Hej,

Försöker få information om vilka primers det finns och vad de klarar/tillför då mitt mål är att hitta en bra och billig primer som skall klara av att prima en yta som skall vara både porös och delvis ha färg/asfalt på sig.
Sedan skall man kunna spackla gips eller något cementbaserat bruk på den ytan.

Den bästa Primern jag har hittat är Gypsum Primer som uppfyller detta. Men smakar det så kostar det.. 5kg = 939kr på Beijers och då räcker 0,6kg en m2.

Har försökt att hitta andra primers så som Kiiltos primer samt Probau. Men de verkar mer riktade till att prima golv innan klinkning samt inte riktigt klara icke porösa ytor.

Någon som vet nått mer om detta( andra alternativ) eller om man kan använda de billigare alternativen som Kiilto eller Probau ?

MVH
/P
 
S
först tar man bort asfalt och färg sen primer på.
då det verkar va källarvägg. så kommer du säkerligen få bygga mycke med spacklet.
vilket ger en yta som kanske ej håller.
 
Spackel kanske var fel ord, putsbruk var det jag menade eller naturgips (bruk)...
Sen så kommer det att vara kvar färg på väggen, fläckvis, så jag vill ha en primer som klara det.
Den färg som är kvar har suttit där i ca 30 år och den som redan har lossnat(neder kanten utav väggen) var den som hade problem med fukt så jag ser inte att det borde vara ett problem med det som är kvar... samt jag kommer inte att få bort plastfärgen på vissa ställen..
Väggen kommer ju att fortfarande släppa igenom fukt, man kansk säga att 1/3 av väggen kommer ha kvar plastfärg...
/P
/Pär
 
Hyr en saneringsfräs istället och ta bort all färg, en primer kommer inte lösa problemet i längden.
 
Sant men problemet är att jag inte kommer åt överallt, samt den färgen som är målade har suttit där utan problem i 30år... De delar som har lossnar har jag redan slipat/skrapat bort.
Det jag vill gör är att kunna måla med silikatfärg över hela området efter putsning.
Så jag vill ha en primer som gör att putsbruket fastnar på de målade delarna(som inte har ett fuktproblem).
Ja menar det finns ju en produkt som funkar men den är dyr.. Borde ju fungera att köra med Kiiltos tycker man. Över halva priset på den produkten.
/P
 
Problemet är att plastfärgen kommer att fallera om du putsar in den, speciellt om den är 30 år gammal. När den fallerar kommer du få bom i putsen, det är bara en tidsfråga. En primer är inte heller ett lim utan det två främsta funktionerna är att dammbinda och stoppa underlaget från att dra fukten ur bruket. Rent kemiskt så en primer ungefär en väldigt utspädd akrylatfärg. Du kan alltså putsa direkt på plastfärgen om den är helt ren från fett och smuts samt att du ruggat upp ytan men det kommer inte hålla i längden.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Ok, jag får se hur jag skall gå tillväga då... har satt av lite tid till att gå över väggarna så får börja med att köra med min hemmagjorda fräs(vinkelslip med diamantrondell + dammsugare).
Hur noggrann bör man var vara då ? tror du man klarar sig om det är en 1cm fläck här och där ?
Frågar på grund av att väggarna är rätt skrovliga.

/P
 
Javisst det går bra med lite små fläckar här och där, det klarar putsen att brygga utan att det blir bom.
 
Gött då vet jag , tackar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.