Hej!

Jag har en ringklocka enligt bild. Den har varit med oss några år men verkar nu gett upp. Jag har försökt mäta upp el i de två tåtar som finns, även de två i själva ringklockeknappen. Dött!

Misstänker transformatorn i proppskåpet som det står "ringledning" på. Hoppas slippa byta ut den då jag gärna undviker onödigt pillande i proppskåpet.

Nu är det ju så att det är möjligt att sätta batteri i den istället för att köra via elnätet.

Frågor:

1. Vad händer om jag sätter i batterier OCH har kvar ringledningsproppen i proppskåpet? Tanken är att ta bort den men jag tänkte om jag av misstag skulle sätta i den i framtiden (om det nu är fel på transformatorn och OM den skulle börja leverera kräm igen)

2. Är det något annat jag ska tänka på om jag sätter i 2 x 1,5 v LR-6 batterier? (som den verkar drivas av). Ser det ut att behöva göras någon omkoppling?

Tacksam för svar. Det är ett litet problem men relativt irriterande...dessutom ringer ingen klocka, hur jag än felsöker.
 
  • ringklocka.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du mätt på trafon? Det kan ju vara knappen som har gett upp oxå. Men ska du sätta i batterier måste du leta upp var trådarna från trafon och knappen går ihop någonstans och koppla ur trafon där. Eller koppla loss trådarna på trafon och koppla ihop dom med en sockerbit där.
Och sist flytta trådarna i själva klockan till de två översta anslutningarna.
 
Redigerat:
En ringledningstransformator ger i princip alltid växelspänning så om du mätt med en mätare som bara visar likspänning så är det "normalt" att du inte ser någon spänning.
 
Obs, bildens vänstra del motsvarar uppåt. Bilden togs med vinklad mobilkamera. Bilden är lite otydlig men det är möjligt att sätta in totalt 4 x batterier.

Nej, har inte mätt på transformatorn ännu. Får nog plocka bort kåpan och testa.

När jag mätte i ringklockan ställde jag in mätinstrumentet på likström och sedan växelström. Inget utslag oavsett när jag trycker på knappen (eller utan att trycka på knappen)

Men även om knappen gett upp måste det väl kunna gå att mäta strömmen till den, även om knappen inte "sluter" kretsen? Eller tänker jag fel?

Bakom ringklockan på bilden finns 2 torex som sammankopplar kablarna på bilden med två inkommande. En av dessa inkommande borde alltså vara från transformatorn och den andra från ringklockan. Alla kablar är vita. Jag misstänker att jag inte borde få någon större stöt i värsta fall om allt går på 6 volt (efter transformatorn). Proppen är givetvis ute om jag börjar koppla om.

Jag fattar dock inte varför jag måste koppla om kablarna i ringklockan? Om vi vänder upp bilden korrekt (vänster sida av bilden är uppåt), så verkar ju ringklockan vara uppbygd i två delar, varav bara den vänstra delen just nu används?
 
Jag mätte nyss på tranformatorn. Inkommande är 230. Jag får lite olika värden på utgående. Det står typ 11,9 när jag mäter på Vac och en blandning av siffror när jag ställer om till Vdc. Kåpan jag tog bort var rätt sotig på insidan.
 
Med ca 12V från trafon (även om nån medhjälpare trycker på knappen) så lär du behöva felsöka på nåt annat ställe.


Att du behöver koppla om ifall du byter till batteri beror på att nu har du två ledningar anslutna direkt till själva ringklockan. Om du stoppar i batterier så ska knappen istället sitta på andra klämmor för att bli seriekopplad mellan batterierna och ringklockan. Fast nu lär du nog inte byta till batterier utan leta efter annat fel.

Lossa på torixarna bakom och mät om du får 12V AC över ena ledningen, om inte så lär det hänt nåt med själva ledningen från trafon...
 
Jag körde in en mätpinne i ena torexen och en i den andra, testade medan ringknappen trycktes. Fick inget utslag alls.

Är säkert någon råttj*vel som gnagt på kabeln.

Känns som en trådlös utrustning för någon hundring är aktuellt. Ringkabeln används ju inte till något annat vad jag vet. så att koppla ur proppen och köra trådlöst är nog det bästa alternativet jag kan hitta. (förutom råttgift förstås....)
 
Hur är kablarna bakom ringklockan kopplade? Är "två kablar" = två tvåledare, eller?
 
Jag skickar bild. En kabel i varje kabelpar går till ringklockan.
 
  • 20120318_222607.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Aha!

Men då kommer en tvåledare från trafon och går vidare till knappen, och ena ledaren i tvåledaren är uppsplittad och går in i ringklockan.

För att du ska kunna mäta mer så får du skava bort lite av isoleringen på tråden som går i en "ögla" upptill på bilden.

Om du får ca 12V mellan "öglan" och åtminstone en av "torixpunkterna" så är trafon + ledningen från trafon frisk.

Du borde få 12V mellan "öglan" och båda torixarna om själva ringklockan är frisk.

När du trycker in knappen så borde du få 12V mellan "öglan" och ena men inte andra torixen.

Jag ritade lite på din bild, men tyvärr är jag för trött så jag ritade fel färger :surprised: ;) Den gröna i schemat ska vara blå, och högra halvan av den röda i schemat ska vara grön :p

röd+blå i fotot (inte shemat) är alltså trafon och gul+grön knappen, eller tvärt om.
 
  • 20120318_222607.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade du testat om tryckknappen fungerar? Bläcken brukar oxidera efter några år (särskilt om den används sparsamt) och då får man antingen rengöra eller byta tryckknapp.
 
Hej!

Har nu skarvat bort lite av "öglans" isolering. Jag mätte med Vdc men får inget värde mellan öglan och de två olika torexkopplingarna, separat. Har testat både när knappen är intryckt och inte.

Har även kopplat bort ringknappen och fått fram ny fin koppar (den var rätt fin innan).

Det plingar inte någonstans tyvärr.
 
Jag antar att slutsatsen är kabelbrott någonstans från trafon till ringklockan?

Om så är fallet borde jag ju kunna stoppa in 4 x batterier och köra utan trafon. Är dock lite osäker på vilka kablar jag behåller? Öglan går väl bort direkt antar jag. Observera att det är en torex gömd bakom den andra på bilden, även om det ser ut som att fyra kablar går in i en torex, vilket inte är fallet.
 
Hoppas att du skrev fel, Vac är vad du bör mäta :)


Om du vill köra på batterier så lär du få kapa öglan och klura ut vilken kabel som går till knappen, och se till att koppla in de två ledarna på rätt ställe för "knappanslutning vid batteridrift" i ringklockan. Det är garanterat minst en ledning som måste flyttas inne i ringklockan.

Om det inte finns någon märkning i ringklockan och är bredd att slita rejält på en uppsättning batterier så kan du testa att stoppa i batterier och "lägga emot" en tråd mellan olika kombinationer av de fyra anslutningarna och se vilken som ger en plingsignal. Det värsta som kan hända är att du kortsluter batterierna. OBS, kör med engångsbatterier, ABSOLUT INTE LADDNINGSBARA NiCd-batterier eftersom de har rejält mycket högre kortslutningsström. Helst inte heller alkaliska utan billigaste skitbatterierna.
 
Var lite osäker på vac och vdc då någon nämnde att trafon gjorde om från växelström till likström. Jag testade dock båda. Enklast verkar vara att köpa trådlös ringklocka och skippa kablage helt. Tack för all hjälp och de svar jag fått. Befintlig ringklocka/kablage har gjort sitt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.