Hjälpte grannen i helgen med att byta hans frusna vattenpump, tyvärr lite för sent. Ledningen från brunnen hann frysa.

Anläggningen ser ut så här:
Från brunn till stall går ledningen frostfritt nergrävd i mark. I stallet är ledningen ingjuten i stallgolvet ca 15cm ner, en sträcka av 4 meter. Sen kommer ledningen ut i ett rum med pump och hydrofor. Även tryckledningen in till huset går samma väg så antagligen är väl den frusen med.
Själva isproppen är i den delen som är ingjuten i golvet och den går att känna från båda hållen så den är antagligen 4 meter lång. Försökte tina med hetvatten och peta men kände att jag på en timme inte kom mer än 20 cm.
Det fruktlösa jobbet tillsammans med insikten om att ledningen nog skulle frysa igen när man fått nytt vatten i den gjorde att vi funderade på att bila upp golvet, gräva om ledningen på större djup och därtill isolera ledningarna för att undvika samma sak i framtiden.

Någon som har en annan idé om hur man kunde göra?
Att bila upp govlet och gräva kommer ta några dyrbara dagar i anspråk. :S Funderar på om det finns nån annan metod att lösa problemet.
 
Tack, ska föreslå detta för honom. Snabb koll i vad värmekablar kostar så blir det ungefär 2000kr med dubbla värmekablar, pump och slang. Billigare att hyra mejselhammare men ack så mycket svettigare också. hu..
 
Hur funkar det med att få in en värmekabel i ledningen?Man måste väl ta bort nån kran eller koppling för att komma in i röret,men hur kan den vara kvar där sedan när allt skall monteras tillbaka?
Utvändig är ju inga problem om det finns utrymme runt om.
 
Man sätter ett T precis innan slangkopplingen. Rakt ned åker värmekablen och pluggen, och på mittsticket kommer pumpen eller hydroforen beroende på vart kablen ska. Inte igenom ventiler mao :D

Vill man snåla lite går det att sätta timer på kablen och köra den ett par minuter i stöten, kanske 5på, 15av. Beror lite på hur utsatt den är.
 
Tusen tack för tipset om varmvattenspolning med pump, satte grannen på det igår och han hade tinat upp nästan allt på egen hand lagom tills jag kom för att koppla in slangarna igen. Det var lite meck och det fanns is på fler ställen men till slut hade vi vatten igen.. fantastiskt forum! Satte ej in värmekabel än så länge då det var brådis att få vatten igen, men låter vattnet rinna så länge så det inte blir ståendes i ledningarna.
 
Hej på er,
Ni kanske har löst alla problem.
Men jag kan säga att det är inte lätt att tina ett vattenrör
Vårt rör är en 32mm PE slang nedgrävd på 1,5 meter och frös i alla fal.
Har stått där med het vatten och haft flera kilo salt i.
Funderade att köpa en ångtvätt men bevisligen når ångan aldrig fram om det är en ledning över 5 meter.
Så idag skall jag hämta en gsaoldriven ång-janne.
Den finns båda på ramirent och på hyrcity.
Ramirent är billigast 530:- plus moms och gasol Hyrcity tar 980 plus moms och gasol på det.
Men Ramirent hade alla uthyrd så...
Ikväll skall jag testa den.
Kommer att skriva hur det blev.
Som sagt hade helst köpt en ångtvätt och satt en lång slang på men tror inte att trycket räcker.
Svar inkommer när jag har testad ång-janne.

Daniel
 
Hej igen,

Tänkte om lite här.
Istället för att hyra en ång-janne för mycket pengar tänkte jag köpa en pump och en pvc slang som några föreslog här på forumet.
Om inte det funkar hyr jag en ång-janne på Ramirent för 530 spänn och kör (förhoppningsvis ) proppen.
Daniel
 
Köp ett antal meter av blå plyesterslang. En tunna varmvatten och en handpump eller vindrutetorkarpump, och blås in varmvatten med den mot proppen.
Detta skall jag testa fast istället för biltema skall jag köpa lite märkes grejer på jula istället, då kanske man kan använda det fler gånger hihi
 
Tack för tipset !
Hittade en värme kabel på en lokal butik här som heter stuv-butiken.
De hade ett parti 199:- för 8m helt otroligt köpte ett par stycken direkt.

D
 
Nu blir der grejer.
Så här har jag tänkt:
Kommer att sätta en stor panna på en kokplata.
Sedan in med en dränkbar länspump.
Koppla på en tryckluftslang (en styv sådan 8mm)
In i slangen som har en propp.
Sedan ser till att det även kommer ut en slang som leder tillbaka vattnet till pannan.
In med varmt vatten och ha plattan på 3:an så att inte pumpen kokar sönder.
Sedan köra och flyta slangen eftersom genom röret.
Man får mokla lite så är det bra.
Ritning på detta inkommer !
 
yep satt hela fredags kvällen med min uppfinning och tinade upp rör.
Tills jag kom till en 90graders böj så var kalaset slut tyvärr.
Jag kan säga att använda mitt hemma bygge för upptining av raka rör är helt suveränt och enkelt.
Men en böj klarar den inte.
Nu ligger det en helt ny vattenslang på marken istället med värme kabel på.
Att tina upp frysen mark med kol är omöjligt har försökt kom bara några cm i timme så det var bara att glömma.
Nu har vi vatten i alla fal.
Ni som vill veta hur man bygger en egen upptinings anläggning här kommer den:

man tar 8mm luftslang biltema ,jula , eller vad som helst.
Man köper en bra pump (jula 299:) för driks vatten (går på 12V) denna har 3/4 anslutning så man får göra en övergång till luftslangen på nåt vis (typ med själv vulkaniserande tape eller slangkläm) ni fixar detta.
sedan tar man en gryta och ställer den på en liten kokplatta.
Kör in luftslangen tills man kommer till proppen.
Sedan lägger man andra änden av pumpen (sugslangen alltså) i grytan fyll allt med vatten och värm upp vattnet.
Se till att änden av det röret du skall tina upp hänger över grytan så att vattnet kan rinna tillbaka i den.
Sedan sätter man igång pumpen och flytar luftslangen eftersom.
Man känner på retur vattnet att det är kalt det betyder att det är smält vatten.
Man kan bara låta det stå så och flytta slangen djupare in i röret.
Enkelt önskar ni bilder eller ritning på detta skicka ett mail till mig så mailar jag över det.
daniel.wit@palmstiernas.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.