Cujo skrev:
'53? Så efter ca 60 år så behöver huset putsas om? Låter rimligt. Ett trähus hade behövt målas om minst 5 gånger på den tiden, oftare på södervägg.Vet däremot inte hur länge panelen håller, men du hade nog behövt byta minst söderväggen, kanske mer?

Att börja sätta upp plastfilm i ett stenhus är att be om problem, men det blir säkert billigare för f-bolaget...
Jag kan ju uppdatera med att säga att dom putsade om alla väggar som skadades vid branden. Inge plast och inga reglar blev det förutom i ett rum, där det var en innervägg som var full av vattenledningar osv. Där valde vi att dom fick regla och sätta gipsskivor istället (rummet var tidigare ett kök).
 
Du kanske ska kolla på tegelmästers "supervägg". Tegel perlite tegel. Inget plast bara sten. Tjockleken kan du ju välja själv, men du får ju u-värde utefter vad du väljer så...
www.tegelmaster.se
 
Bubblaren skrev:
Vet väldigt lite om dom men värt att kolla upp: Halmstad stenhus. Bygger hela hus i lättbetong. Tyvärr står det inget om u värden på deras hemsida. Men det kostar inget att kolla närmare på.
Halmstad stenhus bygger i Ytong lättbetong precis som Xella verkar det som och de har minsann block som fixar mina kluriga krav! Nu känns det som vi är på spår! (y)

Plura skrev:
Varför inte tjockare än 400mm? Jag har byggt med lättbetong 500mm och skulle vilja ha ännu djupare fönsterbänkar/nischer nu när man ser resultatet!
Jag hade gärna byggt större men detaljplanen förhindrar mig och jag vill inte ha mindre rum...
jawen skrev:
BoByggarBogge:
Jag tycker du verkar lite korkad..., gapar över stenhus under 0,20 i U-värde men får bara bygga 400mm i tjocklek & ska ändå klara stora laster!!!.
Och får absolut inte innehålla plast...
Vilken drömvärld lever du i ?. bla bla bla...
Jawen
Det går tydligen med Ytong och det va det jag ville veta, det är ju helt underbart att man kan få tips när man inte hittar det man vill ha på nätet!

shagofax skrev:
Du kanske ska kolla på tegelmästers "supervägg". Tegel perlite tegel. Inget plast bara sten. Tjockleken kan du ju välja själv, men du får ju u-värde utefter vad du väljer så...
www.tegelmaster.se
Måste öndersökas! (y)

Tack för alla tips!!
 
Träullit har du ju också. Träull och cement, 400 mm massiva väggar, u-värde 0,16 med fin värmekapacitet...
www.traullit.se
 
S Lönn skrev:
Träullit har du ju också. Träull och cement, 400 mm massiva väggar, u-värde 0,16 med fin värmekapacitet...
www.traullit.se
Träullit är beprövat, jag har ett hus från 42 med en variant av träullit. Uppbyggd utifrån: puts - tegel - träullit - puts
Dock inte med de tjocklekar på isolering man skulle byggt med idag. Men jag upplever det som ett friskt hus.
 
Bara 10 cm till (50cm) och man hamnar på 0,07!!!
 
Träullit har rejält dålig tryckhållfasthet, vilket inte är så konstigt då det är så mycket luft i materialet, så det verkar svårt att bygga fler än en våning med det. Betong är storleksordningen 100ggr starkare, men träulliten isolerar typ 20ggr bättre än betong, träullit verkar dock smidigt att bearbeta.

Lite märkligt att träullit de har så pass små maxmått på sina prefab-element, framförallt takhöjd, men det kanske är för att det är tänkt för enplanshus.

Känns även lite märkligt att armera de små träullit-bygglementen med trästavar, det funkar kanske men det känns lite främmande om man tänker stenhus.

Träullit är iaf ett intressant mellanting mellan stenhus och trähus.
 
rickardg skrev:
Träullit har rejält dålig tryckhållfasthet, vilket inte är så konstigt då det är så mycket luft i materialet, så det verkar svårt att bygga fler än en våning med det. Betong är storleksordningen 100ggr starkare, men träulliten isolerar typ 20ggr bättre än betong, träullit verkar dock smidigt att bearbeta.

Lite märkligt att träullit de har så pass små maxmått på sina prefab-element, framförallt takhöjd, men det kanske är för att det är tänkt för enplanshus.
Om jag har fattat rätt så gjuter man in betongpelare i väggelement-skarvarna. Pelarna är dessutom är ihop-gjutna med balken som gjuts i ovankant på elementen, så det verkar vara betong som (delvis?) bär upp konstruktionen. Se sidan 6: http://www.traullit.se/media/pdf/20100902112211669.pdf

Jag håller med om dem små element måtten, hade velat se en max höjd som möjliggjorde invändig takhöjd på minst 3m. Har även sett betong-element med liknande mått, förstår inte varför det skall snålas så...
 
rickardg skrev:
Träullit har rejält dålig tryckhållfasthet, vilket inte är så konstigt då det är så mycket luft i materialet, så det verkar svårt att bygga fler än en våning med det. Betong är storleksordningen 100ggr starkare, men träulliten isolerar typ 20ggr bättre än betong, träullit verkar dock smidigt att bearbeta.

Lite märkligt att träullit de har så pass små maxmått på sina prefab-element, framförallt takhöjd, men det kanske är för att det är tänkt för enplanshus.

Känns även lite märkligt att armera de små träullit-bygglementen med trästavar, det funkar kanske men det känns lite främmande om man tänker stenhus.

Träullit är iaf ett intressant mellanting mellan stenhus och trähus.
Som sagt, träullit är så pass beprövat. Speciellt när det gäller motståndskraft mot röta och brand. Klassat REI 360! Vilket är högsta möjliga i princip.

Det går förövrigt utmärkt att bygga tvåvåningshus i träullit. Men det absolut vanligaste är enplanshus.En annan bra sak med träullit är att den är helt homogen, cement, trä & vatten, hela vägen, förutom lite stavar i trä då, men det är ju inte heller något konstigt.
 
Hej,

Om du vill ha en äkta tegelvägg, titta tex. på hemsidan wienerberger.de De säljer tegel i olika former och isoleringsklasser. Det finns tegel med tex lambda - 0,7 vilket medför ca. U = 0,20 om väggen är 36,5 cm.

Om du är "plastvegan" måste du också kolla putsen du använder. Mången putsprodukter innehåller plast som"förstärkning". Du måste eg. Aanvända ren mineralisk puts.

Vet tyvärr ej om wienerberger har säljare i Sverige

Lars
 
Wienerberger har säljare i Sverige och har förutom "vanlig" tegel även Porotherm, ett tegelblock som isolerar väl (har inga värden i huvudet men lär finnas på deras hemsida).
Träullits helvägg har även den bra värden och bygger på att det är ringbalken och de platsgjutna pelarna som bär upp. Vet inte hur det ser ut med tvåplanshus men det borde inte vara några problem, det kanju leverantören svara på.
"Superväggen" från Tegelmäster är tung, murad, välisolerad och "plastfri", lite beroende på var man drar gränsen när det gäller genomföringar, anslutningar i smyg och annat. I den använder man perlite (googla) som isolering. Dock ingen gjuten betongvägg, det är ju å andra sidan rätt många förslag här som inte varit det...
Superväggen är kanske ett alternativ för dom som vill ha ett tegelhus, det vore synd och skam att putsa på så fin sten. Är du ute efter putsade väggar skulle jag kika på block och elementlösningar.

Slutligen, fundera gärna lite på var "plastgränsen" ska gå, jag vet genom erfarenhet från andra "rena" projekt att det minst sagt är lättare sagt än gjort...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.