte gå barfota på ett mörklaserat golv om solen skiner.
 
Vi hade ett mörkbrunt altangolv förut. Förutom att det blev varmt att gå på som redan påpekats så var det OK. Träd-pollen på våren syntes mycket väl, men det kunde man borsta bort. Inga smutsiga skoavtryck syntes, tappade ungarna hallon eller blåbär så syntes inga fläckar och man behövde aldrig fundera på om det skulle mörkna när man oljade in det, så på många sätt var det praktiskt - om än lite 60-70 tals-känsla över det.
 
MalinB skrev:
tappade ungarna hallon eller blåbär så syntes inga fläckar och man behövde aldrig fundera på om det skulle mörkna när man oljade in det, så på många sätt var det praktiskt - om än lite 60-70 tals-känsla över det .
Precis, sen är färgval är alltid tycke & smak, men för min del är en mörkbrun altan så mycket snyggare än grådaskig som tycks vara ideal hos många.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.