Jag bor i en kommun som minst sagt är eländiga med det juridiska kring byggnader. Vi bor dock på en tomt med kanske 3 andra hus i ett markerat område i detaljplanen som inte har någon detaljplan men vissa områdesbestämmelser. Dessa har dock inte reglerats sedan 1951 och är uppenbarligen inte gällande längre då inte ett enda hus i området håller reglerna. Därför undrar jag nu, måste jag ansöka om rivningslov eller inte, det finns inget speciellt med vår tomt eller hus. Vi har alla grannars tillåtelse och områdesbestämmningarna har ju inte ändrats sedan 1951!! Vågar inte riktigt kontakta kommunen för att fråga då de har lurat oss förr. :(
 
Om kommunen har bestämt (i områdesbestämmelserna) att rivningslov krävs så krävs det!
Om inte krävs det en anmälan om det är huvudbyggnad, men om det är en komplementbyggnad kan du riva direkt.
 
Hemmakatten
Så länge områdesbestänmelserna inte är ändrade eller borttagna genom ett beslut i nämnd eller kommunfullmäktige så gäller de fortfarande. Detta oavsett om grannar fått lov att bygga på annat sätt.

Kommunen kan också bestämt att rivningslov och/eller rivningsanmälan med tillhörande rivningsplan skall gälla i hela eller delar av kommunen även om det inte står något om det i era områdesbestämmelse eftersom den är så pass gammal.

Du måste absolut kolla med kommunen innan du sätter igång. Skriv ett brev eller skicka ett mejl såatt du får ett skriftlig svar tillbaka. Det kan kosta dig dyra pengar annars.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.