29 731 läst · 124 svar
30k läst
124 svar
Telia fiber något att ha?
Telia började faktiskt med det i somras tror jag det var:
http://blogg.telia.se/smartarevardag/2011/06/29/telia-forenklar-inloggning-till-surfzoner/
http://blogg.telia.se/smartarevardag/2011/06/29/telia-forenklar-inloggning-till-surfzoner/
Njae, inte riktigt i nattmössan. Vissa tillverkare har vad man kan kalla kryptering, men det är egentligen en parkoppling av id'n som krävs för att data skall skickas. Så du måste veta dessa id för att kunna dekryptera datat och därefter avkoda det proprietära datalagret som går över luften. Så, visst kan man avlyssna, men kanske inte så lätt.f91jsw skrev:
Sen finns det tillverkare som skickar allt i klarspråk enligt OSI modellen rakt över, men de börjar försvinna från marknaden. Men rekommendationen är ju självklart att all kryptering skall ske på användarsidan.
Ah, en enkel missuppfattning.f91jsw skrev:
Signalen kan ju avlyssnas med ett paraply och en koaxkabel, men det är ju inte lika skoj som att lyssna av _vad_ som skickas.
Dagens allmänbildning: http://sv.wiktionary.org/wiki/lök_på_laxenmycke_nu skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 841 inlägg
Det är bara att byta mat från lök till grädde; http://sv.wiktionary.org/wiki/grädde_på_moset
Det här var en mycket intressant & lärorik tråd.... stor tack till de medlemmar som delat med sig av sin kunskap !
Bor nu i hus på landet sedan snart 2 år men innan dess så bodde vi i bostadsrätt i Göteborg & hade turen att Brf föreningen i samband med millenium skiftet bestämde sig för att dra in fiber. Vilket gjordes & man knöt till sig Bredbandsbolaget (men, BRF´n valde att bekosta indragningen & hårdvaran själva). Rätt så imponerande för mig som användare att gå från 56k modem till fiber (det var inte så många då som hade fiber i Göteborgs området).
Under dessa ca 10 år med fiber så kan jag inte klaga på kundkontakten/servicen hos Bredbandsbolaget.... helt enkelt pga att jag aldrig behövde kontakta dem... i snitt gick linan ner kanske 1 gång per år om ens det...& då högst ett par timmar. Till skillnad mot nuvarande situation med DSL lina som aldrig varit stabil & Telia kundsupport som är ett skämt.
Innnan vi flyttade från stan så hade vi en månadskostnad på 299kr & då ingick IP telefoni som fungerade suveränt... betalade mao endast för bredbandet & ingen månadsavgift för IP telefonin utan bara för det man ringde.
Nu har vi en kostnad för Telia´s DSL "lina" på över 400kr/mån som inkluderar IP telefoni som ändå inte går att utnyttja som det är tänkt.... & en hastighet som suger jämfört med fibern.
Somliga kanske tänker.... "men, jag använder ju bara nätet till att läsa nyheterna, kolla mailen & lite annat....så jag behöver inte fiber".
Nu nä, men... behoven kan ändras snabbt & då är det inte fel att ha bandbredden.
När det blir dags att bilda fiber förening hos oss så är undertecknad den förste att skriva på !
Anledningen med mitt inlägg är bara att försöka få de som är tveksamma/likgiltiga till fiber att förstå vilken milsvid skillnad det är....
Mera fiber !!!
Bor nu i hus på landet sedan snart 2 år men innan dess så bodde vi i bostadsrätt i Göteborg & hade turen att Brf föreningen i samband med millenium skiftet bestämde sig för att dra in fiber. Vilket gjordes & man knöt till sig Bredbandsbolaget (men, BRF´n valde att bekosta indragningen & hårdvaran själva). Rätt så imponerande för mig som användare att gå från 56k modem till fiber (det var inte så många då som hade fiber i Göteborgs området).
Under dessa ca 10 år med fiber så kan jag inte klaga på kundkontakten/servicen hos Bredbandsbolaget.... helt enkelt pga att jag aldrig behövde kontakta dem... i snitt gick linan ner kanske 1 gång per år om ens det...& då högst ett par timmar. Till skillnad mot nuvarande situation med DSL lina som aldrig varit stabil & Telia kundsupport som är ett skämt.
Innnan vi flyttade från stan så hade vi en månadskostnad på 299kr & då ingick IP telefoni som fungerade suveränt... betalade mao endast för bredbandet & ingen månadsavgift för IP telefonin utan bara för det man ringde.
Nu har vi en kostnad för Telia´s DSL "lina" på över 400kr/mån som inkluderar IP telefoni som ändå inte går att utnyttja som det är tänkt.... & en hastighet som suger jämfört med fibern.
Somliga kanske tänker.... "men, jag använder ju bara nätet till att läsa nyheterna, kolla mailen & lite annat....så jag behöver inte fiber".
Nu nä, men... behoven kan ändras snabbt & då är det inte fel att ha bandbredden.
När det blir dags att bilda fiber förening hos oss så är undertecknad den förste att skriva på !
Anledningen med mitt inlägg är bara att försöka få de som är tveksamma/likgiltiga till fiber att förstå vilken milsvid skillnad det är....
Mera fiber !!!
Moderator
· Stockholm
· 52 038 inlägg
Liten uppdatering.
Jag beställde aldrig av Telia. Nu håller de som bäst på att dra in fiber hos en granne.
Han klagade på att det kommer brev från Telia om olika saker som ex. när de skall komma och installera in i huset. Och hur de tänker göra det. Nu vet jag inte i detalj vad han hängde upp sig på. Men grannen behövde kontakta Telia för att reda ut ngn. form av felaktighet.
Breven från Telia är undertecknade "den ansvarige". Efter 18 långa telefonsessioner med Telia lyckades han få reda på VEM denne ansvarige är. Ber att få prata med vederbörande som meddelar (ordagrant) "Han befattar sig inte med samtal från kunder". Efter ytterligare ett stort antal timmer i telefonköer hos Telia får han då kontakt med den person som befattar sig med att prata med kunder, som bara konstaterar att han vet inget om vad som står i meddelandena och det går inte att prata om det.
Idag fick han handgripligen hindra installatörerna från att borra rakt in genom ytterväggen in i hans vardagsrum.
Jag är väldigt tacksam att jag valde att låta bli. Företag som inte vill "befatta" sig med kunder kan gärna slippa besväret.
Jag beställde aldrig av Telia. Nu håller de som bäst på att dra in fiber hos en granne.
Han klagade på att det kommer brev från Telia om olika saker som ex. när de skall komma och installera in i huset. Och hur de tänker göra det. Nu vet jag inte i detalj vad han hängde upp sig på. Men grannen behövde kontakta Telia för att reda ut ngn. form av felaktighet.
Breven från Telia är undertecknade "den ansvarige". Efter 18 långa telefonsessioner med Telia lyckades han få reda på VEM denne ansvarige är. Ber att få prata med vederbörande som meddelar (ordagrant) "Han befattar sig inte med samtal från kunder". Efter ytterligare ett stort antal timmer i telefonköer hos Telia får han då kontakt med den person som befattar sig med att prata med kunder, som bara konstaterar att han vet inget om vad som står i meddelandena och det går inte att prata om det.
Idag fick han handgripligen hindra installatörerna från att borra rakt in genom ytterväggen in i hans vardagsrum.
Jag är väldigt tacksam att jag valde att låta bli. Företag som inte vill "befatta" sig med kunder kan gärna slippa besväret.
Oj oj....sorgligt men föga förvånande....Telia är ett lysande exempel på hur företag behandlar kunder när det inte finns en fungerande konkurrens...hempularen skrev:Liten uppdatering.
Jag beställde aldrig av Telia. Nu håller de som bäst på att dra in fiber hos en granne.
Han klagade på att det kommer brev från Telia om olika saker som ex. när de skall komma och installera in i huset. Och hur de tänker göra det. Nu vet jag inte i detalj vad han hängde upp sig på. Men grannen behövde kontakta Telia för att reda ut ngn. form av felaktighet.
Breven från Telia är undertecknade "den ansvarige". Efter 18 långa telefonsessioner med Telia lyckades han få reda på VEM denne ansvarige är. Ber att få prata med vederbörande som meddelar (ordagrant) "Han befattar sig inte med samtal från kunder". Efter ytterligare ett stort antal timmer i telefonköer hos Telia får han då kontakt med den person som befattar sig med att prata med kunder, som bara konstaterar att han vet inget om vad som står i meddelandena och det går inte att prata om det.
Idag fick han handgripligen hindra installatörerna från att borra rakt in genom ytterväggen in i hans vardagsrum.
Jag är väldigt tacksam att jag valde att låta bli. Företag som inte vill "befatta" sig med kunder kan gärna slippa besväret.
@hempularen:
Inte så att jag tycker att Telia är så där jättebra, men..
Det kan ju knappast ha varit Telia utan troligare Skanova och mest troligt någon av deras entreprenörer som borrade.
Det du återger kan ju vara korrekt, men det känns som om det fattas lite information här, i varje fall om forumets medlemmar skall använda det du skriver som underlag för någon form av beslut av fiberleverantör.
Vilken leverantör valde du själv, och vilka blev dina erfarenheter?
Inte så att jag tycker att Telia är så där jättebra, men..
Det kan ju knappast ha varit Telia utan troligare Skanova och mest troligt någon av deras entreprenörer som borrade.
Det du återger kan ju vara korrekt, men det känns som om det fattas lite information här, i varje fall om forumets medlemmar skall använda det du skriver som underlag för någon form av beslut av fiberleverantör.
Vilken leverantör valde du själv, och vilka blev dina erfarenheter?