Johan Gunverth skrev:
Det betyder säkert att du avverkar 2-3 kinamaskiner under en AMs livstid. Lite vardags-edge helt enkelt.

Kalkylen kan bli rätt bra, strunta i service och batteribyte. Lämna den på återvinningscentralen istället och köp en ny.

Vad kostar en årsservice? Bateribyte?
 
Automover skrev:
Såg några beg AM´s på Blocket, årsmodell 2004. De har alltså gått 8 säsonger, skapligt bra faktiskt..d^_^b

Fast visst nej, det får jag ju inte skriva i den här tråden..:rolleyes:
Jag har en G1:a som jag köpte år 2000 i drift, visst har jag bytt ett antal delar men jag gillar den modellen och på hela den tiden så har det bara gått av tre knivar.Har gjort all service och reparationer själv. bla bytt lödsäkringar på kretskortet till hjulmotorerna, även hela kretskortet en gång och ett par motorer.

Men visst funderar jag på olika alternativ när det är dags att byta, både Husqvarna och andra märken men hoppas att den klipper vidare på min gräsmatta nåt år till.
 
JAJansson skrev:
Kalkylen kan bli rätt bra, strunta i service och batteribyte. Lämna den på återvinningscentralen istället och köp en ny.

Vad kostar en årsservice? Bateribyte?
Slit-och-släng? Nej, tack!
 
Johan Gunverth skrev:
Slit-och-släng? Nej, tack!
Tyvärr är det verklighet, btukar bli för dyrt med service och resvdelar med tiden.
Kollade på blocket.se service på AM från 1680Kr + delar.
Livslängd för batteriet 3år? en tusenlapp för ett nytt?

Nja återvinningscentralen kommer att få in en och annan.
 
Automover skrev:
Såg några beg AM´s på Blocket, årsmodell 2004. De har alltså gått 8 säsonger, skapligt bra faktiskt..d^_^b

Fast visst nej, det får jag ju inte skriva i den här tråden..:rolleyes:

De ligger väl på samma kvm? Inte som huskvarnas absolut dyraste så klart men de andra. Tianchenen tror jag är 2000 kvm på fast till halva priset. Hur många säsonger kinaklipparna klarar vet vi ju inte än för de har ju inte varit tillåtna i sverige. Det ska bli kul att följa. :)

Jag tycker absolut att man ska diskutera olika maskiner men inte tjata om gammal info så som att det går inte köpa annat för de äger patenten, andra klippare försvinner på grund av patentintrång osv. Det är ju inaktuellt. Förutom i usa. De har nog andra patentregler där tror jag du kan förnya dem om och om igen (som enbart gäller i usa alltså) och att de anställer folk som sitter och jagar att förnya patent och nya lösningar men jag är inte hundra på att det är så men har fått för mig det. ;-) I så fall kan huskvarna sitta med patent som gäller just i usa men ingen annanstans. :)

Jag vet flera pensionärer som inte har råd med robot och som köpt den för knappt 6000 och som fått ett nytt liv. De är supernöjda. De hade aldrig haft råd annars och jag välkomnar billighetsalternativ. Vi ser fram emot användningen av vår i vår. :) Vi hade aldrig någonsin vågat köpa en svindyr.

Vad händer om åskan slår ner i eran svindyra klippare?
Får ni en ny då?
 
JAJansson skrev:
Tyvärr är det verklighet, btukar bli för dyrt med service och resvdelar med tiden.
Kollade på blocket.se service på AM från 1680Kr + delar.
Livslängd för batteriet 3år? en tusenlapp för ett nytt?
Kolla lite vad du vänder dig till för återförsäljare. Farsan gjorde en service inkl. batteribyte och det gick på 1800 inkl. allt, delar och rubbet.

Livslängden för ett batteri är 3-5 år om man behandlar det som man skall. Han har en yta på ca: 2000kvm gräs som vi kört i 4 sesonger nu innan vi bytte batteri.
 
urbann skrev:
De ligger väl på samma kvm? Inte som huskvarnas absolut dyraste så klart men de andra. Tianchenen tror jag är 2000 kvm på fast till halva priset. Hur många säsonger kinaklipparna klarar vet vi ju inte än för de har ju inte varit tillåtna i sverige. Det ska bli kul att följa. :)

Jag tycker absolut att man ska diskutera olika maskiner men inte tjata om gammal info så som att det går inte köpa annat för de äger patenten, andra klippare försvinner på grund av patentintrång osv. Det är ju inaktuellt. Förutom i usa. De har nog andra patentregler där tror jag du kan förnya dem om och om igen (som enbart gäller i usa alltså) och att de anställer folk som sitter och jagar att förnya patent och nya lösningar men jag är inte hundra på att det är så men har fått för mig det. ;-) I så fall kan huskvarna sitta med patent som gäller just i usa men ingen annanstans. :)

Jag vet flera pensionärer som inte har råd med robot och som köpt den för knappt 6000 och som fått ett nytt liv. De är supernöjda. De hade aldrig haft råd annars och jag välkomnar billighetsalternativ. Vi ser fram emot användningen av vår i vår. :) Vi hade aldrig någonsin vågat köpa en svindyr.

Vad händer om åskan slår ner i eran svindyra klippare?
Får ni en ny då?
Tänkte på det där med åskan, den innefattas av hemförsäkringen (både vid åska och stöld) så det beror på hur hemförsäkringen ser ut.
 
Hej alla !

Jag har köpt en China Tianchen L2900 som jag har skört en sommar med nu fungerar super bra för den pengen.
Man kan programmera start och stop tid alla veckodagar det passa mig.
Jag har en träd gård på ca 2500 och det är inga problem.
Den var någon som skrev vad händer när åskan slår ner på min maskin så smal ström delen till laddstationen ringde fick en ny.
 
urbann skrev:
Jag jämför inte den med huskvarnas alls. Jag tycker att den är ett hett alternativ på grund av priset.

[länk]

samt dessa:

[länk]
Kollade på hemsidan du angav. Den fungerar inte. Det känns ju förtroendeingivande....

När jag googlade fanns en annan återförsäljare, https://nordicgarden.nordicshops.com/index.html?submenu_id=-1, men inte hellerde hade modellen på sin hemsida.

Det verkar som om de inte längre gör affärer med denna klippare? Konkurs eller?
 
  • Gilla
JohanSbg
  • Laddar…
Såg att Gardena lanseras sin robotgräsklippare via Clas Ohlson och Landroid via Coop. Hur bra är dessa. Gardenas klarar bara upp till 400 m2 medans Landroid klarar upp till 1500m2 och kostar enbart 9995kr. Landroid ser ut som en kopia på Automower vad gäller knivar, tallrik, hjul mm. Ser riktigt intressant ut och dessutom lägre ljudnivå.

Vad tror ni om att investera i denna istället för Automower 220 AC?

http://worxlandroid.com/
 
Landroid är en illegal kinakopia på Automower, så frågan är vilken återförsäljare som vågar sälja den.
Gardenaklipparen är nästan samma som Husqvarna Automower 305. Så man vet att den fungerar.
 
Ok, förstår bara inte hur Coop då vågar lansera den, eller går patenten ut för Automower i år då så många lanseras.
 
Jula får in Landroid i sitt huvudlager nästa vecka och den finns i butikerna ett par veckor efter det. Så där har vi en åf till...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.