Status
Tråden går ej att kommentera.
Mellan baksidan och framsidan så har vi en smal passage som är 120cm bred och ca 15 meter lång.

Klarar em automover 305 detta tro?
 
Då var alla kablar nere och 305an säger "ingen slingkabel" fast laddaren lyser grönt. Suck.

I buskarna precis utanför slinger han vi lagt hönsnät för att småhundarna inte skall rymma. Kan det störa slingan?
 
probeb skrev:
Då var alla kablar nere och 305an säger "ingen slingkabel" fast laddaren lyser grönt. Suck.

I buskarna precis utanför slinger han vi lagt hönsnät för att småhundarna inte skall rymma. Kan det störa slingan?
Kolla att skarven mellan guide och begränsning är helt ihoptryckt, det blå ska vara i höjd med det vita och får inte sticka upp någonting, det är absolut vanligaste felet vid nya installationer. Använd polygrip.
 
Kan bekräfta att jag gjort just det misstaget en gång. Inte lätt att se för det kan handla om mm och bytte tre skarvar först innan jag, när skarvarna var slut, tryckte rejält med Polygrip på den fjärde. Då fungerade det.

johnjensen skrev:
Angående Signalförstärkare till 230 ACX






Fick min från [länk] idag och 1000 lappen för en klump utan bruksanvisning är skamligt. Jag vet inte ens hur man öppnar den utan att ha sönder den. Har gjort milda försök på ställen jag tror är öppningen men vågar inte hårdare ifall den ska gå sönder. Huskvarnas hemsida ger heller ingen hjälp.

Riktigt dåligt Husqvarna och GPL, Skäms!

Jag får fråga här :confused:

Fick upp den till slut med att bända med skruvmejsel och jag gissade rätt på ställe där man ska öppna den.

[bild]

Men nu måste man väll köpa till Husqvarnas kontaktdon? Ingenstans stod det och hade det gjort det hade jag beställt det samtidigt.
[bild]

Vad tycker ni, stinker det eller är det bara att skala? I alla fall fri frakt.
Jag har nu installerat signalförstärkaren. Hittade två kontaktdon som i citatet ovan. Jag har nu inget blink längre och håller nu på att utöka klippområdet. Kul att gräva igen :)

Så här ser installationen av signalförstärkaren ut.
Jag kunde nog lika gärna satt den vid laddstationen
men använder den som skarv när jag utökar.
signal_repeter.jpg
 
Redigerat:
savio skrev:
Det står på hemsidan att den klarar lutningar upp till 25%.
Vad innebär detta? Hur mäter man det?
Procentuell lutning mäter man höjd/längd. Så 25% lutning är 25 cm höjdskillnad på en meters längd.
 
Någon som vet hur en Automower beter sig med en studsmatta?
Jag funderar på att skaffa, och återförsäljaren sa att det skulle nog fungera.
Den borde ju hitta in för eller senare, och då även hitta ut.
Någon som har efarenhet av studsmatta och Automower?
Studsmattan ser ut så här.
75901092_l.jpg
 
Redigerat:
Jag har satt fast plankor i bågarna som gräsklipparen kan krocka mot. Den kommer även åt att klippa under studsmattan, sedan flyttar jag studsmattan efter någon vecka så att den kan klippa där bågarna stod. Man kan ju även gräva ner den så att bågarna hamnar under markytan, man behöver dock trimma runt stolparna då.
 
Vi har en liknande studsmatta, och det är inget problem för den att hitta in (och ut). Däremot var det problem då den kom in snett mot benen och klipparen klättrade upp på dom. Klipparen trodde den hade blivit lyft, stannade och larmet gick igång. Detta fixade jag med att sätta spännband runt medarna ca 10 cm över marken, så att den vänder istället för att klättra upp.
 
  • Gilla
Leahcim
  • Laddar…
Stiga har ju kommit med en robotklippare. Är det någon som har kollat in den?

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
Vid sidan av huset så har vi en lång och smal passage.
Den är ca 15 meter lång och cirka 130cm bred.

Är den för smal för vår vän automover att ta sig igenom, tro?
 
Är nog inga problem. Så här ser det ut hos mig och jag har en guidekabel dragen i mitten:

2011-07-15-0850.jpg
 
Pelle-Pelle skrev:
Jag har satt fast plankor i bågarna som gräsklipparen kan krocka mot. Den kommer även åt att klippa under studsmattan, sedan flyttar jag studsmattan efter någon vecka så att den kan klippa där bågarna stod.
Denna lösning kör jag med. Satte fast med buntband mellan bågarna :cool:

Lyxade och körd tryckat 28mm mest för att det var vad jag hade hemma..

(y)
 
Totem skrev:
Stiga har ju kommit med en robotklippare. Är det någon som har kollat in den?
Den frågan passar kanske bättre i tråden "gräsklipparrobotar, alternativ till Husqvarna Automower" ;)
 
Någon som har tips/synpunkter på placering av laddare och guidekabel till en 305 som införskaffats i veckan?

I bilden så är laddare och guidekabel rödmarkerat som ett alternativ. I detta alternativ så tänkte jag att 305;an skulle köra in under trallen och stå skyddad, men enl. manual så behövs 1,5m fritt på varje sida, samt att laddaren inte får stå utanför begränsningskablen. Här kommer jag inte kunna följa rekommendationen i manualen eftersom 305:an behöver köra in i ett "gatt". Kommer troligtvis inte fungera. Samt att det är långt att hitta guidekablen om den är borta förbi studsmattan. Men det hade ju varit trevligt om den kunde köra in och gömma sig under trallen.

Gult alternativ borde väl funka bäst. Men då står den helt oskyddad, men dock på norrgavel i skugga. Lutar väl åt detta alternativet.



En annan sak som slog mig.
Tänk om det hade gått att få Automowern att öpnna portautomatiken och följa guidekablen in i garaget och ladda :D
 
  • Trädgård.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
johnjensen skrev:
Är nog inga problem. Så här ser det ut hos mig och jag har en guidekabel dragen i mitten:
Det låter ju bra att det fungerar bra hos dig trots den smala passagen.
Nackdelen hos mig är att passagen inte bara är en halvmeter lång, utan snarare 15 meter ;)

Men jag hoppas hoppas att det fungerar ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.