Nope, inte innertaket. Undertaket är skiktet under yttertaket, som utförs med råspont+papp, board, duk eller liknande.

Först när daggpunkten är utanför undertaket kan man vara säker på att vind+ ev luftspalt i parallelltak är fukt- och mögelsäkert utfört.
 
Ok, sätter man undertaket direkt mot yttertaket eller ska där vara ett luftrum el liknande där också?

Min initiala uppskattning är att för 40kvm så kommer det hamna mellan 100-200 tsek.
Vad är din extremt grova uppskattning på att genomföra ingreppet på kallvind och kattvind?


Du står fast vid att detta inte borde göras?

Tack,
Peter
 
Hej, det är lika bra du googlar själv på Maco Dach eller Thermisol.
 
Isoleringsmässigt så finns det ju 2 sätt att göra det. Antingen bygger man på taket på översidan med isolering, då måste man göra det över hela taket, inte bara just över den här lägenheten. Eller så isolerar man underifrån, säkerställer en luftspalt mellan isolering och yttertak, med lämplig ventilering.

Nackdelen med isolering underifrån är att då kommer ni inte att se något av bjälkarna (som jag uppfattade att ni ville). Isoleringen måste vara minst ca 20cm, på moderna hus har man typiskt 50cm isolering.

Jag misstänker att det också kommer in brandtekniska överväganden. OM din lägenhet brinner och bjälkarna brinner av, så får inte taket kollapsa så att det skadar grannlägenheter. Eller rättare sagt en sådan skada får inte inträffa inom viss tid efter att branden brutit ut. Men det kan innebära att bjälkarna måste brandisoleras.
 
Hej Hempularen,

Självklart hade det varit trevligt att även synliggöra de lodräta och snedställda bjälkarna, med det är framförallt de horisontella bjälkarna (som jag refererar till som takbjälkarna) som är dem vi vill få fram för att öka rymden i lägenheten samt att bjälkarna bidrar till mysfaktor.

Oavsett, jag kan inte tänka mig att dagens lösning är mer brandsäker och isolerande än den lösning vi väljer. Eller? Men, självklart tillkommer dock mögelproblematiken.

Hur ser du på ett sånt här ingrepp Hempularen? För eller emot och hur lyder din argumentation?

Tack på förhand (extremt lärorikt att höra era åsikter)

Kommentar till Consensus: utanpålösning kommer inte på tal tror jag då vi inte kan lägga om hela taket på hela bostadsrätten, säkert 500kvm totalt då vår är 1 av 3 taklägenheter och dessutom den minsta. För dock diskussion med övriga taklägenhetsinnehavare som även dem är intresserade av att höja innertaket för att frilägga bjälkare och ge rymd.

Hälsningar,
Peter
 
Vad gäller brandsäkerhet så har dels reglerna troligen skärpts sedan huset byggdes, dels så ger ditt nuvarande innertak en viss brandisolering, även om det skulle vara gjort av brännbart material.

Om jag satt i styrelsen för föreningen skulle jag vara skeptisk till förändringen. En fördel för fastighetsförvaltningen är ju att ha tillgång till kallvinden för inspektion av taket, ev också en del andra underhållsåtgärder som kan göras från vinden.

Det finns ett ansvarsproblem i det här också. Du kommer att få en mer komplicerad och dyrare takonstruktion som underhållsmässigt kommer att ligga på föreningen oavsett om du står för byggkostnaden. Det är skillnad när föreningen bygger vindslägenheter (eller upplåter yta för byggande), då tjänar föreningen pengar på expansionen, som visserligen i någon mån måste balanseras mot ett dyrare underhåll senare.
 
Tack för input Hempularen!

Vilken typ av kompetenser bör man anlita för att ta reda på om detta är ett ingrepp som är möjligt/tillåtet innan jag ens funderar på att formulera en förfrågan till BrF?

Jag ser ett problem i att ta dit en byggfirma för att ge det utlåtandet då dem senare är en möjligt offertlämnare och därmed kan tänkas vara jäviga.

Tack på förhand,
Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.