Finns det någon bra med kunnig personal?

Sen undrar jag oxå när på våren man kan så gräsmatta??
 
  • Gilla
Zachini
  • Laddar…
Ingen som vet när man ka så gräs på våren.
 
Går inte det bra när tjälen börjar släppa!? Annars säger ju dom med gröna fingrar att hösten är bästa tiden för grässådd.
 
Vi hann inte så gräsmattan i höst :(, för vi höll på sent in på hösten med att schakta bort jord.....
 
Det finns en man (50-60 år, med hatt) på Plantagen i Kållered som brukar jobba på utomhusavdelningen när våren slagit till. Han är fantastisk.
Sedan har vi Trädgårdsforum i Landvetter med mycket kunnig personal.
 
Jag handlar gärna hos Rödbo plantor, strax söder om Kungälv.

Peter
 
Jasså, e de bästa tid att så mattan till hösten.. Hinner det hända så mycket med den innan vintern kommer och det fryser på då???
 
Gräs börjar växa när dygnsmedeltempen går över fyra grader men jag skulle vänta några grader till innan jag sår för att vara säker på att undvika nattfrosten
 
mats_o skrev:
Gräs börjar växa när dygnsmedeltempen går över fyra grader men jag skulle vänta några grader till innan jag sår för att vara säker på att undvika nattfrosten
Visst kan man så på våren - den största skillnaden med höstsådd är att man inte behöver sköta vattningen lika väl som på hösten då luften är fuktig. Vår/försommarsådd innebär att man helst mitt på dagen, dagligen då solen legat på, lätt fuktar jordytan dvs man ska bara tunnstråla jorden, inte hårdblöta den.
 
Vårsådd gräsmatta brukar ge ett hyfsat resultet med lite skötsel under etableringen som yonna nämner. Ser man skador framåt Augusti så är det ett utmärkt tillfälle att bättra med mer gräsfrö då.
Höstådd matta har den fördelen att gräsfröet kan ta del avv daggen som kommer framåt slutet av augusti och det behövs oftast inte vattnas lika mycket...om ens alls.
Höstsådden brukar bli tätare också. Men som sagt-Vilket som fungerar bra.
 
Mölnlycke Garden Center ä r ett bra ställe - jag ahr inte så mkt till övers för Plantagen mfl kedjor :( så gynnar de privata!
 
Kan varmt rekommendera Särö Trädgård. Härlig miljö att handla sina växter i. Bra priser och duktig personal.

Sök på eniro för vägbeskrivning.
 
Kålltorps gardencenter är trevligt också! Ännu en oberoende firma, jag gillar heller inte Plantagen-kedjan...

/ama

*EDIT* Sedan gillar jag Rångedala, men de ligger mellan Borås och Ulricehamn, så det tar en stund. De har en liten visningsträdgård också, ett "Zetas light", dock inget fik.

 
Tack för era svar. Ska kika runt när det är dags.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.