Hej,

Vet att här redan finns ett friskt antal trådar angående att öppna upp till nock alt. frilägga takbjälkar.. Men min förfrågan är lite speciell.

Vi har köpt en lägenhet i ett hus från sekelskiftet som vi tycker är jättefin. Det är en taklägenhet. Vi vill dock undersöka möjligheterna för att öppna upp till nock alternativt frilägga takbjälkar. Dett vill vi isf göra i vardagsrum samt sovrum, total golvyta 55kvm.

Någon som vet hur rättigheterna ser ut får sådant? Bygglov som gäller? Samt hur brukar Bostadsrättsföreningen ställa sig till sådant?

Ska man ha något speciellt förfarande för att bemöta Brf samt för att få bygglov?

Har tex hört att när en vind inreds till taklägenhet är det inte Brf som står för initiativet och riskerna. Detta brukar göras av separata byggnadsbolag som köper vinden, gör om den till lägenhet och sen säljer den. Dvs då har personen som köper vindslägenheten (vid fel el problem) byggföretaget som motpart och inte Brf som i vanliga fall. Gäller samma som ovan när man ska öppna upp till nock i en lägenhet?

Alla tips är välkomna.

Tack på förhand!
 
B
så ni vill öka på värme kostnaden kanske??
blir ju ett snö fritt tak iallafall.
tycker ni ska tänka om
 
Hej Henke,

Har sett många lägenheter där man öppnat upp till nock eller frilagt takbjälkarna. Har inte hört att elförbrukningen stigit avsevärt på dessa lägenheter. Självklart ska det isoleras korrekt och ordentligt.

Alla personer som gjort det på sina hus som framgår av forumtrådarna här verkar inte klaga på högre energiförbrukning. Menar du att det skulle vara skillnad på isoleringsmöjligheterna för lägenhet och hus?

Tacksam för svar.
 
Tjena Svartepeter

Vi har precis köpt en lägenhet i stockholm och undersöker precis samma möjligheter som du. Vi har köpt en takvåning där innertaket är monterat på undersidan av bjälklagen. Vi har fått känslan av att föreningen inte är speciellt possitivt inställda till detta utan att vi egentligen fått någon grundläggande förklaring. Du får väldigt gärna fortsätta skriva i tråden om det är så att ni kommer fram till något.

Ang energi förbrukning har jag hört att det är en marginel förändring. Om höjning av tak innebär att lägenheten får mer ljusinsläpp(extra takfönster eller liknande) så bör energiförbrukningen vara relativt oförändrat eftersom mer solljus kommer in och därmed värmer upp lägenheten. Detta är vad vår akritket berättat för oss.

lycka till!
 
En förening med lite byggtekniskt kunnande i styrelsen förbjuder detta. De flesta hus har en kallvind, och den går inte längre att inspektera efter att de boende "öppnat till nock".

Problemen med fukt och mögel i kallvindar försvinner inte när man öppnar till nock, utan djäfvulskapet går bara inte att inspektera längre.
 
Consensus, om det innebär så stort problem som du skriver så förstår jag inte hur det kan finnas så många lägenheter/hus där det är öppet upp till nock.

Måste väl finnas lösningar och mätinstrument idag som nästan garanterar att det inte blir mögel samt att om djövulskapet letar sig fram ändå, att man enkelt kan mäta sig fram till att det finsn mögel och var det finns!?

Ledsen att mina svar dröjt så länge, men vi lade processen på is, men nu går vi i tankarna igen.

Tack på förhand,
Peter
 
Bifogar några bilder på hur det ser ut.

Bild ett visar kall vinden, medan bild 2-4 visar kattvinden.

Kallvinden är ca 1.20m som högst och ca 5m bred. Kattvinden är 1 meter som bredast och 1,5 som högst. Dessutom har kattvinden, vilket jag inte hade en aning om innan, en gammal kupol/fönsterkupa med ett vindöga. (ni ser vindögat precis snett till vänster ovanför "nollan".

Vad tror ni?

Häls,
Peter
 
  • IMG_0229.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0231.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0234.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0238 - Copy.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • TAKVNI~1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 1
 
  • IMG_0229.JPG
Bild 2
 
  • IMG_0231.JPG
bild 3
 
  • IMG_0234.JPG
bild 4
 
  • IMG_0238 - Copy.JPG
Bild 5
 
  • TAKVNI~1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bifogat finner ni några bilder på hur det ser ut.

Bild 1: kallvinden är ca 1,2 meter som högst och ca 4-5 meter bred.

Bild 2-4: Kattvinden är 1 meter som bredast och ca 1,5 meter som högst. Dessutom upptäckte jag när jag klättrat in en bit att där även finns en gammal fönsterkupa/kupol eller vad man ska kalla det (syns på bild 2-3 samt sista bilden snett till vänster ovanför "nollan") med ett vindöga/runt fönster som är övertäckt av en skiva.

Vad tror ni om detta?

Tack på förhand,
Peter
 
Svartepeter skrev:
Consensus, om det innebär så stort problem som du skriver så förstår jag inte hur det kan finnas så många lägenheter/hus där det är öppet upp till nock.

Måste väl finnas lösningar och mätinstrument idag som nästan garanterar att det inte blir mögel samt att om djövulskapet letar sig fram ändå, att man enkelt kan mäta sig fram till att det finsn mögel och var det finns!?

Ledsen att mina svar dröjt så länge, men vi lade processen på is, men nu går vi i tankarna igen.

Tack på förhand,
Peter
Ett instrument förhindrar inte mögel, utan man måste bygga om så att daggpunkten hamnar utanför undertaket. Det innebär att man isolerar på utsidan om undertaket för att höja temperaturen på detsamma. En rätt så omdanande ombyggnation på en villa alltså, ännu värre i ett flerfamiljshus.
 
Consensus skrev:
Ett instrument förhindrar inte mögel, utan man måste bygga om så att daggpunkten hamnar utanför undertaket. Det innebär att man isolerar på utsidan om undertaket för att höja temperaturen på detsamma. En rätt så omdanande ombyggnation på en villa alltså, ännu värre i ett flerfamiljshus.
Hej Consensus,

OK, inte helt säker på att jag hänger med. Med undertaket menar du innertaket eller yttertaket? Jag antar att du menar innertaket. Vad är isf skillnande på hur det ser ut idag, med yttertak, luftspalt (kallvind) och därefter isolering ovanpå innertaket? Självklart ska det ju in ålderrsbeständig plast innanför isoleringen samt ev fuktspärr och mögelstoppers om taknockarna inte är ventilerade. Jag förstår att det blir mer komplicerat arbetsmäsigt då utrymmena är mindre samt att luftspalt och plast är lite mer omfattande än hur det ser ut idag.

Men du menar alltså att arbetet och material är så pass omfattande vid ett sådant ingrepp att det inte är lönt. Dessutom tror du inte att en vettigt BrF skulle godkänna ingreppet?

Tack,
Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.