I somras bytte vi till ett nytt plåttak och nya hängrännor. Vi har tidigare haft problem med is på takfoten som vikit ner över och i hängrännorna. I samband med att vi bytte tak isolerade vi på vinden för att minska problemet. Det gamla aluminiumtaket låg direkt på gammal takspån utan luftspalt emellan. Med förbättrad isolering och en rejäl luftspalt under det nya plåttaket trodde vi att snösmältningen och isbildningen skulle minska. Det gjorde den dock inte och nu är hängrännor med krokar rejält nerböjda efter bara en vinter. :(

Det verkar som om det mesta av snön smälter längst upp på taket och särskilt runt skorstenen. Vi eldar enbart med ved så skorstenen är ju varm hela tiden. Nu funderar jag på om det skulle vara en idé att isolera skorstenen för att sänka temeperaturen på vinden och därmed taket.

Skulle vara intressant att höra era synpunkter. Naturligtvis ingår funderingar på snörasskydd också. Jag är dock lite kluven till det, böjer isen rännkrokarna knäcker den väl rasskydden också. Sen vill man ju gärna ha ner snön också bara den inte rasar i skallen på någon. Ett annat alternativ är väl att isolera mellan takstolarna och behålla värmen på vinden men det känns lite jobbigt.

/Mats
 
Bara snörasskydd. Det finns olika typer. Bl.a. som man fördelar över hela taket. Allt beror på hur taket är. Då menar jag möjligheten att fördela krokarna. Tänk dig att vi har ett garage med plåttak med mycket lite lutning. Och fått rännor krökta med! Plåten är glatt!
 
Rännan är ömtålig mot is & snö..och den skall monteras ca 1-3cm under takfallet( om du lägger en tex tumstock längs med dalarna på taket så skall vulsten på rännan vara nån cm under tumstocken. Snörasskydd bör alltid monteras på plåttak.Billigast skydd köper du av plåtslagaren som bockar en som trekant typ som skruvas fast i varje dal. ca 50kr metern.
 
Ett tips för att få bukt med ditt problem är att lägga frostvakt i hängrännorna. Fungerar som en vanlig värmeslinga på några meter som pluggas in i eluttag.
 
Byggnadsplåtslagaren skrev:
Rännan är ömtålig mot is & snö..och den skall monteras ca 1-3cm under takfallet( om du lägger en tex tumstock längs med dalarna på taket så skall vulsten på rännan vara nån cm under tumstocken. Snörasskydd bör alltid monteras på plåttak.Billigast skydd köper du av plåtslagaren som bockar en som trekant typ som skruvas fast i varje dal. ca 50kr metern.
Just när det gäller höjden på rännan hade jag en lång disskussion men leverantören. Jag hade uppgett taklutning och konstruktion och fått krokarna bockade efter det. När jag monterade rännorna blev det dock inte som du beskriver att det skall vara. Rännan är någon cm över takfallet. När jag klagade menade han att man bockat enligt Lindabs instruktioner och att det aldrig brukade innebära problemet, Jag hade även ett bra foto jag visade med tumstocken längs dalen. Jag har krokar som är spikade i takfotsregeln direkt under plåten precis som i Lindabs monteringsanvisning.

Nu tror jag i och för sig inte att det hade hjälpt om dom varit lite lägre då isen liksom hänger ner över kanten och fyller rännan.

Den där typen av en trekantigt skydd har jag funderat på som en bra lösning. Men hur skruvar man dom i dalen? Sätter man en distans emellan?

/Mats
 
Redigerat:
Skruva kroken nästa gång :). om kroken inte gett sig i spikningen av snöraset så kan du ta ut rännan & rikta tillbaka böjningen i krokarna med en krokriktare el liknande.. e lite puligt och det blir aldrig som nytt men det funkar. snöskyddet skruvas el helst nitas i topparna på plåten(trycktät nit). ingen distans..
 
Lite trådkapning här kanske. Byggnadsplåtslagaren. "Billigast skydd köper du av plåtslagaren ...... skruvas fast i varje dal. Jag har ett Plannja-tak med tegelprofil. Kan jag skruva ett sådant skydd till det taket, bör jag använda distanser av något slag?
 
Byggnadsplåtslagaren skrev:
Skruva kroken nästa gång :). om kroken inte gett sig i spikningen av snöraset så kan du ta ut rännan & rikta tillbaka böjningen i krokarna med en krokriktare el liknande.. e lite puligt och det blir aldrig som nytt men det funkar. snöskyddet skruvas el helst nitas i topparna på plåten(trycktät nit). ingen distans..
Oj då! Jag skrev fel, så klart krokarna är skruvade :) Jo jag har tänkt försöka rikta till de så gott det går. Behövs någon tätning mellan takplåt och snörasskydd?

/Mats
 
Vi har aldrig använt nån tätning imellan, om du/ni nitar med trycktät popnit så blir det helt tätt.. Dock så måste det vara MINIMUM 0,5mm & gärna 0,6mm. går perfekt på Planja.
 
Jo det är 0,6 Planja vi har. När jag skulle skruva fast nockplåten tyckte jag att det var lite lurigt att inte dra för hårt så att skruven började slira i plåten. Nita känns både enklare och säkrare frånsett att man måste borra först. Jag antar att man använder en lite kraftigare popnittång än dom här hobbymodellen som man har hemma. Men en sådan kanske går att hyra.

/Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.