Som stor entiusiast av Bosch blåa 10,8 V serie blev bara tvungen att ha denna;
24640.jpg

Därför gick det iväg en beställning till Toolstop igår kväll.

Beställde kombon med en GSA (sågen) samt en GSR-2 (borrskruvdragare) + 2 batterier och laddare. Behåller GSA:n för mig själv, GSR:en och resten ska farsan ha. Det slank med lite blad och en "naken" Makita 6980 FDZ 12V slagskruvdragare också (400 kr exkl frakt). Är även ivrig annhängare av 12V (NiMh) Makita också :cool:

/baklastaren
 
Jag är också 10,8V-entusiast och nybliven ägare till GSA. Jag fick användning för den igår kväll när jag sågade ner kronan, gren för gren på ett gammalt träd. Mycket smidigt verktyg att ha när man klättrar omkring. Den är enkel att köra med en hand och känns väldigt säker för att den är lätt och bladet bromsas fort. Det är ganska bra kraft i den, men batteriet tar slut fort (typ 15 min kontinuerlig sågning). Jag hade köpt speciellt blad för ändamålet (långt med grova tänder).
 
Antar att bladets längd påverkar hur länge du kan såga på ett batteri. De blad som Bosch rekommenderar är just över ett sticksågblad i längd.

/baklastaren
 
Den är kanon idag har den kapat 4 st stuprör 7 st 70mm stolpar som var för långa på ett batteri.
 
Ja och jag har använt min mini-tigersåg till att såga lite kabelstegar. Hur praktiskt som helst!

//Patrik
 
Behöver man en GSA 10,8 om man bor i radhus med liten tomt, och redan har en bra sticksåg (Bosch GST 90E), cirkelsåg (Classe), en bra fogsvans och snart en multicutter (GOP 10,8) ? Vad kan man göra med tigersågen som de andra verktygen inte fixar?
 
Kapa grenar. ;)

Det jag använde min mini-tigersåg till idag var att såga av TKK-klammer som satt fastspikade i en timmerstock och var nästintill omöjliga att dra loss. I torsdags använde jag den till att såga i glespanel i ett tak.

//Patrik
 
Jag har kapat ur väggen ovanför 2 dörrar, för att få plats med std mått på dörrkarm med min GSA10.8V. :)
 
Nu ska badrummet rivas, och sen carporten. Kanske man ska ha sig en GSA 10.8 ändå..

Det funkar ju uppenbarligen att stoppa in vanliga långa tigersågsblad i GSA 10.8, och då borde man kunna såga ut riktigt djupa saker. Men funkar det att såga gamla järnrör, mindre stålbalkar, bjälkar, lecablock mm. Det är OK om det tar lite tid.
 
Jag tar fram min riktiga Milwaukee 1300W tiger när det handlar om grövre grejer, GSAn är utmärkt för småjobb i trä o metall.
 
Fast om man bara hade tänkt sig en tigersåg då.. jag hade tänkt mig noll tigersågar för ett tag sen men sen jula började sälja dem för 199:- steg det till en, men ingen vill väl ha en Meec egentligen, så nu är jag inne på att bygga vidare på investeringen i Bosch-laddare och batterier (18v och 10.8v) och en batteridriven tigersåg. Det kommer ju inte att bli så mycket grovjobb.
 
Enbart en tigersåg ... då ska den vara sladdbunden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.