Hejsan
Har fått probem med min Volvo T24. Jag är i lärlingsstadiet typ dagisnivå
Den har gått bra hela vintern fram tills nu då den stått ett tag när det var snorkallt och när jag skulle ha igång den så har väl det varit en ispropp någonstans för startmotorn gick bara runt.
Efter att ha hållt på ett tag så slutade allt att fungera ( startmotorn går ej runt ) .
misstänker att jag tidigare haft lite glapp lite här o där med strömkablarna men nu har jag dragit åt allt men inget händer.
Jag tror iaf att jag har ström fram till startmotorn eftersom jag lyckades pajja min mejsel som fick lite kortis he he
Hur kan jag kolla om startmotorn fungerar eller om den är slut?
Jag lossade på + kabeln mot startmotorn som satt på någon pinnbult som går o snurra lite på fast inte dra åt helt. ska de va så?
På denna pinnbult sitter även en koppartråd som går runt och ansluter med + kabeln
Vad har den för funktion?
En kollega nämnde att det ska finnas två kablar till startmotorn? ( Jag hittar bara en )
Snälla hjälp mig så tanten slipper tvinga ut mig att handskotta vägen
Lyckades i övrigt ha sönder en kabel som går till startknappen, en ca 3mm röd kabel som sitter ihop med + kabeln från batteriet + en till...
Vilken funktion har den?
Har fått probem med min Volvo T24. Jag är i lärlingsstadiet typ dagisnivå
Den har gått bra hela vintern fram tills nu då den stått ett tag när det var snorkallt och när jag skulle ha igång den så har väl det varit en ispropp någonstans för startmotorn gick bara runt.
Efter att ha hållt på ett tag så slutade allt att fungera ( startmotorn går ej runt ) .
misstänker att jag tidigare haft lite glapp lite här o där med strömkablarna men nu har jag dragit åt allt men inget händer.
Jag tror iaf att jag har ström fram till startmotorn eftersom jag lyckades pajja min mejsel som fick lite kortis he he
Hur kan jag kolla om startmotorn fungerar eller om den är slut?
Jag lossade på + kabeln mot startmotorn som satt på någon pinnbult som går o snurra lite på fast inte dra åt helt. ska de va så?
På denna pinnbult sitter även en koppartråd som går runt och ansluter med + kabeln
Vad har den för funktion?
En kollega nämnde att det ska finnas två kablar till startmotorn? ( Jag hittar bara en )
Snälla hjälp mig så tanten slipper tvinga ut mig att handskotta vägen
Lyckades i övrigt ha sönder en kabel som går till startknappen, en ca 3mm röd kabel som sitter ihop med + kabeln från batteriet + en till...
Vilken funktion har den?
Du säger att först gick startmotorn bara runt och sedan la den av helt. Ska jag tolka dig så har du inget klickande ljud alls (dvs att solinoiden går fram och tillbaks) utan först gick startmotorn bara runt utan att haka i och sedan la den av helt ?
/RF
/RF
Hej =)
Rätt, skrev fel... kabeln är ljus.
Ja, startmotorn gick runt, då hörde man den klicka när man tryckte in startknappen.
Sen så var jag runt o knackade på grejor o drog lite i kablarna för o hitta något löst. När jag skulle trycka på startknappen efter d så var allt stendött, trodde då att batteriet var slut o satte d på laddning.
Nu är den knäpp tyst när jag trycker på startknappen.
Vad är solinoiden för något? =D Luktar det trasig startmotor eller vad tror ni?
Vad sitter den?
Rätt, skrev fel... kabeln är ljus.
Ja, startmotorn gick runt, då hörde man den klicka när man tryckte in startknappen.
Sen så var jag runt o knackade på grejor o drog lite i kablarna för o hitta något löst. När jag skulle trycka på startknappen efter d så var allt stendött, trodde då att batteriet var slut o satte d på laddning.
Nu är den knäpp tyst när jag trycker på startknappen.
Vad är solinoiden för något? =D Luktar det trasig startmotor eller vad tror ni?
Vad sitter den?
Bygla kablarna på startkontakten (anslutningarna) på startkontakten nedre bilden,med en kraftig kabel eller dyligt går startmotorn då är kontakten sönderdkp09 skrev:Hej =)
Rätt, skrev fel... kabeln är ljus.
Ja, startmotorn gick runt, då hörde man den klicka när man tryckte in startknappen.
Sen så var jag runt o knackade på grejor o drog lite i kablarna för o hitta något löst. När jag skulle trycka på startknappen efter d så var allt stendött, trodde då att batteriet var slut o satte d på laddning.
Nu är den knäpp tyst när jag trycker på startknappen.
Vad är solinoiden för något? =D Luktar det trasig startmotor eller vad tror ni?
Vad sitter den?
Soloniden är den som ligger ovanpå startmotorn
Solnoiden är en elektromagnet som skjuter in startmotorn mot kuggkransen, den skjuter alltså först in och sen börjar startmotorn dra kuggkransen runt så att motorn startar.
har du kommit fram till vad den kabeln som är av går till? det kan vara den som ska sluta kretsen så att motorn går igång.
Ev har du huvudströmmen (den grova kabeln) gåendes rakt igenom startknappen och då kan det vara den som gett upp, fast då borde du inte fått någon kortslutning när du höll på med mejseln.
har du kommit fram till vad den kabeln som är av går till? det kan vara den som ska sluta kretsen så att motorn går igång.
Ev har du huvudströmmen (den grova kabeln) gåendes rakt igenom startknappen och då kan det vara den som gett upp, fast då borde du inte fått någon kortslutning när du höll på med mejseln.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
hade problem med en gammal vw en gång i forntiden, då var det så att vred man om nyckeln hände inget, kortslöt man manuellt startnyckeln så bara gnistrade det... Det var så att ibland vid startförsök så fastnade startmotorn i kuggkransen (gick inte tillbaka efter startförsök) lösningen var då att lägga i en växel och skjuta på bilen lite och då lossnade startmotorn från kuggkransen och man kunde starta som vanligt med startnyckeln igen...
om det nu skulle vara nåt liknande fenomen här...
om det nu skulle vara nåt liknande fenomen här...
Redigerat:
Kortslutning blir det när man ansluter srömförande till jordklypert skrev:Solnoiden är en elektromagnet som skjuter in startmotorn mot kuggkransen, den skjuter alltså först in och sen börjar startmotorn dra kuggkransen runt så att motorn startar.
har du kommit fram till vad den kabeln som är av går till? det kan vara den som ska sluta kretsen så att motorn går igång.
Ev har du huvudströmmen (den grova kabeln) gåendes rakt igenom startknappen och då kan det vara den som gett upp, fast då borde du inte fått någon kortslutning när du höll på med mejseln.
här är det fråga om att bygla eller överbrygga srömförande för att utesluta ett fel i en komponent
Har nu haft med startmotorn och solonoiden till jobbet där en kunnig kille kollade på den, bytte jordflätan mot en grov kabel, drog åt pinnbulten som där tillkommande ström kommer och testade den sedan med en billaddare o visst så snurrade axeln i den.
Skitglad kommer jag hem o tror att snön ska åka väck, enda som funkar nu igen är solonoiden som klickar, sen är det dött.
Provade o knacka med baksidan av en mejsel på den och då kunde man ana att startmotorn gick ett pyttelittet drag sen var det bara en massa klickande igen tills jag knackade o höll på men längre än så kom jag inte.
skumt att den gick på jobbet men inte hemma..... var iofs en 12 v laddare men ändå...
Lutar det åt att det är kolen som är dåliga då? Vågar man ge startmotorn en rejäl smäll eller kvaddar man den då?
Jag som är helt handikappad när det gäller el, tycker att det är lite märkligt att tillkommande ström på solonoiden sitter i anslutning till jordkabel.... kanske ska vara så....
Försökte att starta manuellt med startkablar från batteriet o direkt till startmotorn ( bygeln under solonoiden ) som går till startmotorn men det bara klickade ( en jäkla massa he he )
Skitglad kommer jag hem o tror att snön ska åka väck, enda som funkar nu igen är solonoiden som klickar, sen är det dött.
Provade o knacka med baksidan av en mejsel på den och då kunde man ana att startmotorn gick ett pyttelittet drag sen var det bara en massa klickande igen tills jag knackade o höll på men längre än så kom jag inte.
skumt att den gick på jobbet men inte hemma..... var iofs en 12 v laddare men ändå...
Lutar det åt att det är kolen som är dåliga då? Vågar man ge startmotorn en rejäl smäll eller kvaddar man den då?
Jag som är helt handikappad när det gäller el, tycker att det är lite märkligt att tillkommande ström på solonoiden sitter i anslutning till jordkabel.... kanske ska vara så....
Försökte att starta manuellt med startkablar från batteriet o direkt till startmotorn ( bygeln under solonoiden ) som går till startmotorn men det bara klickade ( en jäkla massa he he )
Ja absolut men om hela strömmen går genom en startknapp så borde det inte gå att kortsluta eller bygla och tydligen fanns det varianter på t 24 som hade denna lösning.Elkludde skrev:
Men som elkudde säger, batteriet är ett bra tips när du fått grejerna att funka, kolla vattennivån.
hur länge ladda du? och hade du någon form av nivåreglering på laddaren? du kanske har "kokat" batteriet.
har du provat att veva igång traktorn?
/RF