Hej!
Jag kan redan be om ursäkt om jag ställer en fråga som varit aktuell mkt. Jag skulle gärna vilja ha lite synpunkter på vilken spishäll man ska satsa på. Vilka behov har vi? Jo:

Vi lagar mat varje dag, alltså en effektiv och smidig spishäll vill vi ha. Speciellt märke man ska titta på??
Den ständiga frågan 60-70-80 eller 90 cm! Vilken ska man ha??
Prisskillnaden på dessa är ganska stor. Vad tycker ni?

Alla input tas välkomnas varmt!

Mvh
aousio
 
Vi håller på att titta på hällar och har valt att ha en som är extra bred och som har touch slides. Vi har i princip bestämt oss för Whirlpool, som iaf MediaMarkt lyckades sälja in bra till oss. Whirlpool har en 77cms bred häll med slidekontroll som tycks vara bra med olika funktioner,.
 
Snurre skrev:
Denna har vi som vi är mycket nöjda med. Snygg och med stora valmöjligheter.
[länk]
Snurre; var köpte ni den och vad gav ni? :)

Till Aousio: Med risk för att vara övertydlig, först och främst ska ni ha en induktionshäll om ni vill ha en effektiv häll. För det andra klagar många på att det är svårt att få plats med fyra kärl samtidigt på en 60 cm häll. Därefter är det mer en fråga om hur mycket ni vill betala för att tex få ett femte element, en häll med multi-zones om ni har stora kärl osv osv.
 
Alltså, så här ät det. Vi bor fortfarande i lägenheten som vi sagt upp. Här har vi en vanliga spis med 4 järnplattor. Jag kan inte påstå att det jättejobbigt, men lite trångt är det om man har 3-4 kärl samtidigt. Frågan är om det är värt det att lägga så mkt pengar på häll som har en extra platta!

Induction it is ;-)
 
Ett problem med inbyggnadshäll är avståndet mellan inre och yttre platta. Dels finns en "bänkskiverand" både framför och bakom hällen. Dessutom tar touchkontrollerna plats. En ordinär spis som är 60 cm bred är mycket rymligare än en 60 cm inbyggnadshäll när det gäller att använda flera stora kärl.

Uppenbarligen räcker det för många i alla fall, men du kan inte räkna med att en 60 cm inbyggnadshäll är stor nog bara för att en 60 cm spis är stor nog.

Erik
 
Hej jag har induktion och är supernöjd men köp INTE med touch (jag tycker att det är det är skit, har det själv)
men boost funktion är toppen.
 
Erik: jag förstår! Tack!
Pekk@13: jag har kollat om man kune få ngn induktionspishäll utan touch men inte riktigt hittat.
Svårt detta var :(
 
Problemet tycks vara att allt för många väljer design före funktion. Det är åtminstone ett problem för dem som inte gör det. Det finns dock kompletta spisar med induktion och ordinära vred. Då får man både en häll med maximal plats för grytor och ett praktiskt sätt att reglera effekten.

Erik
 
Anledning till att vi gärna väljer spishäll är ju att slippa ha ugnun så långt ner. Vi har en mkt aktiv flicka på 1,5 år som gärna vill vara nära ugnen!!
 
Peacepoor skrev:
Snurre; var köpte ni den och vad gav ni? :)
Vi skulle först köpa den av köksleverantören men sedan så visade det sig att stenhuggaren sålde den också så vi köpte den av honom.

Fördelen med multizones är förutom den fräcka designen att man kan kombinera vilka plattor man vill, placera dem hur man vill och då inte behöva ha dem så fruktansvärt nära varandra samt välja fyra eller fem plattor.
 
Se till att ni köper en häll som har minst en 28 cm zon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.