Hej

Jag funderar på att låta en firma renovera badrummet och har en undran angående rören till elementen som sticker upp ur golvet.

Som jag förstår får bara avloppsrör gå igenom golv i badrum. Jag bor i en bostadsrätt på andra våningen och rören till elementen i badrummet går genom golvet som är av betong. Dessa rör är bredvid toaletten som är mittemot duschen på ca 1 meters avstånd.

Vad/hur ska man göra med dessa rör? Jag vill ha kvar dessa och koppla in en handdukstork på dem.
 
Du får göra precis som du vill. Sedan återstår att se hur försäkringsbolaget ställer sig till det vid eventuell skada. Det innebär inte att det per automatik blir nobben. Fråga ditt försäkringsbolag hur de ställer sig till det.

Dessutom så brukar föreningen ha ett finger med i spelet om du ska pilla med värmesystemet. Se till att få tillstånd innan du gör några ingrepp!
 
Tack för svar Fluxor.

Jag vill helst undvika att hamna i en situation där försäkringsbolaget nekar ersättning pga att rören kommer upp ur golvet när jag kan åtgärda detta vid renovering. Är det möjligt att gjuta en klack som går upp en bit på rören, skulle detta räcka?
 
Jag ska villigt erkänna att jag inte känner till reglerna till fullo, men att gjuta en klack låter i mina öron som detsamma som att låta rören komma upp direkt ur golvet.
 
Det jag tänkte med klack var att få samma princip som vid dörren där det brukar vara en förhöjning vid golvet för att förhindra vatten ta sig ur badrummet. Men det kanske inte fungerar.
 
Du har alla möjligheter att göra "rätt". Kanske det vore snyggast att dra om rören så att det blev dold rördragning fram till torken?
 
Du har nog rätt Fluxor. Tack för svar.
 
Ta snack med styrelsen oavsett innan du ger dig in på värmesystemet. Dom kan kanske bekosta ombyggnationen alternativt ta delkostnad? Värt att fråga iaf.
 
Jag har sett att man vid nybyggnation ibland gör just en klack, (några cm hög) där t.ex. golvvärmerör kommer upp ur golvet (i en tvättstuga). Då kan man spola golvet så mycket man vill utan att vatten kommer åt rörgenomföringen (som naturligtvis ändå ska vara vattensäkrad på sedvanligt sätt med rörmanschett och tätskikt. Om man kan göra detta i nybyggen så borde du kunna göra det i ett renoverat badrum. Så skulle i alla fall jag ha gjort. Det är inte rimligt att bila upp betonggolvet i en bostadsrättslägenhet för detta såvida inte föreningen ändå ska göra ett stambyte eller dylikt
 
Enoksson jag kommer att kontakta styrelsen innan jag går vidare.

bjurel jag tycker också att det bör fungera med en klack.
 
Att rör för värme kommer upp ur golvet är vanligt på äldre 50-60 tals hus, det gör det hos mig. Det sitter ett skyddsrör hos mig som sticker upp 10cm där själva värmeröret kommer upp.

Jag böt ut mitt element mot en kromad handukstork 121x48cm med termostat (nordhem Sofiero). Bästa jag har gjort
 
dyben skyddsröret är det gjutet eller hur sitter det fast?

Jag har även varit i kontakt med BKR som säger att det är möjligt att göra avsteg och låta röret vara kvar. Då ska det föras in i kvalitetsdokumentet att det är gjort på detta sätt.
 
Skyddsröret är gjutet i golvet. Plastmatta på golv och väggar vilket kanske gör det lättare att få tätt mot skyddsröret
 
Jag renoverade ett -50 tals badrum förra förra året i min gamla lägenhet, då byggde jag en låda runt elementrören som jag sedan kaklade in, var lite pilligt men funkade kalas.P9010056.png
 
dyben tack för svar.

Goteborg tackar för bilden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.