Jag funderar på att lägga ett trä alt laminatgolv på ett klinker golv i en källare. Rummet ligger mitt i huset och har aldrig haft problem med fukt men jag funderar såklart på om det ändå är ett smart drag. Jag vill inte gärna bygga höjd så tanken var att lägga det direkt på plattorna utan att regla. Är jag helt galet ute?
 
Jag har lagt trägolv på betonggolv i källaren, funkar fint. Testade med en stor gummimatta lång tid först för att se om det blev fuktigt under, men det blev det inte.
 
Kanske kan vara en idé att lägga en ångspärr mellan laminatgolvet och klinkersgolvet?
 
Nej, lägg ingen ångspärr där, skulle det komma upp fukt måste den kunna vädra ut, annars blir det garanterat mögel. Om det kommer fukt den vägen och man ändå vill ha ett trägolv får man lägga en speciell plastmatta och mekaniskt vädra ut under den, det finns system för det.
 
Att du inte har haft problem med fukt kan bero på att du aldrig noterat att det kommer upp fukt, då konstruktionen idag klarar det (och troligen vädrar bort eventuell fukt). Med ett trägolv på är det inte säkert samma spelregler.

Gör som thomasx förslår, lägg en pe-plast eller nåt på golvet under ett längre tag och kolla.

Lägga ångspärr under tror jag inte leder till mögel, om du dammsuger bort allt organiskt material under den bara. Dock kommer fuktbelastning i väggarna bli högre, så jag tror heller inte på den lösningen.

Jag är kanske lite smalspårig, men jag tycker trägolv inte hör hemma i en källare, det är alltför många fall det bara blir fel.
 
Nja, trägolv kan väl höra hemma i källare i ungefär lika stor utsträckning som i hus med platta på mark ;) Det man ska säkerställa oavsett är att det inte kommer upp fukt alternativt att den fukt som kommer upp tas om hand.
 
Man skall följa tillverkarens anvisningar, Kährs trägolv skall exempelvis alltid läggas på ångspärr.

Behöver man ventilera plattan får man nog fixa det på annat sätt.
 
mycke_nu skrev:
Man skall följa tillverkarens anvisningar, Kährs trägolv skall exempelvis alltid läggas på ångspärr.
Det där är en sanning med modifikation, en hel del modifikation, IMHO. Ty, tillverkarna skriver inte precis alltid sina anvisningar för produktens och kundens bästa, utan för sitt eget bästa. Att tillverkaren skriver att man måste göra på ett visst sätt, i många fall för att skydda sig själv mot alla tänkbara avarter som kan resultera i diverse reklamationer, innebär på inget vis att andra varianter inte kan fungera utmärkt. Men skulle man avvika och klanta till det så gäller så klart inte garantin, det är det som är tanken, liksom.

Jag förmodar att kährs också har skyddat sig mot eventuella mögelproblem som kan uppstå just av att man lagt golvet på en ångspärr.
 
thomasx skrev:
Nja, trägolv kan väl höra hemma i källare i ungefär lika stor utsträckning som i hus med platta på mark ;) Det man ska säkerställa oavsett är att det inte kommer upp fukt alternativt att den fukt som kommer upp tas om hand.
Förvisso sant, men
1) jag vill hävda att fukten är ett större problem 1.5 meter ned i marken.
2) (helt utan faktakoll) vill jag hävda att de flesta källare i riket har undermålig kapillärbrytning under golvet och ingen isolering.
3) (helt utan faktakoll) vill jag hävda att de flesta plattor på mark har både kapillärbrytande skikt och isolering under.

Men, du har rätt att det inte är källare vs platta på mark, utan hur de båda är konstruerade som spelar störst roll.
 
En blå platon under golvet är väl det enklaste. Vi gjöt nya golv i källaren med golvvärme och under det 15cm isolering och underst singel och valde platon mellan platta och trägolvet. Golvet lades flytande och var en oljad enstavs ekparkett med fasade kanter som gav en känsla av massivt trägolv.
 
thomasx skrev:
Nej, lägg ingen ångspärr där, skulle det komma upp fukt måste den kunna vädra ut, annars blir det garanterat mögel. Om det kommer fukt den vägen och man ändå vill ha ett trägolv får man lägga en speciell plastmatta och mekaniskt vädra ut under den, det finns system för det.
Klinkergolvet innehåller väl inget organiskt? Det är träbeläggningen som inte tåler för hög RF. Vidare är ju temperaturgradienten gynnsam. Avtagande mättnadsånghalt nedåt i konstruktionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.