Låter som om du ska titta på ett betonghus. Går fint att köra 3cm betong (med rostfri/förzinkad armering) 30cm stenull och sen 7cm bärande skikt av betong.
 
Engström skrev:
Det finns ett tyskt block som används i passivhus, Twinstone, betong och kalksten (limesand?) 40 cm ger U-värde lägre än 0.2

[länk]

Finns inte så värst mycket information men några trådar har jag sett här på byggahus. Kanske går att beställa från tyskland.
Ser ju riktigt intressant ut! :wow:
Om man kan få hit byggare från Tyskland så kan man nog få till ett bra pris också! Jag har kontaktat dem på hemsidan, återkommer när jag vet mer! Tack för tipset!!
 
Vet väldigt lite om dom men värt att kolla upp: Halmstad stenhus. Bygger hela hus i lättbetong. Tyvärr står det inget om u värden på deras hemsida. Men det kostar inget att kolla närmare på.

Tillägg: länk till deras hemsida
http://halmstadsstenhus.se/
 
Redigerat:
Varför inte tjockare än 400mm? Jag har byggt med lättbetong 500mm och skulle vilja ha ännu djupare fönsterbänkar/nischer nu när man ser resultatet! 500mm ger U värde 0,17

/Pär
 
Plura skrev:
Varför inte tjockare än 400mm? Jag har byggt med lättbetong 500mm och skulle vilja ha ännu djupare fönsterbänkar/nischer nu när man ser resultatet! 500mm ger U värde 0,17

/Pär
foto, snälla?? :)
 
Plura skrev:
Varför inte tjockare än 400mm? Jag har byggt med lättbetong 500mm och skulle vilja ha ännu djupare fönsterbänkar/nischer nu när man ser resultatet! 500mm ger U värde 0,17

/Pär
Cujo skrev:
[länk]

500 block u-värde: 0.11.
Trodde det framgick.... Försöker väl igen då:

500mm block, med U-värde 0.11 W/m2K
 
BoByggarBogge:

Jag tycker du verkar lite korkad..., gapar över stenhus under 0,20 i U-värde men får bara bygga 400mm i tjocklek & ska ändå klara stora laster!!!.
Och får absolut inte innehålla plast...
Vilken drömvärld lever du i ?.

Du ska inte ha ett stenhus, bygg ett vanligt trähus i stället med stenull för det är det ända som passar dina kriterier.

Luft är det i alla material som står för den isolerande funktionen, men luft har ingen bärighet...
Så samtliga "stenmaterial" går bort för dig, med dina kriterier......punkt-slut.

Sluta ödsla tid för oss forumsmedlemmar, med dina rent korkade krav.
Vilken jävla skittråd det visade sig det va, pga av trådskaparen.

Lägg 40 timmar på Google, sök på vad du är intresserad av.......och utgå från dagens kunskaper och naturlagarna, sen kan du börja en mer seriös tråd, som vi medlemmar kanske kan bidra med något i.

Men den här tråden är bara blajsnack.

Jawen
 
jawen:thumbdown:

BoByggarBogge skrev:
Och en brand vill jag inte ens tänka på om man har plast i väggen. Det är inga låga temperaturer man kommer upp i direkt och plasten i väggen börjar mjukna redan runt 100 grader. Efter en brand måste man alltså göra om hela isoleringen och hur lätt är det om den är inuti väggen?
Ta en extra funderare över om inte plastens bra egenskaper i väggen överväger dom dåliga.
tex vid brand så blir det ändå så stora skador så att de inte känns som plasten i väggen är det största problemet.

Hoppas ni hittar en lösning som inte kostar för mycke extra.
 
BoByggarBogge skrev:
Och en brand vill jag inte ens tänka på om man har plast i väggen. Det är inga låga temperaturer man kommer upp i direkt och plasten i väggen börjar mjukna redan runt 100 grader. Efter en brand måste man alltså göra om hela isoleringen och hur lätt är det om den är inuti väggen?
Jag tänkte lite likt innan angående att jag inte ville ha plast i en stenvägg pga brand, men jag har ändrat mig angående det.

Det är klokt att se till att undvika att det bildas farliga gaser snabbt vid brand så man hinner utrymma huset i tid vid brand, däremot att optimera huset för att det ska vara lätt att renovera efter en brand känns som att gå händelserna lite väl långt i förväg.

I de fall där cellplasten är inkapslad av betong dröjer det en bra stund innan cellplasten påverkas iom stenens tjocklek dock med en svaghet vid fönster och andra öppningar. En lösning på det kan vara att skydda de exponerade delarna av cellplasten tex genom att karva ur några cm av cellplasten och ersätta den med stenull just vid öppningar och sen dubbelgips utanpå så klarar det sig en stund vid brand (bara gipsen ger 30min skydd vid brand)

I de flesta hem finns andra risker som är värre än cellplast inkapslad i betong, plast finns i mycket möbler, elektronik, kläder mm, sen finns det andra farliga ämnen i ett hem, tex har många tex litiumbatterier i massa prylar såsom laptops mobiltelefoner mm, de batterierna har en del sprängkraft vid brand och kan förvärra en brand bra mycket mer än cellplasten som är inkapslad i betongen i väggen och tillsammans med annat löst i hemmet kanske förvärra så mycket att man inte överlever och då spelar det mindre roll hur lätt huset blir att renovera.

Det räcker att lägga ribban för brandskydd på nivån att rädda liv.
 
Moki skrev:
Om du har putsade betongblock eller lättbetongblock så skulle jag vilja säga att pusten "tröttnar" med åren och blir sand. Kanske gör man det annorlunda idag än '53 då vårt hus byggdes. Vi kan se att putsen lossnar och att flera av våra väggar skulle behöva putsas om. Vid branden i huset så skadades pusten i det rum som brann och nu pratar de som ska bygga upp det igen att de ska sätta plast och regla istället. Jag vill ju inte det, jag vill ju att dom ska putsa igen, men kanske vill dom sätta plast för att stänga ute ev. röklukt?
'53? Så efter ca 60 år så behöver huset putsas om? Låter rimligt. Ett trähus hade behövt målas om minst 5 gånger på den tiden, oftare på södervägg.Vet däremot inte hur länge panelen håller, men du hade nog behövt byta minst söderväggen, kanske mer?

Att börja sätta upp plastfilm i ett stenhus är att be om problem, men det blir säkert billigare för f-bolaget...
 
Redigerat:
BoByggarBogge skrev:
Plast är i min värld en alldeles för ny form av byggmaterial för att jag ska satsa miljontals kronor och min egen hälsa på det. Betong är på gränsen den med, men det är för många nackdelar med att bygga ekologiskt och för många fördelar med sten för att välja något annat än sten idag.

Och en brand vill jag inte ens tänka på om man har plast i väggen. Det är inga låga temperaturer man kommer upp i direkt och plasten i väggen börjar mjukna redan runt 100 grader. Efter en brand måste man alltså göra om hela isoleringen och hur lätt är det om den är inuti väggen?

Jag har tittat på lättbetongväggar och även där ska det isoleras med plast om man ska hålla sig under 40cm i tjocklek verkar det som.
Jag skulle själv aldrig använda cellplast i stenvägg. Polyuretan tycker jag verkar vara ett klart bättre alternativ. Det stora problemet som jag ser med tilläggsisolering av leca eller lättbetong är att om man putsar direkt på isoleringen som brukligt är, så finns det inget "skruva i". Hur fäster man saker i mineralull/cellplast/polyuretan? T ex om man senare vill sätta upp extra belysning, eller en markis?

Vad gäller lättbetong så har du blivit bönhörd, för det nya blocket som jag länkade till ovan finns även i en 400mm tjock variant, som ger ett U-värde på 0,15.
 
Smart idé det där att kombinera olika densiteter på lättbetong. Går det att köpa blocken nu? (nyheten verkade vara relativt färsk), Vad kostar de blocken?

Skulle vara intressant med en prefab-vägg med kärna av lättbetong som isolering och sen lättklinkerbetong som inner- och ytter-skiva
 
Plura skrev:
Varför inte tjockare än 400mm? Jag har byggt med lättbetong 500mm och skulle vilja ha ännu djupare fönsterbänkar/nischer nu när man ser resultatet! 500mm ger U värde 0,17

/Pär

Men det var nog inte mig du menade, såg jag nu.... ignorera mitt tidigare inlägg.:surprised:

Hursomhelst passar på att lägga in en bättre länk:
http://www.xella.se/se/docs/102370_1_YTONG_ENERGY_DATABLAD.pdf


rickardg skrev:
Smart idé det där att kombinera olika densiteter på lättbetong. Går det att köpa blocken nu? (nyheten verkade vara relativt färsk), Vad kostar de blocken?

Skulle vara intressant med en prefab-vägg med kärna av lättbetong som isolering och sen lättklinkerbetong som inner- och ytter-skiva
Dem går säkert att köpa, har tydligen funnits i Danmark sedan förra året. Pris? Inte en susning.
 
Redigerat:
Det gar att fa bra u-varden aven utan plast. Testa puts, halmbal med regel, natursten (utifran - in). Brinner inte, garanterat naturligt (dock gar det at en hel del cement aven i en vagg av natursten). Innervaggen kan du putsa ocksa om du vill. (ca 80cm vagg)

Annars kan du bygga med solida barande vaggar av halmbal, brinner extremt daligt och ar valdigt valisolerat.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.