Till helgen hoppas vi att vi fått limträbalkarna, och kan växla av väggen mellan köket och rummet intill. Planen är att ställa två balkar 90x225 och lägga en överliggare 215x315.

Avv%C3%A4xllingen+1.jpg

Den stående balken ställs på hammarbandet som golvåsarna ligger på, sedan
skruvar vi fast den i ytterväggen. Frågan är om golvåsarna som ligger omlott ska
skruvas fast med vinkeljärn i hammarbandet?

Avv%C3%A4xllingen+2.jpg

En annan fundering som dykt upp är hur vi ska fästa den andra stående
balken i muren, är det bara plugga och skruva tro?

Avv%C3%A4xllingen+3.jpg

Sedan att inte golvåsarna ligger centrerade på balken kan väll inte spela så stor
roll drar ju fast dem med vinkeljärn i den överliggande balken.
Stämpar hade vi tänkt att låna eller hyra och sedan sätta 3-4st på vardera sidan. stämparna ställer vi på 70x45 reglar för att sprida vikten.

Dimensionerna är uträknade av certifierad konstruktör. Vad tror ni vad har vi missat?
 
Hej igen!

Inga åsikter? Eller habo kanske rent av tänkt rätt?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Ser väll bra ut(min åsikt).
Skruva med vinkeljärn tycker jag låter som en bra ide så sover du gott om nätterna.
Ta det försiktigt när du skruvar i väggen så att du inte trycker ut ytterväggen.
Ta det även försiktigt med tegelväggen.
Vikten av huset borde trycka fast överliggaren och balkarna så att de inte rör på sig men skruva om du tycker att det inte ser bra ut.
Tror det inte finns några "regler" utan kolla med någon snickare eller någon här som har lite mer koll än vad jag har på hur man brukar fästa limträbalkar.

Själv så fäste jag mina pelare i väggen med en stor skruv vardera och överliggaren ligger löst eftersom den går inte att rubba när stämparna togs bort.
/P
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.