Krilleman
Skumpen skrev:
Är det inte för egen säkerhet att man vill ha ett säkert pannrum, man kanse har småbarn som sover själva någon kväll och börjar det brinna i pannrumet då är det bra att ha det så säkert som möjligt, och inte skryta med att man har trädörrar och trätak och att sotaren har godkänt det, tänk efter vad som kan hända.
Att jag har trädörrar in i pannrummet var inget skryt, snarare ett konstaterande!

Vad jag ville visa var att det verkar vara väldigt olika krav för olika brandskydds-kontrollanter...

Spontant skulle jag säga att det vore ju lättare om alla gick efter samma normer! Men inte...
 
Kan hålla med om att det är konstigt att kraven är godtyckliga beroende på vilken pajas som besiktar anläggningarna. Vissa får åläggande om dubbelgips och hela faderullan medans den andre bara behöver bjuda på kaffe och frugans nybakta bullar för att få elda vidare.

I slutändan är det dock viktigast med sunt förnuft och att man har relativt välstädat, en säker anläggning, förnuftig bränsleförvaring så att en brand inte uppstår. Skulle man ändå av någon anledning få eldslågor uppför tak och väggar så har det nog väldigt liten betydelse om det finns lite gips utanpå eller inte..
 
Calle&Lisa skrev:
Hur är det med brandgips om man jämför dubbelgips.
Vilket står emot brand bäst ?
Dubbelgips med förskjutna skarvar har ett grundvärde på 2 x 18 minuter medan en 15 mm högdensitetsskiva har 22 minuter i grundvärde.
 
Jag hade samma "problem" när jag köpte mitt hus. Det var så enkelt som att i mina husritningar som inte finns så står det inte att det ÄR ett pannrum.

Ringde sotaren och sa att det inte är ett pannrum utan en källare.
Inga problem sa han och skickade över papper på att det var godkänt.

Min panna byter 2008 huset byggt 1932. Inte i närheten av någon brandklass.


Sent from my GT-N7000 using Byggahus
 
Ingen aning, visste inte ens att det fanns brandgips ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.