Hej!

Vi har köpt ett tegelhus från ~1900. Under finns ca 30m2 källare & 15m2 krypgrund. När vi köpte huset var källaren proppfull med mögel på väggar & inntertak (gipsplattor) och putsen föll av väggarna. Krypgrunden verkade OK. Träbjälklaget är hårt och fint när man sticker kniven i det. Förra ägaren hade dålig ventilation & ingen uppvärmning. (dränering är sannolikt aldrig gjord och jag hoppas kunna börja med billigare åtgärder innan detta krävs, vår besiktningman hävdade att huset står på sandmark som kan vara något självdränerande)

Nu är det röjt från biologiskt material, ventilerna är öppnade och avfuktare samt element är insatt i källaren. Miljön är avesevärt bättre, men ej bra. Vi har öppnat en tidigare stängd lucka mellan källare och krypgrund. Idag isolerade jag Värmerör i krypgrunden och noterade kondens på tegelmuren i norr. En träplanka som satt på denna vägg var avsevärt fuktig. Nu har jag ett par frågor om jag tänkt rätt hittills och hur jag skall fortsätta.

1. Är det dumt av ha öppen ventilation mellan (uppvärmd) källare och kall krypgrund för att vatten då kommer tappas i krypgrunden, eller är det tvärtom bra eftersom den relativa temperaturen jmf ned uteluften då blir högre? Borde jag rentav öka ventilationen i källare och krypgrund med en aktiv fläkt, ev fuktstyrd?

2. Min närmaste plan vore att bibehålla nuvarande ventilation och isolera krypgrunden och sätta in "trygghetsvakten" för att hålla koll på fukten i källaren. Låter det passande? Finns det någon risk att ytterväggen (tegel 2 lager) tar skada genom ytterligare fukt om man isolerar den varma insidan? Skall jag då ha fortsatt ha öppen ventilation till källare och 2 öppna ventiler utomhus?

3. Jag vill ersätta mögliga Gipsplattor i taket. Vad är ett passande material som ej binder fukt för inntertak i källare? Går det OK medträppanel om man bättrar miljön i övrigt?

4. Jag skall avlägnsa mögel från de putsade väggarna, räcker det med skrapa och munskydd eller skall man använda något avdödande saneringsmedel för att bli kvitt problemet helt? Och vad tipsar ni så fall att jag använder?

5. Min sambo skulle vilja ha badkar i källaren på sikt. Är det bara att glömma i en sådan här källare eller finns det möjlighet om man får ordning på ventilation & fukt?

6. Jag vill som nämnt undvika att behöva dränera så här i första skedet (av ekonomiska skäl). När vet man att man har nått stadiet där dränering är nästa obligatoriska åtgärd?

Tusen tack för alla tankar och råd till en första-hus-ägare!
Hälsningar Jonas
 
7. Isolering och sorptionsavfuktare till krygrund verkar kosta ca 30-40,000:-. Skulle man kunna tänka sig att sätta en luft-luft-värmepump till krypgrunden och/eller källaren istället och därmed spara 50% kostnader oxh få varmare fötter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.