Jag försöker att få till ett bra badrum, men det visar sig svårare än vad man kan tro då det finns fönster och dörrar överallt:
1119281.jpeg
Anledningen till det är att det från början var inplanerat en bastu till vänster:
1119283.jpeg

Men jag har aldrig gillat bastu, vad jag däremot är stormförtjust i är att bada i ett djupt japanskt badkar med vatten upp till axlarna. Dubbeldörrarna leder ut till trädgården med sjöutsikt så jag önskar sätta badkaret där jag placerat det. Den vänstra sidan skulle man då kunna göra om till en dusch med glasskärm för att förhindra vatten från duschen att förstöra dörrarna. Men det finns fortfarande ett fönster mitt i duschen. Några förslag hur man ska kunna lösa detta?

1119280.jpeg
 
harry73
Kan du fortfarande bestämma över fallet och var avlopp och vattenledningar hamnar? För annars är du rätt så låst till ett särskild planlösning.

Själv skulle jag inte dela upp badrummet med en extra vägg. Om man vill luxbada är det trevligt med ett större badrum, kanske med lite gröna växter, en rottingstol, mm. I ställlet skulle jag placera duschen i hörnet mellan ytterväggen och väggen mot hushållning.

En duschkabin är också bra för att hålla värmen när man duschar.

Jag tycker det är bra med fönstrar med trevlig utsikt i badrummet, men om det inte är insynskyddat kan man alltid köpa några rullgardinger som man kandra ner när behovet finns
 
Grunden är inte gjuten ännu så var utloppen ska placeras är inte satt i sten ännu. Rummer och utsikten är insynskyddat och det jag är mest bekymrad över är fuktskador på dörrarna och fönstret.
 
Redigerat:
Väggen som avskilde till bastun; gör den till en dusch-/glasvägg (kanske något flyttad vänster, mitt emellan dörrar och fönster), t ex en INR Arc:
http://www.inr.se/sv/produkter/duschar/arc-victoria-nisch-vagg-dorr-dorr-vagg/

Sätt duschblandaren i väggen mot "hushållning" så bör det vara nästan omöjligt att lyckas skvätta vatten ändra bort till fönstret.

Bör ge ett schysst badrum med stor dusch som samtidigt inte tar bort känslan av att vara ett stort badrum.
 
Hemmakatten
Sätt aluminium karmar på insidan om du är rädd för fuktskadade fönster. Men å andra sidan kommer du att ha en ventilation som borde räcka.

Vi har bara en glasvägg en bit ut som separation från duschen., ungefär som på länken ginnfilt länkar till (fast bara hälften så lång och ingen dörr. Inga lister mot golv som blir äckliga. Har man rätt fall så behövs det inte.

Var är toan?
 
Toaletten med tillhörande handfat och andra badrumsmöbler finns i ett annat rum som ligger mer centralt placerat intill vardagsytorna. För mig är badrummet det ställe man går till för att göra sig ren och njuta efter dagens arbete eller under när man är ledig, då vill man inte ha någon som vill in till toaletten.

En sådan glavägg som Ginnfilt rekommenderar har jag också tänkt på(så som jag ritat på bilden i mitt första inlägg, fast att sätta den lite längre in till vänster är nog bättre). Det som bekymrar mig är att fönstret kommer att finnas i duschutrymmet och eftersom jag gillar att tvätta mig med slang så är jag orolig att det kommer att skvätta för mycket.
 
Redigerat:
Mikael_L
lordmetroid skrev:
Toaletten med tillhärande handfat och så vidate finns i ett annat rum som ligger mer centralt vid vardagsytorna.
Men då är det nog inte så svårt.

Blå = duschvägg, kanske av glasblock.
Dusch alltså nedanför denna, i bilden.
"Ovanför" duschväggen plats för en rottingfåtölj. Kanske någon hylla, litet bord eller likn.
 
  • 1119281.jpg
Hemmakatten
Jättefint förslag, Jag skulle även sätta in ett litet handfat med spegel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.