JAJansson skrev:
Vanlig flertrådig koppar kabel funkar åtminstonde över vinter, jag har 125 meter sådan och utökat med ytterligare 50meter i år.
Jag tror största problemet är skarvarna. Jag drar ut skarven som ett T. Skalar 5cm på båda kablarna och flätar i hop dom. Därefter lödpasta och fram med stora lödkolven, slösar med tenet så det flyter in ordentligt. Därefter kommer fuktskyddet, kontaktlim (selicone) och krymslang.

Bra att veta var alla T fins om man någon gång behöver felsöka slingan.
Det kan vara värt att testa HQ:s skarvar, de borde väl funkar på de flesta kablar? Skarven fixas på ungefär 20 sekunder.

http://www.gplshop.se/automower-til...hp?XBLG20801=249e31c9433fd12cadee33065841559a
 
Har ännu inte testat landroiden men kommer göra det imorgon när bag lagt ut slingan. Fredagen och idag gick ut på att ta bort de träd och buskar jag inte ville ha samt jämna ut en kulle/stor bula med marken.

Skruven som inte satt hela vägen in visade sig vara felgängad med galen stigning. Ny skruv på plats!
 
Simon K skrev:
Desutom har den riktig kniv och litiumbatteri.
Är det inte de med "riktig kniv" som med automatik innebär att de bullrar mycket?

Automower och Landroids "rakblad" gör att de är de tystade klipparna, eller?
 
Jag tror att det är 2 vanliga 12v blyackar i maskinen, byter man själv landar man på 400 spänn för ett byte. Det överväger nackdelen med att det är blyackar tycker jag. Jag tror inte att li är rätt för denna typ av maskin eftersom det brukar klara 60-200 laddcykler. Bli dyrt...

Jag har inte fått ner tråden än utan flyttar buskar innan jag kör igång.
 
TrollMann skrev:
Jag tror inte att li är rätt för denna typ av maskin eftersom det brukar klara 60-200 laddcykler.

Var får du den siffran ifrån? De Li-ion jag har sett brukar ligga runt 2000 cykler.
 
Fler omdömen från er som köpt en Landroid önskas..............

Kvalitet?, Klippningen?
Något ni stör er på?

Nån som har erfarenhet av en annan sorts klippare sen innan som kan jämföra??

Jag tror vi är flertalet som är intresserade att höra vad ni tycker om era klippare..

MVH
 
Nonkan skrev:
Var får du den siffran ifrån? De Li-ion jag har sett brukar ligga runt 2000 cykler.
800-1200 cykler klarar ett modernt lithium ion batteri, lite beroende på tur och yttre omständigheter..
 
Idag var jag lite orolig min Landroid lät alldelse för högt. Det var p.g. av att gräset har lagt sig på knivar och tallriken, dvs det bildade en hård massa runt om som slog och lät.
Ska även knivar rotera?
 
Det jag menar är fulla cykler, vilket litiumbatterier inte är så förtjusta i. För datorer och verktyg bär man sällan drar ner lägre än 35% får du betydligt fler cykler ur.
 
Då var landroiden installerad, programmerad och igång. Allt funkar dom det ska och den går tyst och fint. Klipparmotorn är ljudlös medan drivmotorerna står för ljudet. Detta ljud är dock väldigt lågt så den smyger verkligen fram.

Tips till er som skall lägga kabeln är att inte ha 90graders-böjar i de hörn där maskinen kan krocka. När den åker till laddststionen följer den avgränsningskabeln och skarpa böjar in mot tomten är ok, men mjuka böjar i hörn och sånt så den inte kan "köra av" kabeln och fastna.

Vet inte om jag fick detdär att låta överdrivet komplicerat men se bara till att göra svängarna mjuka så ska det gå bra!
 
TrollMann skrev:
Det jag menar är fulla cykler, vilket litiumbatterier inte är så förtjusta i. För datorer och verktyg bär man sällan drar ner lägre än 35% får du betydligt fler cykler ur.
Men man styr ju laddningen, och när klipparen börjar söka efter stationen, så det finns ju ingen anledning att batteriet skulle dras ur helt innan den hittat hem igen.
 
Ni som grävt ner kabeln, hur gör man detta lättast? Ser i worx intro video att de använder nåt special verktyg för att gräva kabeln, ser lite smidigare ut än att först hacka med spaden för att sedan trycka ner den.
 
Har nu installerat Landroid maskinen och den kör sin första klipprunda. Börjar med att pegga ner kabeln för att gräva ner den när jag vet att den klarar alla böjar. Måste säga att tyst är den iaf, förutom pipet. Det låter högt och den piper när man sätter på den, när den startar klippningen, när man lyfter på den. Annars verkar den vara riktigt trevlig. Hade 43% laddning när jag installerade den och nu efter ett tag är det en hel del kvar. Antar att mätarn har lite svårt första gången. Men den har iaf kört i över en timme utan att ladda
 
Hej
Jag har nu kört min Landroid ett par dagar, haft ganska många stop vid trånga passager mellan häck och studsmatta m.m. Samt att jag inte gjorde som man skulle första gången, man skall starta den och trycka på home (ett hus) knappen och då skall den vara några meter bakom laddnings stationen. Detta då den följer slingan motsols och då hittar man var man har dragit för snäva hörn eller dragit kabeln för nära ett hörn den skall runt, man vill ju slippa trimma så mycket som möjligt.
Dock är mitt största problem att mot grannens häck (som också har en ny installerad gräsklippare av märket Husqvarna) verkar den få problem att hitta begränsnings kabeln, den kör rakt in i häcken istället. Oftast vänder den och fortsätter. Det har hänt att den faktisk kört rakt in i häcken, stannat och sen står det i displayen "Fångad" ungefär som om den stött på begränsings kabeln på vägen tillbaka! Har nu lagt den kablen närmare häcken och har börjat sätta en kant iform av en bräda i marknivå som den får stöta imot istället. Frågan är bara vad som kommer att hända när den skall hitta hem för laddning då?
 
ThomasC74 skrev:
Hej
Jag har nu kört min Landroid ett par dagar, haft ganska många stop vid trånga passager mellan häck och studsmatta m.m. Samt att jag inte gjorde som man skulle första gången, man skall starta den och trycka på home (ett hus) knappen och då skall den vara några meter bakom laddnings stationen. Detta då den följer slingan motsols och då hittar man var man har dragit för snäva hörn eller dragit kabeln för nära ett hörn den skall runt, man vill ju slippa trimma så mycket som möjligt.
Dock är mitt största problem att mot grannens häck (som också har en ny installerad gräsklippare av märket Husqvarna) verkar den få problem att hitta begränsnings kabeln, den kör rakt in i häcken istället. Oftast vänder den och fortsätter. Det har hänt att den faktisk kört rakt in i häcken, stannat och sen står det i displayen "Fångad" ungefär som om den stött på begränsings kabeln på vägen tillbaka! Har nu lagt den kablen närmare häcken och har börjat sätta en kant iform av en bräda i marknivå som den får stöta imot istället. Frågan är bara vad som kommer att hända när den skall hitta hem för laddning då?
Det står något i bruksanvisningen att om en granne har en landroid (eller annan robot antar jag) måste det vara 4 m mellan avgänsningskablarna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.