Martin_B
rebel666 skrev:
en situationsplan är enklare. den innehåller inte va och markhöjder tex.

Det beror väl på vad situationsplanen är baserad på. Om den baseras på en primärkarta, en förenklad nybyggnadskarta eller en vanlig nybyggnadskarta.

Situationsplan är väl ändå den handling man oavsett vad måste skicka in vid bygglovsansökan. Alltså kort sagt en karta där den föreslagna byggnaden skall vara inmätt och inritad. Sen om den ritas in på en karta som en 3-åring har kladdat ihop eller världens mest advancerade flygfoto i skala 1:1 är väl egentligen ovidkommande och något för bygglovshandläggarna att avgöra om de godkänner. Däremot finns ju vissa krav på vad man skall ha som underlag till situationsplanen. Och när man kompletterar med en byggnad på en tomt som redan har en, så är det ju en primärkarta man använder. Om man bygger nytt på en obebyggd tomt så är det en nybyggnadskarta. Sedan finns det några gråzoner där emellan där det räcker med en förenklad nybyggnadskarta.


Så situationsplan är väl ändå inte en sorts karta bredvid primärkarta och nygbyggnadskarta, utan det är väl ändå en benämning för den karthandling som skickas in, oavsett vad kartan baseras på? Eller är jag HELT ute och cyklar, någonstans i ödemarken nära världens ände????? :D :D :D
 
Martin_B
Fattar inte ens varför jag skrev föregående inlägg, då jag nu ser att det faktiskt står ganska tydligt förklarat vad jag menar, i den länk som b8q har länkat till ang. situationsplan. :D

b8q, läser du inte det du själv hänvisar till? ;) (y)
 
Martin_B skrev:
Fattar inte ens varför jag skrev föregående inlägg, då jag nu ser att det faktiskt står ganska tydligt förklarat vad jag menar, i den länk som b8q har länkat till ang. situationsplan. :D

b8q, läser du inte det du själv hänvisar till? ;) (y)
Jo, jag skrev mitt inlägg först. Sedan (notera att jag editerade mitt inlägg med länkar)letade jag rätt på vad Wikipedia hade att säga, och kunde konstatera att jag och wikipedia var väldigt överens. Däremot verkar det finnas många andra som rör ihop vad som menas med nybyggnadskarta, primärkarta och situationsplan. :)
 
Redigerat:
du har så rätt där. man blir van med våra egna benämningar. UNDERLAG TILL SITUATIONSPLAN brukar stämpeln vara på vad vi kallar (förkortar till) situationsplan, och vissa kallar förenklad nybyggnadskarta :) det handlar om olika sorters underlag precis som du säger. primärkarta dock det är kommunens karta (databas) inom detaljplanerade områden. en sådan finns oftast inte på landsbygden, där finns bara lmv:s fastighetskarta, som är så kass att den inte duger till underlag. gränserna stämmer men byggnaderna stämmer väldigt sällan. Om primärkartan är bra ajourförd så kan man ta ut underlag till sitpl / nybyggnadskarta direkt där. det är den oftast bara i nyetablerade områden :thumbdown:
 
Martin_B
b8q skrev:
Jo, jag skrev mitt inlägg först. Sedan (notera att jag editerade mitt inlägg med länkar)letade jag rätt på vad Wikipedia hade att säga, och kunde konstatera att jag och wikipedia var väldigt överens. Däremot verkar det finnas många andra som rör ihop vad som menas med nybyggnadskarta, primärkarta och situationsplan. :)
Nu hänger jag inte med alls. Du frågar så här: "Nu är jag lite nyfiken, vad anser ni andra att en nybyggnadskarta respektive en situationsplan är?"

Sedan hänvisar du till följande (Wikipedia): "En situationsplan som ingår bland handlingar för ansökan om bygglov är oftast upprättad på en nybyggnadskarta i skala 1:400."

Det du frågar är ungefär som om du hade frågat: "Vad anserni andra att en Volvo respektive en bil är?"

Volvo ÄR ju en bil. Precis som att nybyggnadskartan ÄR en situationsplan. :D
 
Martin_B
rebel666 skrev:
primärkarta dock det är kommunens karta (databas) inom detaljplanerade områden. en sådan finns oftast inte på landsbygden, där finns bara lmv:s fastighetskarta, som är så kass att den inte duger till underlag. gränserna stämmer men byggnaderna stämmer väldigt sällan. Om primärkartan är bra ajourförd så kan man ta ut underlag till sitpl / nybyggnadskarta direkt där. det är den oftast bara i nyetablerade områden :thumbdown:
Primärkarta
 
Martin_B
b8q skrev:
Däremot verkar det finnas många andra som rör ihop vad som menas med nybyggnadskarta, primärkarta och situationsplan. :)
För att RIKTIGT ORDENTLIGT förtydliga, så alla förstår:

Primärkarta = en sorts situationsplan.
Förenklad nybyggnadskarta = en sorts situationsplan.
Nybyggnadskarta = en sorts situationsplan.

Personbil = en sorts bil.
Racerbil = en sorts bil.
Rallybil = en sorts bil.

(y) ...nu tror jag ALLA kommer förstå .... eller jag hoppas iallafall, för annars lär jag tappa hoppet om mänskligheten totalt :D :D :D
 
Nej, nybyggnadskartan utgör ett underlag för att någon (oftast byggherre eller arkitekt) ska kunna rita en situationsplan PÅ nybyggnadskartan. Som jag skrev ovan, nybyggnadskartan visar hur det ser ut idag, situationsplanen ska visa hur det ska se ut när bygget är klart. Om man inser det, inser man också att nybyggnadskartan aldrig kan vara en situationsplan, bara ett underlag till den.

Jämför det med att du har en planritning över hur ditt hus ser ut idag. Du tänker bygga till en utbyggnad om 100 kvadratmeter. Då lämnar du ju inte in den befintliga planritningen för att söka bygglov, utan du använder den som ett underlag och kompletterar den med din tänkta tillbyggnad, kanske fyller igen de fönsterhål som ska sättas igen, tar bort väggar som ska tas upp, osv.
 
Martin_B
b8q skrev:
Nej, nybyggnadskartan utgör ett underlag för att någon (oftast byggherre eller arkitekt) ska kunna rita en situationsplan PÅ nybyggnadskartan. Som jag skrev ovan, nybyggnadskartan visar hur det ser ut idag, situationsplanen ska visa hur det ska se ut när bygget är klart. Om man inser det, inser man också att nybyggnadskartan aldrig kan vara en situationsplan, bara ett underlag till den.

Jämför det med att du har en planritning över hur ditt hus ser ut idag. Du tänker bygga till en utbyggnad om 100 kvadratmeter. Då lämnar du ju inte in den befintliga planritningen för att söka bygglov, utan du använder den som ett underlag och kompletterar den med din tänkta tillbyggnad, kanske fyller igen de fönsterhål som ska sättas igen, tar bort väggar som ska tas upp, osv.
Jo jo, men det används då som UNDERLAG. Det är bara en lek med ord. Naturligtvis måste byggnaden ritas på kartan, och sedan skickas in som en "situationsplan"... fast det förutsatte jag att alla fattade redan.

Men det är ju inte så som vissa försöker att framställa det som, att Nybyggnadskarta är en sorts karta, Primärkarta en annan sorts karta, och Situationsplan en tredje sorts karta :D ...för det är ju TOTALT galet.
 
Det är en väldig skillnad, men nu ger jag upp att försöka förklara den för dig.
 
Jag gör ett försök:
1. Primärkarta: Karta som bara visar hur det ser ut idag.
2. Nybyggnadskarta: Karta som visar hur det ser ut idag plus intolkade detaljplaner, höjder etc.
3. Situationsplan: Karta som visar hur tanken är att det ska se ut i morgon...
 
Martin_B
Ja nu ger jag nog upp också.

Kan vi inte få hit någon från Lantmäteriet istället, eller någon bygglovshandläggare som kan förtydliga? :D ...eller dagisfröken kanske hade varit ett bättre val, för att hon så pedagogiskt som möjligt kunna förklara saker och ting? För det är ungefär den nivån som vi måste ner till tror jag (y)
 
bra skrivet på wikipedia :) dock så är det ett underlag till underlaget. Det är rätt sällan primärkartan stämmer till 100% vad gäller byggnader och vägar (och andra ev hinder). Ibland finns inte ens detaljplanerna lagrade så då måste dom fiskas fram och stoppas in i kartan med.
 
Martin_B
Gallianoman skrev:
Jag gör ett försök:
1. Primärkarta: Karta som bara visar hur det ser ut idag.
2. Nybyggnadskarta: Karta som visar hur det ser ut idag plus intolkade detaljplaner, höjder etc.
3. Situationsplan: Karta som visar hur tanken är att det ska se ut i morgon...
Ja precis! Men inte fan köper man väl en situationsplan?!?!?!?!?!! Den SKAPAR MAN JU med hjälp av antingen en primärkarta, en förenklad nybyggnadskarta, eller en nybyggnadskarta. Eller en annan karta som bygglovshandläggarna må godkänna.
 
Martin_B skrev:
Ja precis! Men inte fan köper man väl en situationsplan?!?!?!?!?!! Den SKAPAR MAN JU med hjälp av antingen en primärkarta, en förenklad nybyggnadskarta, eller en nybyggnadskarta. Eller en annan karta som bygglovshandläggarna må godkänna.
Touché!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.